AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.312

En liten lustig fråga om M3an!

mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Har en Bmw M3 cab 94!
bilen går kanon på alla sett å vis å så men när man kört en längre sträcka på några mil tycker ja den går ennu bättre!!??
Exempel! om jag tar ut bilen å väntar tills den gått upp i tempratur å sen gasar på så går den ju bra! Men om ja långkört den ca 10 mil så upplever ja att den går riktigt riktigt bra! låter ju hel skumt men så upplever ja det! inte kan det väl vara sÅ? ja mena tempraturen på mätarna ä ju lika alla fall! Känns som att ju mer den får jobba i längre tid desto bättre går den! kan de stäma?

M.E
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Kag upplever ungefär samma sak med min.

Ända skillnaden för mig är att den tycks gå bra medans den håller på att bli varm och vid motorvägskörning när man kort lite längre sträckor. Men om jag kör mycket motorväg och sedan kommer in till stan då börjar den gå lite halvdåligt igen. Det verkar som att om man håller varvet är över ~3000 rpm under längre tid så går den bättre och bättre, men så fort man ska använda hela registret från 800 rpm och uppåt så går den sämre.

Kan det vara så att det har något med magnetventilerna som antagligen reglerar hela tiden när man kör igenom upp och ner genom varvtalsregistret, eller???

För som sagt när man har konstant varvtal över längre perioder så märker man inget konstigt alls.

Tål att fundera på.
mvh/Flisan

mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Ok skumt ! nej men min går riktigt bra när ja kört en längre sträcka bara! då går den som ett skott!! den är ju lätt trimmad me 3 tums system öppet filter å sen är den mappad också! enligt bänkpapper ska det va 315hk i motorn å 279,9 på hjulen!
Drog faktiskt en trimmad S4 som en bekant har det trodde ja inte den skulle klara av! men då hade ja kört en längre sträcka alldeles före! kan fan inte begripa varför den skulle gå snäppet bättre när man tucktat den några mil! helt skumt! elle så inbillar man sig bara! va vet jag!

M.E
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
flisan:---

det är ju klart att den känns rappare å piggare om man börjar gasa när man ligger på 3000 rmp istället för att börja gasa från 800 rmp..eller missuppfattade jag dig?

BMDoubleV

Min bil:
Länk
Kanske ni har mindre bensin i tanken :-)
Mvh Andreas
En liten förmodligen korkad idé som jag kom på. Är era bilar importerade?? Om så är fallet så kanske motorerna är "vana" vid att gå längre sträckor på lite högre varv, detta kanske har gjort att motorn går bättre då.... är kanske inkörda så??

en tanke bara
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
NiZsE! din tanke är inte allt för ologisk! kan kanske va så! hmm.......funderar!

M.E
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Min är likadan, går bättre o bättre destomer man har pressat den. Iaf så känns det så. Tidigare ägare på min bil har också denna uppfattningen.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Saken är ju enkel... Att vatten och olja når en temp är en sak men att gods o kolvar kommer ha en högre temp efter längre eller hårdare körning är klar. Så länge inte metallen expanderar så motor skär vilket kylvattnet förhindrar så kommer precisionen mellan kolvar o cylinder att öka vilket ger bättre förbränning. Ljudet förändras oxå när avgassystemet blivit riktigt varmt efter en 10 mil vilket ger ett råare ljud speciellt om du har rostfritt..

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Mr Vanos
det kan du ju ha rätt i! men ja tycker de är ganska stor skillnad å ja! .jo rått ljud har man i den! mullrar på bra me 3 tums=)

M.E
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
bilfreak:-

Ja tyvärr missuppfattade du mig. Självklart så är bilen slöare på låga varv det vet väl vem som helst som någon gång har kört en bil.

Det jag menade är att motorn inte spinner lika jämt och fint på lägre varv/stadskörning som vid högfartskörning. Den går liksom lite mer ojämt och råare. Dessutom så går den bara ojämt och rått i stadtrafik när motorn är ordentligt varm, och för att göra flebilden ännu krångligare så går den bara på det sättet ibland.

Tändspolar eller magnetventiler som krånglar, vad vet jag?

Det är väl bara dessa som jag inte bytt ännu.

mvh/Flisan

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Om bilen går mycket stadskörning så kan det ta några mil på högre varvtal innan den "sotar ur". Jag brukar notera både rappare prestanda samt lägre förbrukning efter 20-30 mils långkörning.
Jeppe W
Samma sak här, när man legat en bra stund i en bilkö i typ 100 och sedan petar i trean med kramp i högerfoten, då händer det grejer...nåja, så mycket som nu kan hända på en 535 Schnitzer, men en jäkla skillnad är det....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.