AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.846

PDC bak, vill ha fram

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har ett befintligt fungerande PDC-system bak i min e39. Nu har jag tankar på att ha det även framtill.
Är det så enkelt att man kan koppla på fyra sensorer framtill och dra kablar till befintligt system eller måste det till ett dubbelsystem?
Am
569
Ambush
540i/6-94
PDC systemet är ju bara aktivt när backen ligger i, ganska meningslöst att ha PDC fram som bara fungerar när du backar. Men om du kopplar in det skiljt från befintligt system och aktiverat av t.ex. en switch eller knapp så ser jag poäng. Eller om Du är mer avancerad och gör elektronik som kopplar in det när du kör saktare än t.ex 5-10km/h för att slippa slå på det manuellt.
På nyare E39 (01-) finns ju PDC även fram, så det borde inte vara omöjligt. Kollade lite i ETK och de verkar som styrdonen för PDC skiljer sig år, men är inte säker. I bästa fall räcker det med kabelsats (art no 61 120 027 997) samt sensorer .

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ambush: Någon patentlösning är inte aktuell utan mera som BlackMunichWagon. PDC fram finns ju och om jag utvecklar mitt första inlägg så menade jag om systemet särskiljer på fram och bak igenom samma central eller om det krävs två styrboxar.
A
223
A A
540iA Touring -99
Det enklaste är om du hittar en skrotad bil och kan ta en komplett kabelsats och tillhörande styrdon. Du måste riva ut kablarna som du nu har till ditt system bak. Kablarna till det dubbla systemet fram och bak sitter ihop.
Kablarna till PDC går inte att skarva eller löda ihop. Skadas kabeln någonstans måste man byta hela kabelhärvan som går både bakåt och framåt. Gissa om det är en del jobb grävande under golv och bakom innerskärm bland annat, men det går. Utgå från styrdonet under baksätet. Var noga om du tar isär ett system på skroten att märka upp kablarna. Det går att sätta fel i främre systemet.
Lycka till

A A
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack A A.
Har du själv installerat ett komplett PDC-system?
A
223
A A
540iA Touring -99
Jag hade en bil där kablarna till de bakre sensorerna blivit förstörda. Därför var jag tvungen att byta hela kabelstammen för PDC, alltså även den oskadade delen som gick till de främre sensorerna.

A A
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ambush:
PDC aktiveras riktigt som du säger när backen läggs i. Men den fortsätter att vara aktiverad tills det att bilen överstiger 15km/h eller stängs av. Har du sensorer även i fram så kommer således även dessa att fungera under hela parkerings sekvensen oavsett om backen ligger i eller ej.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.