AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.247

Ingen servicebok. Är man idiot om man köper?

Sida 1 av 3
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Precis som rubriken lyder, Har hittat den 325 jag söker efter. Den har allt som jag hade min på "vill ha" lista.

Men så har han ingen service bok.

Vill verkligen ha bilen!
Men är jag helt idiotisk om jag köper den ?

Bara o kolla här!

Länk

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
med tanke på att det är en import och att den öär avställd så skulle nog iaf jag akta mej lite ....=/
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
En svår fråga...
Har säljaren en hel pärm med kvitton från bilverkstäder som intygar att bilen varit servad där osv och garantireperationsutdrag från BMW på lagningar osv. så skulle jag kanske kunna tänka mig den om allt verkar okej men skanas den så skulle den för min del få paserar förbi!

Ett bra tips kan att om möjligt vara att försöka få kontakt med tidigare ägare och höra med dom (dom har ju oftast inget att förlora på att vara ärlig mot dig) vad som är gjort på bilen osv.

Sen får man alltid ställa skick osv i relation till angivet miltal. Man får också bilda sig en uppfattning om hur säljaren känns, om han känns seriös!

Täkvärt är att det kan vara svårt att sälja bilen vidare den dagen du känner för det om bilen har dålig dokumentation.

Om bilen inte känns bra så kom ihåg att det finns alltid fler fiskar i sjön!

Lycka till!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Finns all dokumentation förutom servicebok så må det vara hänt, men då ska bilen inte kosta ett öre mer än 45 000:-

Finns ingen dokumentation alls så är den värd ungefär hälften av det pris han begär i annonsen........

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Borde väl gå att kolla servicar tillbaka i tiden i Tyskland med bilen chassienummer som referens ?? Tidigare ägare är nog ett måste som ovan påpekar.
Vilket är viktigare än en servicebok, det förekommer allt för många oäkta serviceböcker så även om det finns en, så ska man försöka kolla tillbaka i tiden.
En kollega på jobbet var hos en icke auktoriserad större handlare i Tyskland, frågade efter en bils servicebok, handlaren öppnade ett skåp fullt med "nya" serviceböcker till olika bilmodeller och frågade vad det skulle stå i den :))

Men låt bilen avgöra och magkänslan, en servicebok är inte hela sanningen alltid.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Håller med föregående!
M-testa bilen,kolla de senaste ägarna & viktigast av allt granska bilen kritiskt.
Servis på min bil gör jag själv så vet jag att det blir ordentligt gjort. Men! det ger mig ingen stämpel i boken.
Det kan också va så att någon gör servic själv med billigaste oljan & sedan ber en kompis med verkstad stämpla boken :-(

Lycka till!!!

Håller med Kalle och Hasso, priset ska återspegla avsaknaden av servicebok.

/Simon
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tycker att en hög med kvitton och annan dokumentation som styrker att service är gjord smäller lika högt som en servicebok.

Jag servar alltid bilen själv och sparar kvitton på delar, olja mm.
Har aldrig haft problem att sälja pga att stämplar saknas. Men det är givetvis skillnad om boken helt saknas man undrar då givetvis varför.

Instämmer med föregående talare, priset på bilen ska vara lägre än motsvarande med all dokumentation. Jag tycker inte du ska ränka bort bilen om den i övrigt är vad du söker men syna den lite närmare.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Be någon kunnig testa bilen, en servicebok betyder inta så mycket när det är så enkelt att skaffa en falsk.

Tänk så många falska böcker som cirkulerar.
Vad är det för skillnad på ingen bok & falsk bok?
Att avfärda betydelsen av servicebok för att "så många falska cirkulerar" brukar vara standardfrasen hos oseriösa säljare med billiga importbilar i Malmö. Det är min erfarenhet.

En fifflad servicebok är busenkelt att kolla upp, bara att ringa ett telefonsamtal till BMW.

Att därför vifta bort betydelsen av avsaknad bok känns som att man gör dessa oseriösa importrörer en extra tjänst...

Serviceboken är en värdehandling som säger en del om historiken samt skötseln av bilen och skall förvaras därefter! Jämför det gärna med en medicinsk patientjournal. Skulle ni lita på läkaren som slarvar bort en patientjournal?

Sen är det naturligtvis som redan påpekats att det viktigaste är att skötseln utförs. Finns kvitton på utfört arbete som komplement till en ostämplad äkta servicebok tycker jag det väger upp en del.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
"""Finns all dokumentation förutom servicebok så må det vara hänt, men då ska bilen inte kosta ett öre mer än 45 000:-""

Jo jag tackar vart hittar man dessa fynd bilar???

Visst det är inte fel med en full service bok men man ska inte haka upp sig på den, det är viktigare att mätarställningar,antal ägare skick på motor och bilen som helhet är bra.
Jag köpte min med en service bok som saknade de sista 5000mil utan stämplar i boken, personen i fråga hade själv bytt olja/filter/stift m,m och visade upp kvittorna på det. Okej inget "bevis" på att han hade gjort det iofs. Så det första jag gjorde på bilen va att slänga upp 6000:- på en stor service för att vara på den säkra sidan och det visade sig att personen innan mig hade skött bilen utmärkt. Inget att anmärka på allt funkade klockrent.
Så man behöver ju inte lämna in bilen varje år hos BMW för att byta olja osv man kan ju göra den lätta servicen själv.

