AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.895

Idioter på BMW Börsen !!

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Pompe:

Det var intressant. Men om den som står åtalad hävdar att han/hon inte skrivit mailet, så saknar det bevisvärde, va? (Jag menar att det inte går bevisa vem som skrivit mailet, och att det inte går att utesluta att någon annan kan ha skrivit mailet)

Mvh
Tommie
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju sant Tommie,
Kan dock vara så att den med många bevis mot sig (som han/hon förnekar), blir mindre trovärdig....

Mvh
Anders S.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Anders har helt rätt här Tommie. Det blir i slutändan en fråga om trovärdighet. Om rätten anser att du är mer trovärdig, kan dom anse att mailet har visst bevisvärde(alltså inte säkert att det är sant, men någorlunda sant borde det vara(låter lite krångligt, jag vet, men det är så bedömningen går till)). Rätten kan då till exempel säga att hänsyn tagits till presenterade uppgifter(Rättens sätt att säga att sannolikheten talar för att mailet är äkta, men inte att det är det.
Om motparten nekar eller inte spelar således ingen roll, rätten skall endast ta hänsyn till nekandet i den totala bedömningen.
Tommie, BMWPower

Nu tycker jag att du skriver ohyggligt dumt, speciellt som representant för denna sida, nu får du verkligen ta dig i kragen, jag har hitills respekterat dig och BMWpower men tycker nu att du är ute på mycket hal is !

Var vänlig och läs mitt inlägg noggrannt innan du börjar skriva en massa smörja !

Jag har tydligt skrivit att det ENDA jag tycker är idiotiskt är när man skriver "KOLLAR ALDRIG MAILEN".
Det tycker jag att man bör göra när man annonserear elektroniskt, jag tycker det är lika idiotiskt att skriva "MAILA ENDAST" i en tidning.

Av alla dumma inlägg på hela forumet så tycker jag att dina just nu är de mest idiotiska !!

// MM
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Pompe:
Aha, nu klarnar det. Det var oerhört intressant det här, även om diskussionen urartade lite från ämnet. :-)

Pompe, du som verkar vara en riktig hejare på juridik:
Om vi vänder på steken och försöker åstadkomma ett så stort bevisvärde som möjligt inför ett köp, så borde man kanske spela in samtalet över telefon? Visst är det så att man helt lagligt får spela in sitt eget samtal över telefon utan att informera den andra parten? (Däremot får man väl inte spela in ett telefonsamtal mellan två personer, utan att informera dom - det som kallas buggning).

Men det blir kanske lite för mycket hypotetiskt allt detta. Jag menar att om man nu köper en bil, så finns det väl så mycket andra faktorer att ta hänsyn till, såsom undersökningsplikt samt att säljaren måste informera om varans eventuella brister. Eller?

Man kan också fråga sig vilket bevisvärde själva annonsen i sig har på exempelvis BMWBörsen vid en eventuell tvist. Som jag ser det så har det otroligt lågt bevisvärde (precis som ett mail), men jag har kanske fel.

Mvh
Tommie, BMWPower
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Skalon:

Vad tycker du man ska skriva i annonsen om man nu inte vill ha mailsvar då, Skalon?

Eller menar du att alla som inte kollar sin mail inte är välkomna att annonsera på internet?

Mvh
Tommie, BMWPower
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Buggning är egentligen olovlig avlyssning (BrB 4:9a). Där sägs lite om olika samtalsformer (förhandlingar, sammanträde,tal i enrum), som man inte får avlyssna eller upptaga, om man inte själv deltager i dem, Tolkningen av paragrafen blir då att om man deltager själv får man spela in samtalet. Detta blir dock lite bondinspirerat, med hemliga avlyssningsprylar och annan överkurs. Det enklast i dessa situationer borde vara att säljaren skriver under ett papper där man fört in den information som man själv anser vara av vikt för köpet.

Om man tycker att en säljare är så suspekt att man vill banda samtal i hemlighet, kanske man borde överväga att handla av honom överhuvud taget.

:-)
Tommie

Om man inte vill ha svar på sin annons via mail så tycker jag att man skall använda sig av tidningarna i tryckform som man ej behöver använda en dator för att läsa.
Jag tar det igen: OM man annonserar på internet, som är gjort för folk med dator, så måste man räkna med mailsvar !

Har jag uttryckt mig tillräckligt tydligt så att även du förstår nu ?

// MM
Oj nu börjar det bli lågt. Min åsikt och erfarenhet är dock att är man riktigt intresserad av en bil så ringer man... Alla bilar jag sålt har varit resultat av telefonsamtal. Visst är det ju kalas att kunna skicka bilder och så men hur många oseriösa svar får man inte på varje annons?...

