AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.248

Ingen servicebok. Är man idiot om man köper?

Sida 3 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
jimmynilsson81: Är helt klar på vad en inspektion 2 är, men att gå över bilen kan man även göra utan att göra en inspektion 2. Det finns ingen anledning att göra en inspektion 2 direkt vid köp om serviceintervaller skötts. Och om man är det minsta osäker på att det är så bör man inte köpa bilen.

BMW har även ett konditionstest, och något som kallas för "förbesiktning". Att tro att en inspektion 2 väger upp en dåligt servad bil, eller en bil med tvivelaktig historik är naivt.

Jaja ni gör som ni vill vad gäller köp av bilar utan serviceböcker. Lycka till, hittar ni en importerad E36 utan servicebok fast med korrekt mätarställning kanske ni skulle köpa er en trisslott när ni ändå är i gång ;-)

De priserna Kalle menar är inte utannonseringspris utan pris efter prutning naturligtvis. Ni köper väl inte bil till annonspris väl?

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Jimmy,

65 000:- är inte orimligt att begära för en fräsch 325i Coupé -94, men då ska bilen vara svensksåld, ha fullständig dokumentation INKLUSIVE servicebok, samt ha gått max 17 000 mil.

Min "fyndsida" är www.blocket.se samt Sydsvenska Dagbladets bilannonser på söndagarna. Fråga gärna en bilhandlare hur mycket de betalar för en importerad 325i utan servicebok, och helt plötsligt kommer mina värderingar framstå som alldeles för höga ;-)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Hahah,, ni är roliga ni.

Klart att man kan tycka att en bil är värd si eller så.
Men det enda som är relevent, är väl va dom säljs för ?

Tro mig, ingen skulle bli gladare än jag om 325:orna låg på 35.000 - 40.000. För en import osv.
Men nu är det inte så!

Och Kalle, för den typ av bil du syftar på, så ligger oftast priserna på 75.000. Och då har dom gått 19.000.

Att dom sen inte skall kosta så mycket. där är en helt annan sak!

Som sagt, får se om mitt sunda förnuft vinner den här gången

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
"Kalle Hansen", Jo jag förstår vad du menar men en del bilhandlare vill ju inte betala så mycket för en importbil även om den har servicebok eftersom de "förlorar" pengar på att folk importerar bilar istället för att köpa svensksålda. ;)

"Klart att man kan tycka att en bil är värd si eller så.
Men det enda som är relevent, är väl va dom säljs för?"
-Mackis

Håller helt med dig...

Det är ju så att en bilen är värd så mycket som en ev kund är villig att betala för den.
Sen är det ju upp till köparen hur mycket han värderar en servicebok osv..

MVH Jimmy
mickemuskörbus
efter att ha läst ett gäng inlägg i forumet, bla denna spalt så är det lätt att förstå att det inte är några större problem att kränga en avställd 325-94 utan den väsentliga infon den borde ha med 30 000 mil på mätaren, krockad 2-3 ggr, med översmetad rost etc etc för en sisådär 65 lökar.
det är ju just där "sminket" fyller sin funktion.
men, som den kapitalistiska värld vi lever i så kostar skaer vad man betalar och trots allt, det är ju skönt att vi har vår demokratiska rätt att vara "lite impulsiva" emellanåt.
klonk klonk on u all
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Finns en större koppling mellan uppsminkade krockobjekt/fifflade bilar och stulna m-frontar m-speglar än vad man vill tro.

OBS Därmed inte sagt något om objektet i fråga.
Visa användare
48
West
325 Coupe -92
NorrortRacing
utan servicebok oavsett om den är importerad eller inte är faktist som att ta en chansing om man inte kan sina saker. M-testa bilen, och känns det inte bra så är det ju bara att leta vidare. Kärlek vid första ögonblicket är ju lätt, men man vill ju det ska hålla i längen :)
Sanningen är mycket riktigt att bilens värde är det någon är beredd att betala, och den sista idioten är ju inte född än. När man ska sälja bil så är man ju bara korkad om man inte först försöker sälja bilen till ett högre pris än man egentligen satt som lägstanivå, och hoppas att "rätt köpare" dyker upp.

Alla mina värderingar baserar jag på just den där lägstanivån som alla säljare bestämt sig för.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Det hörs ju att du VILL ha bilen, Mackis. Så köp den då. Men räkna med att den kan bli svår att sälja i framtiden, och att du kommer grubbla dig sömnlös på nätterna varför serviceboken saknas. ;)
Och köp den för sjutton inte för 64k! Då måste jag dessvärre idiotförklara dig ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Det som är det roliga med det hela, Är att jag verkligen funderar på om den är smälld. Om den har gått 37.000 mil, Och om den kommer få motorras på vägen hem.

Att jag sen inte upplevde det så när jag kollade på bilen, kan ju bero på att jag har begränsad erfarenhet..

Men det är verkligen svårt att motstå den såkallade "första ögonkasts förälskelsen"

Men ingen behöver vara orolig. Några 64 k kommer han inte få.

jag är inte sugen på att gå över 54 k eftersom den är just som den är.

Om jag sen väljer att lyssna på han som säljer, När han påstår att han säljer åt sin son, som numera kör motorcykel, och inte är intresserad av bilen längre. Och som ställt av den för att han inte är intresserad av bilen ifråga längre. Och som inte tänkte på att det borde följa med servicebok.

Det är nånting jag får grubla över!

Men om någon ser en svart 325-328, med sportinredning och AC.
Säg till då för f**n!! =)

För jag kan, även om andra kanske inte tror det, vara villig och betala mer för rätt exemplar!!

För det är ju det vi alla helst söker, ett "säkert" bilköp!

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mackis, så länge du inte har köpt bilen är det inte ditt problem att den saknar servicebok, se det som en möjlighet.
Han kommer få mycket svårt att sälja bilen, alltså läge att pruta hårt.
Problemet blir ditt den dag du ska sälja men har du köpt den till helrätt pris så kan du också locka med ett lågt försäljningspris.

Det hörs ju att du vill ha bilen, visa det inte så öppet för säljaren bara. Kanske läser han till och med denna tråd ;)
Är det precis vad du letar efter förutom boken tycker jag du ska ta hjälp av någon kunnig och kolla upp bilen noga, antag att mätaren är skruvad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.