AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.214

Lågnivå ut från E38/E39 utrustad med DSP går utmärkt!

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har äntligen knäckt det med hjälp av mycket surfande och en del klurande.

Steg 1 - koppla ur kontakterna till DSP-förstärkaren och skruva loss den, tag dessutom bort koax-kabeln till CD's. Släng DSP försärkaren samt koax-kabeln eller sälj dem på eBay!

Steg 2 - tag ur radio-mottagaren som sitter BAKOM DSP'n/telefonen under en bullerdämpmatta. Det sitter en monster-kontakt med 16 st 2.5-mm stift samt två mindre rektangulära kontakter, den ena går till CD-spelarens DIN-kontakt, den andra förmodligen till SatNav/Telefon/Kassett. FR - 1, FL - 2, LR - 6, RR - 13, Remote - 5, kontakterna monteras med BMW 2.5 mm hylsor. Koppla dessa till slutstegens lågnivåingångar skärm kopplas till chassi samt remote.

Steg 3 - klipp av högtalarkabelanslutningarna vid kontakterna till DSP'n och anslut delningsfiltrens utgångar till dessa. (pin-outs följer).

När bilen har bootat om (>15 minuter avstängd) saknas (eller är grå) DSP optionen i menyn. Sörjd och saknad av ingen :) SatNav, Radio, CD samt telefon fungerar som vanligt.

Min radio visade sig vara en RDS Professional men utan TMC :(

Ljudet är mycket bra, och MYCKET bättre än högnivån ut ur DSP-förstärkaren,

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Pin-outs för att koppla in högtalarna: Länk

Jag har bytt ut framdörrarnas orginalelement mot MB Quart PCE 213 (två-vägs) med delningsfiltren monterade under hatthyllan bredvid förstärkarna och använder orginalkablaget till bas och diskant i dörrarna.

Källor: Länk i synnerhet Bob Hazelwoods utredningar och funderingar.

2.5 mm BMW stifthylsor för avtappning av lågnivån är detaljnummer 61 13 1 376 202, källa: Länk

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Hmm... allt fungerar precis som det skall utom att jag inte hör den jag ringer upp från den inbyggda telefonen, skall fixa detta. Alltid är det något :~|

Kabeln från CD-spelaren till radiomottagaren har p/n 82 11 0 004 617 om det nu inte skulle finnas en sådan redan.

Subben låter avsevärt bättre driven från full-register lågnivån än från högnivån som driver orginal-subbarna!

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Ja just det, innan någon påpekar det, i min så var det bara enkla talspolar på alla tre orginalhögtalarna i framdörrarna. Telefonljudet går i kablaget och genom DSP-förstärkaren, men bara DSP-förstärkaren tydligen... Däremot fungerar mutingen av steron helt ok när telefonen används. Är det möjligen så att de dubbla talspolarna på de främre dörrhögtalarna bara förekommer på icke-DSP utrustade vagnarna? I så fall kan det bli knepigt att fixa. Fast jag har mycket större glädje av det bra ljudet lågnivån ger än av originaltelefonen så måste jag välja är valet enkelt.

Annars får jag väl göra någon snik-installation med att klämma in en liten spearat högtalare för telefonljudet någonstans. Signalen finns ju i de numera löst hängade kontakterna till DSP-förstärkaren.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Det visade sig vara enklare att lösa problement med telefonen än jag trodde! Det var bara att koppa pin 2 och 11 på X18772 enligt Länk till bakhögtalarna som ju ändå inte används. Nivån blev helt OK med högtalarna paralellkopplade. Mutingen fungerar ju som tidigare nämts helt ok.

Mvh Björn
Länk
ja
6
janroesen
BMW 530 DA -01
Hej på er.

Följer tråden med spänning.
Kan inget om BMW stereo men har tävlat med andra prylar.
Skulle nu vilja ha igång DSP på min BMW 530 DA Touring - 01 som i dagsläget inte har DSP..... Dock CD-växlare och TV/NAVI.
Hur kan man uppgradera?
Går det att justera ett "eget" ljudfält eller är det bara förprogrammerade förvrängningar?
Är intresserad av begangnad enhet om den går att montera utan att jag behöver bygga om halva bilen :o)
Har en bra Alpine med DSP men orkar inte trycka i den...
Byter däremot högtalarelementen och bygger en bra lös aktiv sub.

Tips, ideer och tankar tas med tacksamhet emot!

Visa användare
1.621
balmgren
Hej Jan,

Jag kan inte komma på någon anledning till varför man skulle vilja ha den förgrömmade DSP-burken, det låter rent ut sagt bara illa om den. Massor med dist och helt onödigt reverb samt helt oanvändbart eko enligt min enkla åsikt.

Att installera DSP-förstärkaren i en bil utan är nog inte helt enkelt då det kräver ny kabelstam eller en massa snickrande samt nya högtalarlådor i dörrarna samt den sk "subwoofern" som sitter i hatthyllan.

Så det blir mycket jobb och inte helt billigt men definitivt inget tävlingsljud. Mitt råd är att montera bättre förstärkare och processor om man vill det i stället.

