|
|
|
|---|---|
|
nu är jag äntligen färdig med mitt turbobygge! Jag fick ett litet behov av att skriva av mig i glädjeyran :) Det var lite nervöst när man vred om nyckeln, men nu har jag hunit köra några mil, och rättat till lite små fel och inställningar. Jag laddar 0,4-0,5 men det räcker gott. Jag vill passa på att tacka alla som har hjälpt mig med svar på mina ibland dumma frågor, men man måste lära sig krypa innan man kan gå! | |
|
Trevligt, alltid lite kul att bli färdig med något, särskilt om det fungerar perfekt. Synd att man inte får se den på Knutstorp i helgen...!? MVH / Jacob |
|
|
Hej. Grattis får man väl säga. Skriv gärna lite spec. på bilen. /Edvard BMW CS # 4503 Länk |
|
| grattis......har du lite mer fakta om den | |
|
Grattis, kul o höra. Du får gärna slänga upp lite bilder på bygget, det är alltid roligt o se. |
|
|
Jag kör med en mitsu TD04hl-16t turbo monterad långt ner bredvid blocket ( trångt!!!), intercoolern kommer ifrån en audi S2. Grenröret är hemma knåp! jag använder mig av en progressiv bränsletrycksregulator 1:1.4 av märket malpassi, och det räcker faktiskt, grundtrycket är ökat med ca 0,5 bar, så vid 0,5 bars ladd ska bränsletrycket ligga någonstans runt 4-4,2 bar. Oljekyl är hämtat ifrån toyota camry v6. Avgassystemet är också hemmaknåpat och består av 3 tumsrör en rensad kat och en simons 3 tums dämpare märkt "turbo" :) jag tror det var det mesta. På gång är en extra lampda som jag ska koppla upp mot en multimeter för att ha lite koll på bränsleblandningen. Det som tog tid med bygget när jag äntligen kom igång var att få tag i m7 pinnbult till grenröret! Det satt m7 koppar mutter, och det var i stort sett omöjligt att uppbringa, och närmaste bmw återförsäljare skulle ju givetvis ha semesterstäng! men det löste sig tillslut. jag ska försöka få upp lite bilder på bygget ganska snart. |
|
| tja ja hade tänkt å bygga på min alpina 92 e36. unrar bara vad kalaset hamna på. | |
| Hur löste du det med oljekylaren? | |
| jag använder en elektrisk oljepump som skyfflar runt oljan. Jag satte en banjo på oljetrågets avtappningsbult, där suger sedan pumpen oljan, skickar den genom kylet och sen tillbaka in i oljestickan | |
|
freestyler..är det aggregatet vattenkylt? hur kopplade du det isf? |
|
| henke_: på e36 sitter det en förvärmning i luftfilterboxen, och det går kylarvatten genom den. jag vill knappast ha någon förvärmning av laddluften , så den används till turbokylning istället! det kan knappast bli lättare, 2 st slangar färdiga, bara att förlänga. På e30 vet jag att det sitter värmning av spjällhuset (satt på min också) och ev så borde det bara vara att rycka dom slangarna och göra samma sak. | |
|
Gratulerar till bygget... alltid kul med lite mer polar... hur mycker får du ut ungefär??? |
|
| Freestyler.. Tar du bara dom slangarna och kopplar till turbon efter förlängning? | |
|
S 328 R: tack så mycket! ang effekt så har jag ingen susning! jag har hört mellan 250 till 300 hk, men jag vet ej. Bäckis eller bmw-andreas som är duktiga på m50 kanske vet mer, men jag vågar inte gissa. Men en sak är säker, och det är att bilskrället flyttar på sig snabbare nu, och vilket gott vrid det är!! Pakko: precis så som du skriver har jag gjort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.