AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.145

Hur ska man rensa kylsystemet på ett bra sätt?

Hoppas att ni har en trevlig sommar allihop.. Själv har jag renoverat min topp och kompat allt och fått ett bra resultat...
Nu återstår väl egentligen ett problem, att få ur all olja som åkte in i kylsystemet... Nån som har några tips? antar att dom på bmw typ trycker ut allt med varmt vatten eller nån slags tryckluft?

Vad jag försöker med just nu är att köra en sväng för att vattnet ska bli varmt så att oljan åker ut i expansionkärlet och sedan suga ur det med en damsugare (toppar lite så jag inte behöver lufta igen) och fyller hela tiden på med nytt vatten och så håller jag på hela tiden typ... Om jag tömmer expansionkärlet måste jag då lufta igen? dvs inte dra ut några slangar utan bara suger ur ALLT i expansionkärlet med dammsugare..

Fortsatt god sommar och semester till er som fortfarande har det.

an
643
anlima
735iA -87
Maskindiskmedel i kylvattnet. Löddrar inte, angriper inte gummi,löser skiten i systemet. Om du sen har tillgång till ordentliga sköljmöjligheter ,använd varmvatten att skölja med.
du kan lossa en av slangarna till värmeventilen och skarva på sköljslangen där. öppna sen avtappning på kylare, luftskruven på termostathuset. låt det även cirkulera i värmepaketet.
SKÖLJ ORDENTLIGT
Det brukar fungera ganska bra efteråt.

/Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.