AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.066

e39 Touring: Baklucka i baklås

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tanten smällde ner bakluckan med en duns med resultat att den gick i baklås. Den är inte helt stängd utan glappar och jag tror att det är motorn som har gett med sig. Glasbakluckan fungerar som den ska och det är inget elfel i kabelaget. När jag trycker på låset (microbrytarna) så händer det ingenting alls. Kan inte få upp bakluckan och kan inte trycka till den så att den stängs helt. Hur göra? Eftersom den glappar 1-2 cm så vill jag helst inte köra med bilen. Öppnar jag glasluckan så ser jag att lampan som sitter neders på luckan lyser samt bootlid open dyker upp när jag startar upp bilen. Har även testat att använda bakluckeknappen vid förardörren men det händer noll därmed. Hur forcerar men en öppning av en e39 touringbaklucka förutom att lägga sig i skuffen och sparka ut den?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Fungerar det att rycka i "öppningswiren" som sitter på höger sida på klädseln på bakluckan?
Du kommer åt den om du öppnar glasluckan och sträcker dig ner på högra sidan, wiren är fäst i en lucka som sitter i plastklädseln på insidan av bakluckan...

Hmmm svårare att förklara än vad jag trodde men hoppas du snappade upp vad jag menar.

/Fredrik
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för tipset. Ska genast bege mig ut och försöka hitta den. Återkommer om en stund.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Öppnade verktygslådan och hittade en lucka med wire och kunde på så sätt öppna luckan. Tack för tipset! Testade sedan att stänga igen den försiktigt och låsmotorn fungerade men stängde inte luckan helt och hållet utan glappet kvarstod. Fick "tjuvöppna" den igen och efter det så är låsmotorn stendöd. Så troligtvis har den gett med sig. Inte första gången det händer mig och det är tråkigt att behöva riva all plasten i en Tourings baklucka för att komma åt motorn som sitter dumt till. 575:- kostar den minns jag men jag ska se om jag kan laga den som ligger defekt på hyllan innan jag ger mig på jobbet.
Så svårt är det inte ( och fint väder idag ju...) passa på att byta till kromad handtaglist när du ändå öppnar upp luckan.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Kul att man bidra med något och inte bara parasitera på all kunskap!

/Fredrik
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
:)

Det där med kromad handtagslist på en övrigt shadowline (hmm har ju satt på M5 njurar ju). är väl inte sådär jätte upplyftande.

Har öppnat den "gamla" motorn som gick sönder förra året och den dåligt konstruerade plastaxeln hade gått av på dess svagaste punkt. Araldit och ett skruvstäd fixar biffen, i alla fall temporärt. Tur man har en gammal far som är limexpert och har diverse tunga limprodukter till hands trots 23 års pensionerande. Har använt en limtyp som håller ihop vingarna på SAAB Viggen så plasten ska nog hålla tills själva motorn packar ihop :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.