AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.035

Slipstreaming, erfarenheter?

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hej!

Jag har försökt undersöka lite hur stor betydelse slipstreaming har i lite lägre farter. Har läst på olika cykelsidor har det kan gå upp till 30% lättare att ligga på rulle, tätt bakom en annan cyklist.

1 Jag var ut och tränade landsväg med min MTB. Några kilometer innan jag var hemma igen så låg jag i ca 35km/h med min cykel, då en traktor körde om mig, och tro det eller ej jag kunde hänga på traktorn i 43-45km/h på plan väg. Jag har på den sträckan aldrig klarat att hålla högre fart än 36-37km/h, då har jag haft medvind också. Det gick alltså minst 6 km/h snabbare att ligga bakom traktorn. Jag höll ett avstånd på ca 10m till traktorn, ville ej gå närmare då chaffören kanske skulle bli less och stanna.

2 Låg och körde med farsans s60 t5 på landsvägen, kom ikapp en tankbil som körde 90km/h, jag satte på farthållaren och studerade bränsleförbrukningen på färddatorn. Det var säkert närmare 1 dl lägre förbrukning när jag låg på strax under "en vägpinnes avstånd". Jag gissar 30-35m.

Är det nån som har någon mer vetenskaplig studie att bjuda på?
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Inget vetenskapligt, bara att, "ligga i baksuget" har nyttjats under de senaste 45-50 åren av lastbilschaufförer. För 20år sedan när min farsa låg ute på vägarna som mest, växeldrog de precis som cyklisterna under lagtempotävlingar.

Praktiskt bevisat, det minskar förbrukningen..

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Känner en cyklist. När de "farttränar" så ligger de på rulle bakom personbil i 80-90km/h på plan väg! Crazy...
För att vinna nåt genom att ligga "på rulle" måste man ligga riktigt nära. är man van kan man ligga 5-10 cm bakom framförvarande cyklist nästa hjul mot hjul - ingenting jag skulle rekomndera till nån som inte har erfarenhet av cykla på så sätt. I termer för bil skulle man behöva ligga max 1m bakom framvarande bilen för att utnyttja sån fenomen. skulle ni våga det?

MVH
en gammal cyklist med triatlon meriter :-)
För att vinna nåt genom att ligga "på rulle" måste man ligga riktigt nära. är man van kan man ligga 5-10 cm bakom framförvarande cyklist nästan hjul mot hjul - ingenting jag skulle rekomndera till nån som inte har erfarenhet av cykla på så sätt. I termer för bil skulle man behöva ligga max 1m bakom framvarande bilen för att utnyttja sån fenomen. skulle ni våga det?

MVH
en gammal cyklist med triatlon meriter :-)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Själva poängen med att slipstreama är att få mindre luftmotstånd. Dagens bilar får ju hela tiden lägre luftmotstånd och att ligga bakom en anna person bil ger kanske inte så mycket. En tradare tar ju dock ganska mycket luft så där kan man däremot tjäna lite antar jag.

Bilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Självklart funkar det även på dagens personbilar men nyttan av att ligga så pass nära en annan bil är mindre än risken. Men det räcker med att titta på olika klasser av racing från stcc/dtm till F1 så har slipstreaming stora effekter. Det är inte ovanligt att en bil suger sig ikapp och jämsides mycket fort men som "dör" när man åker in i luftväggen.

Kontentan vill man inte bli av med körkortet, få massa stenskott och riskera en olycka bör man inte slipstreama ute i trafiken. Men att det har en effekt är inget att snacka om. Det är dock svårt att sia om hur mycket i procent eftersom det beror på hur aerodynamiskt objektet är.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Thorssa,

Angående personbilar så verkar det och hjälpa en del, lägg dig med farhållaren på så kommer du att märka att bränsleförbrukningen sjunker när bilar kör om dig, och svänger in framför!

ZtreCoupe,

Ja, det är helt sanslöst vad det hjälper, jag låg ju ca 10m bakom men höjde ändå hastigheten med minst 6-7km/h! Dom du känner ligger nog betydligt närmare än vad jag gjorde, kan tänka mig att man kan ligga på ca 55km/h (vältränad), på plan väg med en racer, jag har ju en MTB då kommer man aldrig ens i närheten, och inte är jag vältränad heller....

Mvh Jaken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.