AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.824

Rengöring av insprutningen.

20
78
2002
2002tii -73
Ni som köper "dom små mystiska flaskorna" för att rengöra insprutningssystemet, kasta inte pengarna i sjön. Flaskorna innehåller nästan 100% lacknafta. Gör så här istället; Köp lacknafta och 5-56 eller något liknande. Literpriset på lacknafta brukar ligga på runt 15 Kr. Häll ut en skvätt av lacknaftan.(Behåll skvätten till nästa omgång.) Häll i ca två korkar vanlig motorolja. Bubbla sedan ned ca 1/4 av 5-56 flaskan (en stor) i lacknaftaflaskan med hjälp av det medföljande plaströret, skaka om. Voila! Nu har du fem (5!) satser rengöring à 2dl, till det facila priset av 30-35Kr, dvs. 6-7 Kr per sats!!! Det här är nästan exakt vad "dom små mystiska flaskorna" innehåller!
Gott Nytt År allihop!

Ynf!
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
Håller nästan med dej...men bara nästan,för mina erfarenheter av Red Line:s insprutningsrengöring är att den fungerar lite bättre än STP,Kemtyl och liknande.Fast den kostar visserligen runt hundringen.

MVH
20
78
2002
2002tii -73
Samtliga insprutningrengöringar innehåller ca90-95% lösningsmedel och resterande ca5-10% aromatiska kolväten. Det jag känner till om Red Lines "cleaner" är att den tydligen även innehåller en del thinner.

Ynf!
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Lacknafta tror jag inte det är däremot xylen innehåller det.
Finns på flaska för 35 kr litern.

A.T
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Aha!

Ha
64
Habbe
524 TD -84
En del av "dom små" innehåller även amoniak. Fosforsyra har jag också hört ska finnas i en del sorter.

Habbe
Jag häller i 2 takts olja , enda som funkade på min bil , när den började rycka

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
20
78
2002
2002tii -73
För många herrans år sedan när insprutningsmotorer började bli allt vanligare (mitten av 80 talet) kände jag en person som jobbade på utvecklingsavdelningen för då Sveriges största oljebolag. Tyvärr har han gått ur tiden. Han höll på med att få fram ett bra rengöringsmedel för insprutningen. Den första prototypen han tillverkade innehöll nästan bara en blandning av etanol och metanol. Den som senare kom ut på marknaden innehöll nästan enbart lacknafta eller om man så vill naftalen. Ett par andra namn för samma produkt är kristallolja eller silver spirit. Vad han hade i mera var lite svårare att lura ur honom. Men så mycket fick jag veta att det även innehöll en liten del grafitolja. Jag har ialla år efter det jag fick veta, blandat till egen "cleaner" och den har fungerat mycket bra. Jag har haft körkort i 26år och har hållt på med både rallymotorer och lite av varje. Jag drev en bilverkstad i mitten av 80 talet och fick då en hel del erfarenhet på köpet. Idag använder man mycket kaliumsalter som smörjmedel i bensinen. Det är dessa som "kalkar" igen munstycken och ledningar. Det visar sig som en svart "oljig" hinna på insidan av rören, men även i tanken. Lys in i det gamla bensinfiltret nästa gång du byter. Jag har spolat ren en hel del tankar och insprutningssystem. Och det jag använt är 100% naftalen.
Om ni såg ett inslag i trafikmagasinet för ungefär ett år sedan, så kan ni inte ha missat när man intervjuade en pensionerad kemist från ett oljebolag. Inslaget handlade om tillsatser i bensinen. Han bekräftade bla. vad jag redan visste. Att de sk. "cleaners" som finns på marknaden nästan enbart innehåller lacknafta.

Ynf!
Intressant ämne!
Men fullt så mycket nafta är det väl inte, runt 30-40% är väl mera rimligt. Många skrönor cirkulerar här, vanlig diesel sägs oxå funka, klart billigt alternativ isf.
Hörde nyssens att K-sprit inte skulle slås i tanken då det innehöll vatten, som sedan frös i rören!
Jag rekommenderar en koll hos t.ex. www.kemetyl.se och se under "produktinformationsblad".
Dessa dokument finns hos alla leverantörer av kemikalier osv (lagstadgat). Inget knussel där, bara rena fakta om innehållet.
Klart intressant t.ex vad gäller rengöringsmedel osv till bilar/båtar/hemmen mm.
Man kan oftast köpa innehållet under mera "tråkigt" namn men med samma utmärkta resultat.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.