Mvh
John
John
Jag håller med dig, jag har också sålt det mesta på telefon, men det är inte det detta forum handlar om.
Man bör ju ha tillgång till internet för bilder m.m.
Om säljaren inte har fullständiga uppgifter i annonsen är det så enkelt att skicka ett mail och om man då fortfarande är intresserad så ringer man och gör ett avslut och förhoppningsvis affär.

// MM
Jo sant... Men ofta om jag hittar något som jag är verkligt intresserad av själv så ringer jag även för att få dessa fullständiga uppgifter pga att man vet att det är vanligt med folk som inte kollar sin mail mer än typ 1ggr i veckan. och efter en veckan kan det ju vara kört :p Ofta är ju de bilar som är riktigt intressanta körda lungt av äldre och dom är ju inte uppvuxna med internet som oss andra.

Jag håller med doig också Skalon på ett sätt men dom gångerna jag mailar om bilar så är jag mer nyfiken än seriöst intresserad.

Mvh
John

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
folke -- Det där med:

> Mailadressen är xxx(at)yyy.com
> På nästa rad står det "tryck in @ istället för (at).

är ofta en metod man använder för att slippa Spam-mail. Det finns "fullt av" Spam-robots som letar runt på nätet efter mailadresser och när de hittar en så kläcker de ur sig ett sådant där meningslöst mail om billiga lån, evigt liv eller sex i alla upptänkliga former... mycket frustrerande när man öppnar sin mailbox och hittar 50 sådana mail där... genom att inte lägga ut sin riktiga mailadress, utan en man måste modifiera lite först så kan man slippa skräpet...
Steffe
Har nu läst igenom alla inlägg på den här tråden. Mycket intressant måste jag säga. Även om det har sprungit lite snett så här efter ett tag.
Var o en har rätt till sina synpunkter, och dom flesta har förmodligen oxå rätt delvis.

Men jag tycker nog att Tommie skall vara lite karl för sin sak och våga fram ett "sorry" ibland i stället för att ignorera att du faktiskt denna gång var lite oförskämd...
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Ja, inlägget urartade verkligen. Men när har jag varit oförskämd? Jag förmodar att du syftar på inlägget där jag försökte förstå hur Skalon resonerar när han anser att alla som vänligt informerar om att dom inte vill ha mailsvar är idioter. I det inlägget använder jag Skalons eget resonemang, men vinklar det ur ett annat perspektiv för att försöka visa att alla borde få annonsera både i tidningar, på internet eller var man vill oavsett om man kollar sin e-post ofta eller sällan. Jag avslutade inlägget med en smiley för att visa att jag gjorde inlägget med glimten i ögat, men Skalon tydligen ännu mera förbannad (och tycker förmodligen att även jag är en idiot, trots att jag kollar min mail flera gånger om dagen). Dessutom gjorde han ett ytterst otrevligt inlägg som enbart var ett personangrepp mot mig där Skalon bl a föreslår att jag ska köpa en bok som heter "Lär dig läsa och förstå på 4veckor". Men inlägget togs bort av moderatorerna, eftersom det inte höll sig till reglerna. Visst kan jag väl be om ursäkt om Skalon inte förstod ironin i inlägget och tog det på fel sätt. Sorry.

Men borde inte Skalon också kanske ta sig en funderare på vilka han kallar idioter? Innan vi införde krav på e-post i BMWBörsen så var det över 15% som valde att inte visa sin e-postadress. Med viss risk för att framstå som oförskämd undrar jag fortfarande om 15% är idioter av alla som annonserade, eller alla som inte vill ha e-postsvar av en eller annan anledning.

Jag är kanske helt ensam på hela forumet om att tycka att det en konstig inställning?

Skalon skriver:
> Om man inte vill ha svar på sin annons via mail
> så tycker jag att man skall använda sig av
> tidningarna i tryckform som man ej behöver
> använda en dator för att läsa.

Är det mig det är fel på? Ska vi skriva på BMWBörsens annonsinmatningssida att man endast är välkommen att annonsera på internet om man accepterar att få svaren via e-post, annars är man en idiot? Ni får ursäkta, ni som ställer er bakom det resonemanget, men personligen har jag jättesvårt för att förstå det. Jag har stor förståelse för att det finns många som av flera olika orsaker inte vill ha mailsvar och att angripa dessa genom att kalla dom för idioter kommer jag nog att ha väldigt svårt för att acceptera.

Men jag måste kanske be or ursäkt för att jag har den, i mina ögon, öppna och välkomnande inställningen till att det finns folk som vill fritt kunna välja kommunikationssätt när dom annonserar på internet - utan att bli kallade idioter för det. Det verkar också som att jag måste acceptera att bli påhoppad med personangrepp för att jag tar parti för de som inte kollar sin mail så ofta.

