|
|
|
|---|---|
|
Är det svårt att byta kol i min startmotor??? /Johan | |
|
Ingen som vet?? |
|
|
Nej det skulle jag inte tro. Antagligen en Bosch generator och de brukar ha en lite svart box utanpå generatorn där kolen sitter. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Byta kol i startmotorn är något mer besvärligt än i generatorn 1. Startmotorn sitter oftast trångt till under insugningsrör, vattenslangar och annat. Ibland brukar åtminstone en av skruvarna (brukar vara två) också sitta trångt 2. Ofta räcker det med att ta bort startmotorns bakre lock för att komma åt kolen. Skulle dock starkt rekommendera att ta isär hela generatorn och göra rent samt smörja upp den när man ändå har bort denn 3. Kan mycket väl hända att man måste löda bort och dit en eller flera av kolen (ofta 4 st) Sedan undrar jag förstås om det verkligen är fel på kolen. Jag har kört många 10.000-tals mil med bilar utan att behöva byta kol. Per L |
|
|
om man kollar på srängskisen som finns i ETK så ser det inte så svårt ut plocka bort starmotorn 2-3 skruv och lite trixand med att få ut den Highspeed_M5 den svarta boxen ovan på startmotorn är är en solenoid som kopplar ihop startmotorn och v-lådan när man startar Per L en startmotors livslängd beror på hur många gånger och hur länge den har gått inte hur många mil bilen har gått |
|
|
ewert84: Tänk det hade jag inte en aaaaaning om! Startmotorn i min 3.0S har använts 18224 ggr och i sammanlagt 17 tim 43 min och 12 sek. Hur många gånger och hur länge har startmotorn till din 320ik gått? Per L Per L |
|
|
ja ja det var inte riktigt så jag menade jag grundade det jag skrev på var det att en vän till mig hade en gång i tiden en vo*vo 240 som ofta hade problem starta och där bytes kolen vid ca 15 000 mil men man kan ju inte jämföra BMW och vo*vo min har används ca 13658 ggr och 10 tim 5min och 32 sek grovt upskattat.....HAHA... |
|
|
ewert84: Ja, det verkar inte helt orimligt! Och det verkar väl inte orimligt att VOLVO:ns startmotor gick sönder så snart heller om han malde länge och ofta med den! Men normalt sett kan man nog räkna med att en startmotor (i alla fall om det är en BOSCH) håller väldigt länge. Per L |
|
|
Oj, se där ja. Jag blandade visst ihop det där med generator och startmotor Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.