|
|
|
|---|---|
|
tja... min 316 e30 har nu börjat bli varmare än vanligt, kan de bero på att den ventilknackar ganska mycke? Den har rullar typ 31000mil. kan på för hand. | |
|
Tja! Ventilerna har inget med saken att göra. Högt ventiltick kan bero på sliten kamaxel. Om kammen inte är bytt på 31k mil så är detta troligt. Däremot så har jag aldrig hört en e30 som inte tickar alls så det är ju relativt. Om du gör en ventilinställning så blir säkert ljudet lägre och så kan du samtidigt inspektera kamaxeln. Det som är vanligast angående värmeproblemet är fläktkopplingen. Den utmärker sig genom att bilen lätt blir varm om man exempelvis kör långsamt eller står på tomgång dvs när fartvinden inte kyler kylaren. Jag har själv bytt 2 ggr på min dock inköpta beggade på skroten, detta är lite av en chansning eftersom de flesta redan har gjort sitt och jag behöver tex byta igen. Men nästa gång så blir det en elfläkt så kommer det problemet vara ur vägen. Annars kan det ju vara termostaten. fläktkoppling ny ca 1100-1300kr på skrot ca 200 - 400kr Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.