|
|
|
|---|---|
| Vilket protokol används i BMW´s ODBII uttag? Är det ISO9141 eller KWP2000 ( dvs samma som VAG & Seat ) eller är det ett annat? | |
|
Tror att de kör något kallat OSEK. Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura? |
|
|
BMW använder ISO. Knappa in OBD-II och liknande på Google och du hittar mycket att läsa. FP |
|
|
Det beror ju lite på vad du vill ha ut.... ISO9141 är ju en långsam diagnosbus, som inte är tänkt att användas i drift (vet inte exakt hur just BMW gör...) Vill du se vad som händer i bilen under drift så blir det mer spännande. Då behöver du en databas över bilens interna kommunikation. Ingen som råkar ha en, va? :-) Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura? |
|
|
Finns gott om kit och program att köpa som visar händelserna i bilen via OBD-II gränssnittet. Det är inga hiskeliga datahastigheter, jag har testat både med PC och handdator via OBD-II interface och vanlig seriell kabel. FP |
|
|
jag ville bara veta eftersom hårdvaran e annorlunda på de olika protokolen, bla används olika stift i kontakten. Tänkte använda färdigskriven program vara tex autotap eller scantool eller något annat letar fortfarande efter lämplig mjukvara, men har nu hittat leverantörer till kontakter och kablage. |
|
|
Folke! Vilken mjukvara använde du, vara det någon dyr? Sajlor |
|
|
I BMW:s OBD-II kontakt (och andra ISO) används samma fyra stift av alla programleverantörer (plus/minus 12V, K-line, L-line) minns inte stiftnumren just nu. Scantool, freescan är några av programmen som jag minns, det är en tid sedan jag hade det i drift. Men som sagt, gå in på OBD-II, OBD2 och liknande på t.ex Google så finns massor av info. FP |
|
|
Se Länk Mvh Björn Länk |
|
|
När införde BMW OBD2? Har en sådan oreda att jag inte kan hitta min intruktionsbok nu ;-(. Har alltså en -00:a, och har funderat på att skaffa någonslags diagnosutrustning. Vore intressant att ha. Har ju dessutom några gula lampor som lyser... Mvh Leif L Leif L |
|
|
Runt -98 tror jag de började montea OBD-II uttag. På E39 sitter kontakten i taket på facket till vänster om ratten. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.