|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Om du ska köpa den eller inte beror också lite på hur länge du tänkt ha bilen. Ju äldre och billigare bilen blir desto mindre påverkar serviceboken priset. Bedömer du att blien är i bra skick och välskött och du tänker behålla den ett antal år så tycker jag du ska slå till men du ska definitivt pruta en hel del pga boken. Jag tror också som Kalle att du kan vara kall, tror inte bilen blir såld så lätt. |
|
mickemuskörbus |
en bil är en bil och inte en bokhylla. ska man köpa en bil som är 10+, har gått 19-20+ k, bör man nog veta vad man gör. är man osäker kan man göra ett m-test (ca 1000 Kr). inps 2 gör man efter köpet för att veta vad man har i framtiden. kvitton på delar, oljor mm som man köpt betyder inte ett skvatt. det går alltid att rådda ihop ett gäng vid behov. dessutom, personligen litar jag inte på "hemmamekare". kosmetika som ögonlock, sänkningar mm ger jag inte en spänn för. just den här kostar kanske ca 20k mer just därför. ett plus är ändå om det finns en servicebok som är från sverige och går att kolla, men jag skulle ändå pruta friskt. tillsist, egen erfarenhet är bästa bok hej |
|
Hmm.. Jag vet att många anser att "stayling" inte höjer en bils värde. Men eftersom denna bil har allt som jag letar efter, så är det självklart att jag är villig att betala för det! Det roliga är att på besiktnings pappret från i maj så står det att den gått 17400. Och det står det även på mätare. Betvivlar inte detta miltal. Och anledningen till att det står 19000+ i annonsen, påstår säljaren vara för att han säljer bilen åt sin son. Jag vet att det är skumt allt. Men är så j*vla sugen på att ha precis en sån här bil!! " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
Åk och kolla på bilen och gör en ordentlig provkörning du märker ganska snabbt om detta är "Rätt bil". (Om det nu inte är så långt att åka) Annars finns det fler objekt om den inte känns 100%, kan tillägga att jag letade i ett halvår innan jag hittade min 325 med utrustning och klockrent skick som jag ville ha den. MVH Jimmy |
|
|
har vart o provkört den! 50 mil tur och retur :P men den känns perfekt!! Tajt o fin, o fräsch. Enda som man kan fundera över är att det vid kraftigt gaspådrag, två gånger lät *klonk klonk* från höger bak? Precis som nått låg o slog ? " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
Mackis, Låter som silentblock. Nej, låt inte hjärtat bestämma helt och hållet när du köper bil, använd ditt sunda förnuft. Mitt sunda förnuft säger att detta verkar vara en OK bil, fast utan dokumentation och till ett alldeles för högt pris! Jag hade alltså INTE köpt den! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Men inte fan släpper han den för 25.000:- under utgångs pris.. Servicebok på en 10 år gammal bil, vad spelar de för roll.. Vill du ha bilen och den känns rätt..slå till, dumt att sitta hemma och låta ngn annan få chansen på en sån kalasbil : ) Kalle: 40000:- för en 325i - 94.. de e fan inte en e30 eller en e36 316.. Går ju aldrig hitta en 325 från 94 för under 50 strecket med den utrustningen..Visst de va högt miltal..nybesiktad, men va den ua? sen är Azew 17" inte speciellt dyra heller..men de finns alltid ngn som köper den för hans begärda pris.. |
|
|
Mert, Du får gärna leva kvar i din drömvärld där servicebok inte spelar någon roll på en 10 år gammal bil :) Jag föredrar verklighetens karga landskap. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Folk får tycka att jag är hur dum som helst. Bilen måste bli min!! =) " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