För att komplettera tråden så skall det väl nämnas att jag bytt högtalarelement i dörrarna mot grejer från Focal.

Mvh Björn
Hej Janne

Har du gått och blivit lat på senare dagar?? Du måste sakna ljudet i dina gamla bilar.......

//Tomas JKPG
Robsarve
Det tunga alternativet är att göra som jag och stoppa i en Alpine PXA-H700 (5.1 processor med tidkomp, eq &delningsfilter) + separata steg. Men bara boxen listar ju 10 papp, så det lär inte vara ett alternativ för de flesta.

Orginalslutsteget som sitter i är det föga kraft i så det bör man byta.

Har precis fått hem ett lysande alternativ för folk med Navi som vill uppgradera. Ett litet steg som passar där orginalsteget satt, med 5x50 + 1x100 W RMS och inbyggd Dolby Digital/Pro Logic avkodning. En del kabelpyssel, men en smidig lösning.
Mer info: Länk

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Erik, lite off topic, men just den där Alpine processorn har jag funderat lite på, men det känns som om prislappen är lite svårmotiverad, med tanke på hur ofta jag kan lyssna på musik i bilen (är alltför sällan ensam i bilen). Vet du om det är idé att importera en från USA?
Björn,

Jag är inte så säker på att det är vanlig lågnivå signal som du har. Nyare BMW bilar med HK och DSP använder sig av "balanced differential" högnivå signaler ifrån huvudenheten på upp till 10V. Visst var det JL Audio slutsteg som du hade? Dessa kan nämligen ta balanserade signaler på upp till 8V direkt utan några omvandlare.

/RS2
Visa användare
1.621
balmgren
Jo, inte är det 0.75 V p-p dvs gammaldags lågnivå ut från RDS radion. Jag använder mycket riktigt förstärkare från JL Audio nu med innivån ställd på ungefär 50% så därför borde det vara ca 4 V för full utstyrning. Detta är ju i hög grad relevant för den som vill göra en liknande operation så tack RS2 för att du påpekar det.

Däremot tror jag inte att det är balanserad signal ut från RDS radion där jag tappar av men så är det inte i HK i min bil. Skall försöka kolla detta vid tillfälle. Detta kan ju också vara värt att betänka för den som uppgraderar en HK-anläggning.

Slutsatsen är alltså att en modern flexibel förstärkare behövs när man skall skarva in den på det befintliga systemet för att ersätta DSP-förstärkaren. Mycket bra klargörande RS2.

Mvh Björn
Helt rätt Björn! De flesta förstärkare kan inte hantera "balanced differential" högnivå signaler direkt, utan det är bara några få märken som t ex JL Audio, Xtant, m fl.

Jag har inte så stor erfarenhet av E38 eller E39 men på E46 så är signalerna upp till 10V vilket då kan ställa till problem om man inte använder någon signal omvandlare.

Några extremt bra (men något dyra) produkter är Audio Control som är mycket lämpliga i bl a BMW bilar eftersom de kan hantera flera olika signaltyper.

LC6 Six channel line output converter
Länk

EQS Six channel equalizer and line driver
Länk

DQS Six channel digital car audio processor
Länk

/RS2

ja
6
janroesen
BMW 530 DA -01
Oj, bra forum!!!

Bara Ducceklubbens har liknande aktivitet. Kul!!!

Förstår att orginal är ungefär lika kass som jag trodde.

Lyssnade i en nyare 3-touring med HK kit. Helt OK tycker jag.
Lyssnar gärna på välljud med dunkar inte framför MC Donalds.

Är lite intresserad av lösningen med Alpine boxen.
Klarar den sig med befintlig headunit eller skall jag byta den också?
Intressant om man kan byta box bak, nytt 4kanals slutsteg och frächa hörtalare + lös aktiv sub.
Inga kablar, panelbrytningar osv.... :-(
Kan tänka mig att byta rubbet till Alpine om jag bara slipper skruva med skiten. (Jo Thomas, jag har blivit lat :oD )

Tar fortfarande gärna mot input. Slipper ju göra samma misstag som ni redan gjort :-)

Robsarve
På min e39 använde jag Alpineboxen (köpt från England till halva priset...) direkt på lågnivån från huvudenheten. (Obalanserad 4,5V ) Har du en huvudenhet med balanserad signal behöver du en omvandlare, men det finns det ju gott om.

Använder man någon av analogingångarna så får man dras med en del brus om man går över 27 i volym, dessutom verkar den inte klara mer än 2V in (inga "gain" kontroller). I övrigt en kanonenhet. Har man cd-vxl eller DVD så kan man ju köra digitalt in och då finns det inget att klaga på.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Tänkte montera in baslåda med slutsteg, men lämna allt annat orört. Vad jag förstår av översta inlägget i denna tråd finns det lågnivå, men själva beskrivningen på vart förstår jag inte riktigt.

Kan någon tala om vart man ska koppla in sig om man endast vill åt lågnivå till ett mono slutsteg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.