|
|
|
|---|---|
|
När man kör -sakta- över gropar i asfalten eller vägen slamrar det i framvagnen. Har någon nån idé om vad det kan vara. Ljudet har dykt upp först på höger sida sedan på vänster. I högre farter märker jag inte nåt - varken ljud eller hoppande framvagn. Bromsarna tar hyfsat jämt. Tacksam för synpunkter Palle palle | |
| Casterstagen? | |
|
Hej! Hade också klonk i framvagnen som du beskriver det. Jag läste här på forument och funderade på vad det kunde vara. Chansbytte ett pendelstag utan resultat. Det som återstod var stötdämpare, fjäderbenslager och de båda länkarmarna som det kunde vara fel på. Gjorde inget på ett tag tills ena stötdämparen började läcka olja. I fredags bytte jag båda dämparna fram och det blev tyst i framvagnen. Stötdämparna kan helt klart klonka om de är slitna. Det är andra som har bytt dem också här på forumet. E39 verkar generellt inte ha så mycket fel på länkarmar och bussningar som E34:an. Med ledning av detta så skulle jag undersöka stötdämparna. /Ninja |
|
|
Kan vara ett krängstag som är lite glappt? Fick ett nytt på min bil, hade samma problem som du beskrev. |
|
|
Precis som rotax säger ska du först kontrollera krängningshämmarstagen (även kallade pendelstag, knarrstag, knackstag). Min BMW verkstad trodde också mitt problem kunde vara detta stag. Å andra sidan sa dom att E39 nästan aldrig har problem med länkarmar och stag i framvagnen. E34 däremot gjorde dom mycket sådana jobb med. Nu visade det sig att det inte var fel på pendelstaget, men det var iallafall billigt (300kr) och enkelt att byta. Jag kan ju också berätta att det blev oerhört stor skillnad efter stötdämparbytet. Bilen kändes som ny! /ninja |
|
|
Kolla in nedanstående länk. Kanske kan vara nåt. Länk |
|
|
tjenare.. du jag har åxxå samma klonk som du.. å de tär väldigt störande men ja har det på en gammal E28:a men det är då inte det där staget för mig heller har bytt.. men det ända ja kan tänka mig är att det är stötdämparna eller dess lager.. //Danne |
|
|
Slammer i framvagnen kan bero på småsten som fastnat i bromssköldarna. Men då låter det ungefär som att skaka en plåtburk men småsten i. Stenarna kan också fasta och ligga an mot skivorna med ett kraftigt oljud som följd,då brukar det hjälpa att backa några meter så brukar det lossna. Det finns visst uppdaterade bromssköldar att köpa för att motverka problemet Mvh Zimba |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.