|
|
|
|---|---|
|
Kupéfläkten stannar ibland helt plötsligt, naturligtvis då AC'n behövs som bäst. Det verkar ibland också som alla luftintag stängs samtidigt då inte ens fartvinden känns i utblåsen. Det har nog pågott en längre tid för jag har ibland tyckt att ventilationen inte är så bra och att AC-effekten har varit låg när det inte varit så varmt som nu. När det funkar normalt (som det oftast gör) är AC-effekten mycket bra och fläkten blåser på och regleras i auto-läget. När det inte funkar så går det inte heller att reglera fläkten manuellt trots att den visar att fläktfarten ska öka. Ibland stannar den till några sekunder bara och ibland går den att få igång genom att välja något manuellt utblåsningsalternativ en kort stund. Har någon varit med om liknande eller har tips på orsak? Toson | |
|
Låter som det ökända fläktmoståndet.... men hav förtröstan hjälpen finns här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har läst en hel del inlägg om "det ökända fläktmotståndet" men inte kunnat identifiera så klart att det är detta, bl.a. då det verkar som den ibland "stänger" utblåsen när fläkten stannar, Det är "digital" styrning av fläktreglagen (= +/-). Några idéer om vad som leder till motståndet på min? Tacksam för flera svar. Toson |
|
|
Det verkar mera som fel i själva klimapanelen (där +/- knappen, display osv sitter). Fel ute i effektsteget i länken ovan (E39 har inget fläktmotstånd) yttrar sig mera som att fläkten inte går men display och reglering indikerar som vanligt. Att spjäll osv stänger är OK, det gör de när man sätter fläkten på noll. Jag skulle sätta en peng på lödfel inne i klimapanelen eller glappande kontaktstycken eftersom det kan funka i mellanåt. FP |
|
|
Displayen visar (grafiskt) att fläkten går (ska gå) i en viss fart i "autoläget" och vid övergång till "manuellt" trots att den inte gör det. Om effektsteget är defekt ger detta då signal till att spjällen ska stänga? Toson |
|
|
Hade samma grej med min, displayen visar men fläkten snurrar inte. Det var effektsteget som var paj, lätt att byta. Tänkte också att det borde komma in nån luft trots att fläkten stod stilla, åtminstone vid lite högre hastigheter men det var inte mkt luft det, fick ha fönstret öppet lite. /Johan |
|
|
Inte direkt, men om "felsignalen" uppstår inne i själva styrningen så kan säkert spjällen stängas, dock borde även indikeringen (stapeln) för fläkten visa noll samtidigt tycker jag. FP |
|
|
Dubbelsändning. OK, verkar som det kan vara effektsteget hos toson också då. FP |
|
|
Tack grabbar, ska kolla. Återkommer med resultat. Toson |
|
|
Hur går det Toson? Fick nu samma fel med min 528-96 nu. Fläkten fungerar allt från 5 sek till 2 minuter, sen dör den, men i displayen visar det fortfarande att fläkten ska gå. Sen är den av några sekunder till nån minut sen fungerar det igen. När den väl fungerar så går allt perfekt, inga missljud, ACn kyler, kan reglera fläkthastighet med mera. Ibland får den tokspel och drar av och på med ca 1 sekunds intervall några gånger! Verkar det vara effektsteget eller? |
|
|
Låter som typiskt fel i effektsteget. FP |
|
|
Processar med BMW om åtgärd, då jag har "garanti". Återkommer med resultat, dock har den hållt sig ganska lugn ett tag nu, men jag ska nog få dom att byta effektsteget ser det ut som. Toson |
|
|
Har ni någon aning om vad detta kostar om man lämnar in bilen? Eller är det något man kan byta själv? (är någotsånär händig men har inte så mycket mek-vana). När man lämnar in bilen brukar de alltid vilja göra en felsökning först, vilket kan bli hur dyrt som helst :) Ska man låta dem göra det eller vet ni ganska säkert att det är effektsteget? En vän till mig chansade på kolen till fläktmotorn eftersom hans saab 9000 haft liknande symptom när kolen var slut. Kan det vara samma på min bil? Mvh Micke |
|
|
Priset ligger runt 700:- vill jag minnas. Finns beskrivet flera ggr här på forumet om man söker runt kupéfläkt osv Du kan säkert byta själv, eller ta hjälp av nån kompis. Jag har inte hört om utslitna kol på E39 än, är det en långmilare osv? FP |
|
|
Tänkte bara berätta att effektsteget byttes idag och nu funkar det klockrent igen, ifall någon får/har samma fel. 780kr för effektsteget. 1200kr totalt med arbete. Tog en halvtimme så det hade jag säkert kunna bytt själv, men jag visste inte ens vart mojängen satt så... ;) |
|
|
Bra att det fixade sig iaf. Placeringen och även bilder mm på byte finns i forumet, sök på kupéfläkt osv, du kunde säkert sparat några hundringar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.