AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
941

byte av puffra i e34:a

mh
13
mhracing
518 MH edition 91:a
har en 91:ans 518 med billig försäkring... Har sökt men inte hittat de jag är ute efter. Har en smackad m5a utan svenska papper. Skulle vilja plocka över allt från den till min 518.
Få den godkännd hos bilprovningen. Jagar någon som lyckats med detta, el. vet hur man ska gå till väga.
Om min 518 byggs om enligt m5 a:ns spec... Så krävs bara ett intyg från Bmw å en reg besning.

Eller??
mh
13
mhracing
inget tugg om å köpa en m5:a istället.... Är min bruksbil å då vill man ha en skitbillig försäkringspremie..
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Du har helt rätt men du får inget intyg från BMW. Tyvärr...

// Anders
mh
13
mhracing
vilka muppar!
måste gå, men bmw är väl rädda om sitt ryckte.
Ja
760
JanF
530i-93
Men om du bygger om den till en M5 spec och får papper av BMW och får den reggad som en sådan så får du ju betala försäkring för en M5a.

Du kan ju inte både ha kakan och äta den samtidigt
Visa användare
279
norda
540iA -93
varför inte köpa en m5 direkt. för du får ju ändå betala försäkring för en sådan.

//norda
mhracing: Ponera att många gör/tycker som du, och försäkringsbolagen får punga ut med dyra kostnader vid motorras o.dylikt. I stället för att de får in kostnaderna från dig och de andra som är orsakande så fördelas dessa på alla andra.
Tycker du det är bra?

FP
mh
13
mhracing
ang. försäkringen så är de fortfarande än 518. även efter ett motorbyte. Går nämligen på ursprungsmodell... i detta fall en 518.
Försäkringsbolagen mmmm riktiga tomtar, uppmuntrar till "fusk"
betalade hoj föräkringen igår 750:- / mån trafik, kostade 75:- /mån förra året , utan att jag ens varit i närheten av en olycka under 9år så höjs permien , märkligt...

Som ja anade skulle denna tråd spåra ur/ Ville bara veta om det fanns en möjlighet.
Visst, jag skulle också gärna se att premierna var lägre både för hojen och bilen. Undras varför tomtarna höjer så mycket?

FP
Visst, jag skulle också gärna se att premierna var lägre både för hojen och bilen. Undras varför tomtarna höjer så mycket?

FP
518 har 4:a, M5:Ans motorer (3,6 och 3,8) är 6:or båda två...tar stopp redan där

MVH
Johan K
Ja
760
JanF
530i-93
->mhracing

Menar du att försäkringsbolaget går på att det är en 518 även om du typar om den och regbesiktigar den som en M5 med BMW papper? Jag tror att försäkringsbolaget flyttar upp dig när du typar om den med BMWs M5 papper/spec
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
försäkringspremien räknas ju ut med viktförhållande + antal hk + medelålder + olyckor mm. Så om det nu skulle gå att bygga om den och få den godkänd (vilket är omöjligt) så skulle ju försäkringspremien bli dyr.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Du skulle ju kunna ta delar (inkl. ram/chassienummer) från den "smackade" tysken, montera över på din 518 och regga in på vanligt vis. Då får du inte en billigare försäkring, men en billig m5:a?

Två bilar är fler än en..
mh
13
mhracing
Har hjälp en kompis med några konverteringar på saabar... från sug till turbo. Bilen behåller ursprungs identiteten .... under övrigt i reg beviset hamnar lite nya info. Bla bytt motor, ny effekt avgasrening osv..
Tysken är importerad som skrot. så de kan man glömma.
Ska gå till botten med de här, ska kontakta bilprovningen . Vad jag kan förstå så borde de gå men en nyare motor pga stängare avgaskrav , problemet ligger i att kunna uppvisa att bilen uppfyller m5:ans spec. (För ökat vrid å hk).
Vi får se hur de går.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.