Så mitt tips till dig "Mackis" är att antingen göra ett M-test om du är osäker på bilen eller göra en Inspec 2 service efter du har köpt bilen om du vill va lite säkrare. (Kostar runt 5000:-)

MVH jimmy
En bil utan servicebok är i mina ögon inte helt komplett, och ska inte kosta lika mycket som motsvarande bil med bok.
Givetvis kan det väga upp om ägaren har samtliga kvitton på reparationer sedan bilen var ny, men detta är väl inte så sannolikt om man nu lyckats med konststycket att slarva bort bilens serivcebok.

Förutom att man själv inte vet vad som är gjort med bilen, så är en bil utan servicebok mycket mer svårsåld. Och om serviceboken slarvats bort, hur vet man då att det inte slarvats med annat på bilen? För mig är det obegripligt hur man slarvar bort en sådan värdehandling.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
nu är vi tillbaka till denna överreklamering av serviceboken igen, är det nåt slags bmw syndrom detta?...

Kolla bilen lika noga som vilken bil du än köper, känns allt rätt, och den går bra och du känner dig nöjd allmänt, så köp den varesig den har servicebok eller inte.. var noga med missljud osv, kolla färg på olja och vatten efter provtur, sen byter du olja och sånt där direkt du köpt den, så vet du vad som gjorts..

lyssna inte på alla dessa serviceboks tokar som tror att en bil håller 10.000mil längre för att nån mek har stämplat i att oljan är bytt osv..

bilda din egen uppfattning menar jag..

/mvh Jocke med en full servicebok och ändå precis lika nöjd som med den förra utan..

/mvh jocke

Visa användare
401
seastream
118d -08
Instämmer helt med jokko!, man har ju både hört o sett hur mkt de fuskar på verkstäderna, så en stämpel därifrån e inte mkt värt.
Finns nog många bilar utan serviceböcker som är bra mkt bättre skötta än de med en bok. Många okunniga som bara lämnar in för minsta grej för att få stämpel osen varvar 7000v m kall motor i ren okunskap, medans kalle 23år byter olja var 500 mil o aldrig varvar en kall motor, men han har inga stämplar i boken, vilken skulle man köpa??
Finns ju ganska många som har polaren som jobbar på bmw o vips så var den halvfulla boken fullstämplad.
Bättre att lita på sin egen kunskap o kolla bilen noga, för är man riktigt insatt i en viss modells fel o brister o har skruvat en del m den mod ska det mkt till innan man blir lurad.

Seastreams Garage -no compromises
Ly
9
Lynxen
BMW 525I -05
En 325.a kan man gott köpa utan servicebok.
M3.an Köper man inte utan.

BMW är Status!
Ly
9
Lynxen
BMW 525I -05
Föresten ni som skriver M -test?????? Testar man en bil för 60000:- ??? som borde kosta 50000:- ?? Tro inte jag skulle lägga en test på en sånn bil..

BMW är Status!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
jokko, jag håller med dig att det är bilens skick som är avgörande. Jag har själv köpt BMW utan servicebok men då var priset också lågt.

Oavsett vad man tycker själv så kommer bilen bli klart svårare att sälja vidare. Vissa köpare tappar intesset helt om det är en importbil utan bok, så är det bara. Är medveten om detta är det helt ok att köpa bil utan bok tycker jag om priset sätts därefter.
Hur mycket man bör dra av på priset beror helt på vad det är för bil man köper. Som någon skrev, viktigare för M3 än 325.
jokko: Vem i denna tråd säger att en bil med servicebok håller 10000mil längre än en utan?

En bil med fullstämplad bok behöver naturligtvis inte vara bättre skött än en med tom bok och kvitton.
Likväl kan det vara precis tvärtom med någon "Förstör-det-självare" som använt kaffefilter och rapsolja till motorn för att slippa betala BMWs dyra Castrol olja :-)

Serviceboken är en värdehandling. Punkt. Sen får ni andra tycka vad ni vill :-)

Men det var inte vad denna tråd handlade om.

I och med att serviceboken eller kvitton saknas helt på objektet finns det en överhängande risk att mätarställningen inte stämmer överrens alls med vad bilen egentligen rullat.

Vem vill ha en sån bil som troligen rullat betydligt längre än vad som angivits?
Inte jag i alla fall och knappast någon annan i denna tråd gissar jag på. Det finns tyvärr alltför många på detta forum som sent omsider upptäckt att bilen de köpt varit mätarfifflad. Då brukar förnöjsamheten med det lägre priset oftast grusas snabbt...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kristoffer_L: Håller med till fullo!

Och, ja, serviceboken är en värdehandling och ska behandlas som en sådan.
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Förstår till fullo vad ni menar.

Men jag känner att jag är fruktansvärt sugen på att köpa denna bil.
En del av mig säger att jag aldrig skall köpa den, just på grund av saknaden av servicebok.

Men en del av mig skriker att jag vill ha denna bil pågrund av det fina skick jag endå ansåg den vara i!

Att det skall vara så svårt :/

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
Mackis,

Visst kan du köpa bilen utan servicebok, men då ska den kosta en bra bit under 50 000:- anser jag. Tror inte precis att säljaren kommer ha någon anstormning av spekulanter: högt pris, "högt" miltal, ingen servicebok....

Nej, var kall och vänta! Släpper han den för 40 000:- gör du en bra affär, annars: leta vidare! E36 finns det GOTT om!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.