|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har nyss reg.besiktat min 523i Touring -00 och har fått en vikt på 1740 Kg inskrivet i papperna. Har för mej att det stod 1640 på vågsedeln och i instruktionsboken står det 1655 Kg. Ni som har en likadan bil, vad har ni för vikt inskrivet? Kollar runt lite innan jag överklagar. Hälsningar Hasse K There`s no substitute for cubic-inches -Hasse K- | |
|
1660 kg. Svensksåld dock. /Ninja |
|
|
Jag har en tjänstevikt på 1620kg på min 523iA touring -98, också den svensksåld. MVH Spin |
|
|
Jag har en tjänste vikt på 1810 importerad i sommar. |
|
|
Jag har en import bil med tjänstevikt på 1770kg.Det verkar ju lite skumt att det skall skilja 190kg på den lättaste och den tyngsta 523an. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
Tack för svaren. Ska mejla vägverket o höra vad dom menar med det här. Får jag igenom lägre vikt så lägger jag in det på denna tråd. // Hasse There`s no substitute for cubic-inches -Hasse K- |
|
|
Kolla även här: Länk Generellt verkar det som om importbilar har högre tjänstevikter, troligen beroende på att varje bil väg individuellt, man kan ju FÖRMODA att sv sålda inte vägs indviduellt utan man väger en referensbil som sedan får gälla för alla..... Jesperado vår man på ASB borde kunna utveckla detta lite närmare.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
1800kg här, importerad för ca ett år sen. (Vet att detta gällde 523, men dom väger förmodligen lika mycket). // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
På bilar som säljs nya i Sverige tar man vikterna som hamnar i registreringsbeviset från det som finns i fordonsdata för respektive modell. Dessa vikterna i sin tur kommer från modellens typbesiktning/homologiseringsbesiktning. På ett privatimporterat fordon görs en vägning, och tjänstevikten blir bilens faktiska tjänstevikt... Stod det t.ex. 1640kh på vågsedeln och 1740kg i registreringsbeviset kan ingenjören t.ex. lagt till 70kg för föraren och 30kg för det bränsle som saknades i tanken vid vägningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
1740 på min importerade 528iT ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Men hur i all världen kan det skilja 190kg från den lättaste till den tyngsta,det måste ju finnas en praxis hur mycket man skall lägga till för förare och bränsle.Kan det vara så att det inte är så noga med kalibreringen av våginstrumenten. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
Naturligtvis finns det en mall för hur mycket man lägger till för t.ex. förare och bränsle. Och naturligtvis visar inte Bilprovningens vågar fel... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu är det ju inte bilprovingen som gör vägningen här i Gällivare utan en privat firma,så kanske det är på fler håll i Sverige,Jag skulle tro att om bilprovningen skötte om vägningen så skulle det bli ett jämmnare resultat. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
De externa vågar och vägare som är godkända av Bilprovningen och därmed Swedac står under samma krav på tillförlitlighet och kalibrering som Bilprovningens egna vågar. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag har haft två 528i Touringar. Den första var manuell och hade lastsläde vikt 1630kg. Den andra är automat och har dragkrok (ingen lastsläde). Den väger enligt regbeviset 1810kg. Är det automatväxellådan som gör skillnaden på 180kg? | |
|
Min importerade 528 Touring har en tjänstevikt på 1720 kg enligt reg.beviset. Då är min bil är utrustad med en del viktökande options (lastsläde, automat, konfortstolar, navi, dsp, taklucka i plåt). Jag förstår inte riktigt hur man kan komma upp till 1810 kg. Det verkar dock vara ett känt faktum att BMW använder "nakna" bilar för EU typbesiktningen. När Teknikens Värld testade E60 520 så vägde testbilen (som inte var överdrivet utrustad) 140 kg mer än den angivna tjänstevikten! --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Jesperado: Vet du om det är möjligt att få gjort en omvägning? Det är ju relevant om vikten visar sig vara felaktig. Rör sig om drygt 700:- extra/år i skatt och försäkring. | |
|
Ja, det är möjligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.