|
|
|
|---|---|
| Ville bara veta om det är några särskilda nycklar o smörjmedel som behövs, tänkte åka och proviantera innan den lilla operationen i så fall. Trist att ligga under bilen och upptäcka att man skulle behövt mojäng X... | |
Paap Reeder |
... om du med smörja menar kuggkrans och startmotordrev skall dessa inte smörjas. I a f inte på M30 och M70 och kan inte tänka mig att din skall smörjas där. Vad du bör skaffa fram är extra kol och byta dem om du ändå river. Lagret i bakgaveln får också mycket stryk varför det klart kan vara ide att byta den också. Bendix och solenoiden brukar klara sig bra ....... men men man vet aldrig. MVH /// Paap R |
|
Varje gång jag plockar bort grejor så att startmotorn blir lättåtkomlig plockar jag bort den för en "lättare "genomgång enligt följande. 1. Isärplockning, renblåsning. Det blir rätt mycket koldamm och annat med tiden i startmotorn 2. Smörjning av bakre och främre lagren, axeln som drevet åker fram och tillbaks på samt hävarmen som drar fram drever 3. Rengöring av kollektorns spår där det kan ha samlats kol och kopparrester 4. Till sist smärglar jag av kollektorn lätt med fin smärgelduk tills ren kopparyta syns Byta kol är det ytterst osannoligt att man behöver göra. Har inte bytt kol än på 65.000 mil med min 3.0S. 40-50.000 mil minst borde man kunna räkna med innan man byter kol om man inte startar motorn många gånger per dag. Smörja kuggkransen på svänghjulet skall ma inte göra! På mina M30-motorer behövs inga speciella verktyg. Den övre skruven sitter dock trångt till och där underlättar det mycket att ha en böjd blocknyckel (tex www.luna.se nr 1045-0120) Per L |
|
|
Tack så mycket för tipsen! Det som trilskas är nog den där axeln för drevet då, när motorn är kall så blir det rasslande skrammelskrapljud i någon sekund efter motorn dragit igång. Lite rengöring på axeln och hävarmen och en dusch silikonspray gör nog susen, startmotorn verkar helt ok för övrigt. /H. |
|
|
Siliconspray skall du hålla så långt bort från elprylar som möjligt! Visserligen är det mest känsligt för elektronikkontakter (tex reläer) där du har låga strömstyrkor och kontakttryck men jag skulle då inte chansa på astt använda silicon ens i närheten av en startmotors solenoidkontakter! När jag jobbade på ASEA (ABB nuförtiden) fick vi inte ha någon produkt som innehöll silicon inom fabrikens väggar Per L |
|
|
Per L: Fick inga "välpumpade" damer jobba där;-) /Udo Dirkelsniff |
|
|
I alla fall inga som läckte! Men jag talar inte om hur vi kollade upp det! Per L |
|
|
Nej men rackarns jag som tycker silikonspray är helt underbart att spruta på allt som kärvar... mindre tendens att samla på sig en massa skit och bli segt efter en tid som det blir med tex vanlig universalspray, fett osv. Hmm... då får det väl bli lite vanlig symaskinsolja då. Eller sånt därnt grafitjox som man oljar upp lås med kanske? /H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.