Mert> Håller med dig till fullo. En bil som är 10år gammal som saknar servicebok, va spelar det igentligen för roll? Tycker man ska se mer på skicket. Ungefär samma sak som att säga att man inte ska köpa en bil som gått över 20000mil för att bilen då måste vara riktigt sliten eller liknande, kolla på skicket och inte bara på pappret! 325or för 40000:-, vart hittar man en sån bil? Tycker många här har en sne uppfattning av vad E36 325 kostar. Kanppt du får en 325 -91 för de pengarna. Snacket angående att bilens miltal skulle stämma bättre om servicebok finns är jag mycket skeptisk till, säg att bilen vid inport har gått 16000mil med servicebok till 10000mil, när bilen lämnar tyskland ställs mätaren om till 10000mil och vips så är det en bil med full servicebok! Mitt råd är, Gå på skicket och inte enbart på dokumentation att han skulle släppa bilen för 40000:- kan ni nog glömma direkt, är ju liknande pris för vad en bilfirma skulle ge för bilen, snarar runt 55000-60000:- Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Bilen är såpass gammal så jag tycker inte att servicebok är nödvändigt i detta fall, dessutom så myglas det en hel del med serviceböcker. Hur som helst 64000:- för den är overkill vare sig med eller utan servicebok. Ge honom inte mer än 45.000:- ------ Länk Länk |
|
|
Mert// Jag har en 325i-93 (Coupé), den har bland annat, koni-dämpare x 4 (sänkt), 16" djupa Porbet, PDC, Trophy sportratt och växelknopp, färddator, ACC, Remus sport avgassystem hela vägan. Bilen är dock avställd pga att jag inte kan besiktiga den när den är så låg som den är. Ska sätta på original dämparna och besiktiga den och sedan sälja bilen. JAg är nöjd om jag får 35.000:- bilen har gått 13.000 mil och full s-bok. Import för 4 år sedan. ------ Länk Länk |
|
|
Gör som du själv vill, var som sagt varsam med att kolla ALLA grejjer innan du slår till, men låt inte nån annans åsikter säga dig vad du ska ha för bil, eller vad du ska betala.. ger hellre 10.000kr för mkt och får bilen som jag vill ha den, än köper den för 10.000kr mindre och lägger ut 15.000kr på grejjerna som den andra hade.. mitt råd, följ din instinkt brukar vara bäst... /mvh jocke |
|
|
Jag köper inte resonemanget att en servicebok är irrelevant på en gammal bil. Skulle aldrig köpa en bil oavsett ålder, som saknar en sådan värdehandling, OM det inte är en skrotbil såklart avsedd att köra sönder. Men det är inget som är aktuellt ;) En bil utan servicebok är väsentligt mycket mer svårsåld än en med. Därför ska Du givetvis inte betala lika mycket för den. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Men det är ju så, att jag håller med alla om att servicebok är viktigt. Min 320 var verkligen FULL dokumenterad!! Men har man fastnat så har man. Skall åka dit och ta en koll till, så får vi se vart vi hamnar! Och jag kommer få sålt bilen sen. Klart att priset kommer vara lägre. Men det är jag villig o ta. " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
Och Olof, Jag tänker inte köra sönder den. Men jag köper hellre den och vårdar den. Än en full dok. E30 320. så det så =) " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " |
|
|
Jo, min bil är f ö i princip såld; affären avslutas imorgon, så uppenbarligen finns det dem som vill ha en full dok E30 320ik ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Håller med "Mert".. Vart hittar man dessa fyndpriser på bilar?? "Kalle Hansen" kan du inte ge mig din fyndsida där man kan köpa en 325-94 för de priset du anser att de är värda? =) Det är ju bara att gå in på ex Blocket och kolla vad de begär för 325:or-94, de flesta begär ju över 65.000:-. Jimmy |
|
|
Lite roligt med kommenterer som "gör en insp2". En bil är inte som att putsa upp gammalt silver, eller städa lägenheten. Har servicen varit dåligt och misskött tidigare så räcker det knappast med en insp2 så är allt bra igen. Mackis: Vad har säljaren för övrig dokumentation? Finns det något som styrker miltalet och att service är utförd på korrekt sätt? Någonstans har det brustit när serviceboken försvinner. Det finns mycket som kan ligga bakom detta tex stöld. Men i det fallet är det extra viktigt med övrig dokumentation. Sen undrar jag varför bilen är avställd? |
|
|
Vet du vad en inspec2 är eller?? De går ju förutom sevice över hela bilen och kollar efter ev fel som bör rättas till. Är inte det bra om man köper en bil utan fullstämplad service bok? Då ser man ju om det finns ev fel som kan rättas till innan det blir betydligt dyrare att fixa när det går sönder?? Instämmer dock att övrig dokumentation är viktig. MVH jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.