AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.837

spricka i toppen ändå?

Hej.Har skrivit om detta problem tidigare.I maj när jag ägt bilen i 2 månader så började bilen koka och det bubblade mycket i expansionskärlet.Jag lämnade in bilen på verkstad och dom hävdade att det inte var toppen efter som det inte fanns koldioxid i kylarvattnet så det ända som gjordes på bilen var att termostaten byttes och kylsystemet luftades sen var problemen över trodde jag men på besiktningen kom nästa kalldusch.Hc halten var 999 på tomgång och gränsvärdet är 100.Dessutom så går bilen väldigt ojämnt på tomgång.Och för en vecka sedan så kokade bilen igen och jag blev tvungen att lufta den igen och det tog 4timmar innan all luft var borta.Har dessutom behövt fylla några liter kylvätska till efter detta.Vart tar kylvätskan vägen.Och är det givet att det måste finnas koldioxid i vattnet om det är toppen som gått
Hälsningar Jimmy
K2
348
K2
523i -97
Knepigt det där med ställa diagnos på brustna topplockspackningar, dom kan ju gå på en mängd olika ställen. Finns ju en del klassiska indikatorer som pekar på detta tillsammans:
- vita avgaser vid start
- misständning
- kylvätskeförlust
- grå missfärgning av motoroljan, inte så vanligt eftersom moderna oljefilter är mycket effektiva och tar hand om det mesta
- kondens på oljestickan, där skulle jag ev ha anledning att känna mig lite bekymrad för jag hade lite ytrost på oljestickan på min nyinköpta -97:a... någon som sett detta tidigare?!
- oljig hinna på kylarvätskan i expansionskärlet

Att testa på förekomst av koloxid i kylarvattnet borde väl vara en relativt säker metod men jag undrar om det är att lita på till hundra %. Här måste någon mera kunnig person ge besked om man kan ställa verkstaden till svars för att du nu har kört omkring med en brusten topplockspackning ett antal mil med allt vad det kan innebära för katalysator, etc. Allt pekar på detta såvitt jag kan se av vad du beskriver, jag är ledsen men det ser klockrent ut som topplockspackning och/eller spricka i toppen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hög HC halt kan bero på defekt lambdasond. Det är ett väldigt vanligt fel på M50 motorn. Det kan också bero på läckage i någon vakuumslang, eller gummibälgen mellan luftfiltret och spjällhuset.

Motorn kan koka om det läker kylarvätska. Kolla samtliga slangar och slangklammor. Kolla också kylaren noga, det läker väldigt lite som är svårt att upptäcka. Det kan även läcka vid vattenpumpen framtill på motorn. Kolla detta när motorn är kall, annars dunstar vattnet som läckt om motorn är varm. Det kan läcka i topplockspackningen eller toppen utvändigt och det kokar bort när motorn är varm. Försökt hitta fuktiga ställen runt hela toppen när den är kall.
K2
348
K2
523i -97
Ramlade på en sida som säger att trycktest av kylsystemet används som komplement till koldioxidtestet för att kunna utesluta sprucken spricka/topplockspackning Länk

Talas också om att trycktesta cylindrarna även om resultaten är svårtolkade i sig själva. Ingen aning om vad som är föreskriven verkstadspraxis vid misstänkt spräckt topplock/packning, men att bara nöja sig med koldioxidtest låter en smula riskabelt i mina öron.

Onödigt att måla fan på väggen kanske. Läckande vacuumslangar och tjuvluft räcker långt för att ge de flesta av symptomen som räknas upp, kryddat med lite småläckor i kylsystemet som du säger Per. Kolla också expansionskärlets lock så att det finns övertryck i systemet, annars kan det lätt koka bara av det, plus ge viss kylvätskeförlust.

Glöm bara inte att om det faktiskt är spricka i toppen el. topplockspackningen så måste det åtgärdas omedelbart för att inte orsaka stora skador på både det ena och andra i motorn. Att du får hälla på litervis med kylarvätska som tycks försvinna i tomma intet låter inte som en vanlig småläcka ... kolla så det ryker vitt vid start och luktar bränd glykol bakom bilen, inte alltid man tänker på det ju.

På tal om kylning, spolade bort ca 2 miljoner flugkadaver från kylaren på arbetssaaben häromdan, den hade en liten tendens till överhettning nu när det är så varmt. Det gjorde verkligen susen! Kanske extra känsligt om det som här ligger en AC-kondensor bakom kylaren och stoppar upp ytterligare.

Lycka till i sommarhettan!
Tack för svaren måste göra någonting åt det nu men jag börjar bli trött på dena misskötta bil nu där man får slänga hela sin lön
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.