AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.562

Vilket protokol används i BMW´s ODBII uttag?

Sa
98
Sajlor
330 -01
Vilket protokol används i BMW´s ODBII uttag? Är det ISO9141 eller KWP2000 ( dvs samma som VAG & Seat ) eller är det ett annat?
IQ
359
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Tror att de kör något kallat OSEK.

Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura?
BMW använder ISO. Knappa in OBD-II och liknande på Google och du hittar mycket att läsa.

FP
IQ
359
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Det beror ju lite på vad du vill ha ut....
ISO9141 är ju en långsam diagnosbus, som inte är tänkt att användas i drift (vet inte exakt hur just BMW gör...) Vill du se vad som händer i bilen under drift så blir det mer spännande. Då behöver du en databas över bilens interna kommunikation. Ingen som råkar ha en, va? :-)

Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura?
Finns gott om kit och program att köpa som visar händelserna i bilen via OBD-II gränssnittet. Det är inga hiskeliga datahastigheter, jag har testat både med PC och handdator via OBD-II interface och vanlig seriell kabel.

FP
Sa
98
Sajlor
330 -01
jag ville bara veta eftersom hårdvaran e annorlunda på de olika protokolen, bla används olika stift i kontakten. Tänkte använda färdigskriven program vara tex autotap eller scantool eller något annat letar fortfarande efter lämplig mjukvara, men har nu hittat leverantörer till kontakter och kablage.
Sa
98
Sajlor
330 -01
Folke!
Vilken mjukvara använde du, vara det någon dyr?

Sajlor
I BMW:s OBD-II kontakt (och andra ISO) används samma fyra stift av alla programleverantörer (plus/minus 12V, K-line, L-line) minns inte stiftnumren just nu. Scantool, freescan är några av programmen som jag minns, det är en tid sedan jag hade det i drift. Men som sagt, gå in på OBD-II, OBD2 och liknande på t.ex Google så finns massor av info.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Se Länk

Mvh Björn
Länk
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
När införde BMW OBD2? Har en sådan oreda att jag inte kan hitta min intruktionsbok nu ;-(.

Har alltså en -00:a, och har funderat på att skaffa någonslags diagnosutrustning. Vore intressant att ha. Har ju dessutom några gula lampor som lyser...

Mvh
Leif L

Leif L
Runt -98 tror jag de började montea OBD-II uttag. På E39 sitter kontakten i taket på facket till vänster om ratten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.