AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.881

BMW E39 528i -97, Vanliga fel?

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hej.

Jag är lite sugen på eventuellt en E39 528i årsmodell runt -97. Vad har den för barnsjukdomar, vad ska man se upp med?

MVH Morgan.

Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Sök på e39 AND fel OR barnsjukdomar, finns i stort sett hur mycket som helst att läsa om detta. Ett tips är att låta skick gå före utrustning, har bilen inte just exakt det du tänkt dig (typ fel färg) men ett bra skick så slå till, det börjar tyvärr finnas mycket lik därute som kan kosta skjortan att fixa!

stefannorr
Angående barnsjukdomar,så är väl dom flesta felen åtgäradade vid detta laget,hade ju varit skillnad om bilen varit 2-4 år begagnad.
Men visst finns det en hel radda fel som kan uppträda,kör själv omkring med en 523 Ia -96(9050 mil) har haft den 1 år nu och än har ja bytt 2 baklampor i rena fel,sen har ja bytt olja i vxl-låda o gjort oilservice i motor,men som sagt barnsjukdomarna är nog redan åtgärdade.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Men de verkar rulla hyfsat, en 29.000 milare var inne på verkstan häromdan, var fortfarande hyfsat fräsch.
Barnsjukdomar kan du glömma på en så "gammal " bil.
det är vad som är bytt och hur det är servat som man får kika på och skicket, rost, det skiljer väldigt mycket beroende på hur bilen använts, bruksbil eller söndags bil.

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl också skriva några rader....Min gamle fader köpte en 523i ny och fick den levererad i december -96....Otroligt nöjd är han med bilen....Bytt några gummilister,"igelkotten" till kupéfläkten,lite lampor,bakluckans låsmekanism+lite flera småsaker...denna bil har nu rullat över 12000mil och har aldrig vägrat att starta el haft några "hyss" för sig(jo,en gång när batteriet var slut).

Så kontrollera historiken/servicen/skicket på den "tilltänkta" 528:an(i princip likadan konstruktion som 523:an) så har du säkert en fin bil länge o väl...

Mvh Janne.
K2
348
K2
523i -97
Ett möjligt tips är att kolla rost i framdörrarnas nederkant vid listerna. Där dök det upp sent på mitt exemplar men det gick som garantirep förra året tror jag förre ägaren sa. Om det är ett typfel eller ej vet jag inte men klart mystiskt var det med tanke på att bilen var pedantskött med lackförsegling som skötts ordenligt, ser ut som den rullade ut från fabriken förra veckan. Körmässigt är det nybilskänsla efter snart 11000 mil så jag är grymt imponerad! Hoppas jag är lika lycklig om ett år eller två, nybliven bmw-ägare som man är... men det tror jag.

/H.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bakluckemotorn har pajat på min och så är det något vajsing med bältesträckaren till passagerstolen så airbag lampan lyser, men det ska åtgärdas snarast. 14000mil har min bil gått och bilen känns nästan som ny.
Jag är riktigt nöjd med bilen. Nästa bil blir också en E39.

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
stefannorr
Lämnade in min på Luleå Bil o Rostskydd,fick inga anmärkningar (0) vart betyget. (1 = ytrost) på samtliga ställen,men de är ju norr och vi slipper ju saltet,även om dom försöker få igenom de även här uppe.
Men visst har ja småfel som ej åtgärdats,har bara värme i sitsen fram,ej ryggstödet(prio låg) vindbrus i framrutan= låg prioritet, stereon,hörs på höger sida ej vänster,ska fixas,,troligen glapp...förhoppningsvis : )
Sen kan ja ju ej svära på vad första ägaren råkade utför,men enligt story o dok o servicekoll så har den rullat felfri,jag själv böt vattenpump,termostat och termostathus enligt tips,då ja vet att dom som sätts i ny vid biltillverkningen ej har varit något att hurra för.
Har haft just en 528i 97:a, hade själv problem med att jag fick byta listerna i framdörrarna, motorn till bagageluckan gav upp, den manick som ser till att tändningen fungerar gav upp (kommer ej ihåg vad den heter). Kolla även om det är rost i tackluckan eftersom det lätt blir en liten "sjö" där. Som vanligt gäller det att kolla generella saker förståss som t ex ac som jag fick fylla utan att de hittade läckaget. Toppenbil, men en del småkuckel var det allt trots att bilen var ärlig och uppkollad. Kvaliteten vad gäller att allt ska fungera är inte helt toppen på 96or och 97or tydligen blev det bättre till 98. Konstigt nog tycker jag att min opel har mindre fel är 528an trots att det är i pappbil i jämförelse.

/Simon
stefannorr
simone_en>Kvaliteten vad gäller att allt ska fungera är inte helt toppen på 96or och 97or tydligen blev det bättre till 98. skriver du,men ja hävdar att dom felen lär väl va åtgärdade efter att bilen nu är 8-9 år gammal ? eller kommer felen igen o igen?
Går man igenom felen årsmodell för årsmodell så skiljer ju inte mycket,som tex abs sensorer verkar ju spöka mer på 99 or än på äldre även styrenheten som lär kosta 8000 kr..barnsjukdomar finns väl första åren ägaren har bilen o repas efter hand,o ersätts väl oftast med bättre dito nya delar...nej om ja fattar de ja läst här så inte är en 99 bättre än en 96 i fel o brister.
stefannorr
simon_en > Sen antar ja att du menar sjön som bildas innanför tanklocket och inte takluckan,för de problemet har ja då aldrig hört talas om?.
Det som har irriterat mig på min bil (Touringen) är kabeldragningen genom bakluckan,det är samma problem som Volvo hade på 145/245an för 20-30år sedan.Samt som Simon skriver dörrlisternas kvalitet ,jag har bytt 2ggr på 1,5år att dom går söder beror delvis på att jag pga mina nackproblem ramlar in i bilen och gnider med kroppen mot listen,men dom har ju hållt på mina andra bilar så nog borde dom hålla bättre.Som tur är så är listen riktigt billig hos BMW: 300:- + moms.Jag har inte hittat en rostfläck på min som är importerad,efter att ha läst Hassos dagbok så har jag alltid torkar med en trasa i tanklocksbadbaljan.
För övrigt så trivs jag förträffligt med bilen fast jag har nyare samt äldre andra bilar att till förfogande så väljer jag till 90% att köra med BMWn det är bara när jag behöver dragkrok jag kör med Subban eller med Volvon.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Tackar och bockar för alla svar. Då har jag lite mer koll på vad jag ska kika närma på. =)

MVH Morgan.

Länk
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Hej. Har en 528i -97 som jag ska sälja. Bilen är cosmossvart och har gått 15500 mil. Funkar klanderfritt i alla avseenden. Ska besikta den i morgon. Om några dagar kommer den upp på powerbörsen. Hör av dig om du vill veta mer.

/johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.