Det är inte jag som kallar folk för idioter. Jag försöker skydda dom. Och nu får jag skit för det. :-(

Mvh
Tommie
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Nu måste jag bara få skriva ett till inlägg.

Ang bevisning. Jag har köpt mkt via internet och utan att ljuga, så gör jag nästan alla mina inköp där (exkl mat).

Det jag menade var som tex nu när jag beställt trimrör till bilen. Killen säger att det kostar över 8000:- nytt och är byggt av Köhler. Jag ser till att han skrivet det i mailet. Och visar det sig senare att det är nåt skräprör han skickar som kostar massor med pengar, så har jag det i ett mail att det ska vara Köhlerbyggda rör. Då kan jag anmäla honom för bedrägeri. Men visst, första kontakten togs via mail, men som nästan alltid, så övergick det till telefonkontakt när köpet närmade sig. Tror nog att det är så i de flesta fall.

Tommie: Jag läste ditt (ironi)inlägg ang Skalon. Visst var det lite hårt, men om man läste det noga, så såg man att det fanns ett smiley i slutet.

Håller med resonemanget att har man inte mail och vill annonser på internet så ska man kunna göra det iaf. Ibland så kanske man lånar någon annans mail för att ha nåt man kan fylla i och därför inte vill ha svar.

/Edvard
BMW CS # 4503
Jo
744
Jonhny
745 -85
Håller med Bumper och Tommie här, ska man inte få göra som man vill ? Tycker det finns tillräckligt många oskrivna regler och lagar ändå. Sen kan man ju tycka att folk är idioter, men man behöver inte idiotförklara människorna för det.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tommie: Du är inte ensam om ditt resonemang,
men det är ju bara frågan vem som är den största XXXX
det handlar egentligen om uppförande och lite artighet och normalt hyfs och respektera andras människors åsikter och försöka använda lite social kompetens,
som det så fint heter numera.Visst är det kul att kunna ge varandra lite glirningar i stösta välmening med glimten i ögat, men att bli kallad idiot för man har en avikande åsikt är så lågt att det inte hör hemma på detta forum.
Jag undrar hur de känner sig de som är träffade av detta inlägg, undrar också vad som kvalificerar en person att kalla en annan för idiot??
Mvh

Hasso
Jag måste tydligen skriva tydligare nästa gång jag gör ett inlägg, det har blivit helfel !
Men jag tänker inte ta det igen utan hänvisar till tidigare inlägg.

Jag ber om ursäkt till er som av någon anledning har blivit upprörda, dock ej till Tommie som verkar vilja tjafsa vidare, till dig säger jag bara WAKE UP !

Slut för mig i detta forum och på denna sida.
Tommie - Ta gärna bort mig som användare, vill ej medverka på en sida där administratören är så oförskämd, otrevlig och ej läskunnig !
RIKTIGT LÅGT AV DIG !

// MM
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är om ett mail räknas som tekniskbevisning? Om vi utgår ifrån att mailet skickas från aaa@telia.se så borde det inte vara några problem att vid ett fall där sakengår till domstol traca mailet. Och är mailet skickas från aaa@telia.se så kan man med 99% säkerhet säga att personen som äger internetabonemanget hos telia också är avsändaren (det står i kontraktet att man ska skydda sina konot uppgifter så man kan nog inte komma ur situationen genom att säga att det är en polare som skrivit mailet).

Men som sagt det handlar i slutändan om trovärdighet.

Angående mail eller ej så tycker jag personligen, och kräver det utav personer jag jobbar med att man kollar mailen dagligen. Mailar jag något så är det oftast aktuellt i 24 timmar eller mindre. Men det finns undantag och annonser är väl sådana. Är man superintresserad så ringer man eftersom man får (oftast) svar direkt. Om jag sätter ut en bil på bmwpower och någon ringer efter 5 minuter och är intresserad så spelar det ingen roll att 30 andra mailar på något sätt. Only my two cents..
Mu
17
Mullemeck
M3GT
327Cab-89
En del minns kanske att det utannonserades en M3/M5 "killer" här på BMWpower sidan för knappt ett år sedan,det skulle vara en E30 ix Touring modifierad och trimmad av HARTGE 300 hkr 300 km/h Jag ringde några samtal och pratade med killen som sålde bilen vi bestämde träff för affär, 35mil 4timmar senare kom jag fram till en 325ix touring i princip std utförande.mkt dåligt exemplar enl mig o min följeslagare, bilen var import utan skyltar utan papper mm . Han som sålde bilen ägde inte den själv mm
den handpenning som jag skickat i förväg hade han ej kvar. För att göra en lång historia kort m.a.o. SUPERBEDRAGARE. Kontenta, den annons han utformat och som han fortfarande hävdade trots mina avslöjanden på plats, kommer att användas som bevis.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.