AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.736

Vilken bensin?

Sida 1 av 2
Ki
5
Killer
525i-91
har en chippad 525à E34 och undrar vilken bensin jag ska använda. 95 eller 98???
K2
348
K2
523i -97
Kan bara säga att jag använder 98 till min plain vanilla 523 helt enkelt för att jag får en smula mindre bensinförbrukning på långkörningar vilket är vad jag har den till. Kanhända upplever jag den som lite rappare men det kan vara ren inbillning. Intressant att höra vad expertisen menar om detta. Dyrare drift blir det inte enligt min uppfattning, snarare motsatsen.

/H.
Ki
5
Killer
525i-91
Hade en chippad saab 9000 t förut och den gick mycket bättre på 98. Var ju iof en turbo.
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
En gyllene regel är:Har du trimmat,högre laddtryck,(om du har turboladdnig)Alltid 98! ,98!,98!.

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
19
WF 175B
E39 520 iAT -03
Ju högre oktantal, desto mer energiinnehåll. Kör på 98, Efter några tankningar kommer Din bil att dra lite mindre soppa samtidigt som den går bättre.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !

Rätta mig om jag har fel, men kan inte katten skadad om man kör på högre än 95 oktan???

MVH
Håkan.
Jag har sett ett antal diskussioner om oktan och tänkte bidra med vad jag lärt mig på jobbet. Har jobbat på "mack" i ca 12 år och hört detta ganska ofta. Vad jag kommit fram till är att oktantalet är ett värde av hur högt tryck och temperatur bränslet tål utan att självantända (spika). Högre siffra desto högre temperatur och tryck tål den och att det har ingenting med energiinnehåll att göra.

Länk

Jag har sett ett antal diskussioner om oktan och tänkte bidra med vad jag lärt mig på jobbet. Har jobbat på "mack" i ca 12 år och hört detta ganska ofta. Vad jag kommit fram till är att oktantalet är ett värde av hur högt tryck och temperatur bränslet tål utan att självantända (spika). Högre siffra desto högre temperatur och tryck tål den och att det har ingenting med energiinnehåll att göra.

Länk

BMW525i: Du kan inte förstöra katlysatorer pga 98 oktan

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
K2
348
K2
523i -97
All bensin som säljs i Sverige idag är blyfri så det finns inget som kan skada katalysatorn. Vad det råder delade meningar om är om man verkligen får mer prestanda och lägre bensinförbrukning. Enligt de som jag tror mest på: modern motorstyrningsteknik anpassar parametrar typ tändläge dynamiskt till bränslekvalitet (oktantal), spjälläge, varvtal osv. På ett lågoktanigt bränsle så senarelägger motorstyrningen tändläget vid hög belastning pga input från knacksensorerna som registrerar spikningstendenser. Detta skulle då ske i mindre utsträckning med bensin m högre oktan. Sen finns det ju en massa andra parametrar som motorstyrningen kan leka med, tex om vanos finns tillgängligt. Vad det kan betyda i sb m högre oktan vet jag inget om. Sen om allt detta är något man kan märka eller ej, tja... delvis subjektivt men bensinförbrukn är ju en hyfsad indikator förutsatt att man kör någorlunda likartat 95 vs. 98. Bara att prova och känna.

Finns också en del som hävdar att prestandaökning m högre oktan bara skulle vara aktuellt i motorer med mycket hög kompression. Låter lite för simpelt i mina öron. Men det skulle vara kul att höra någon som verkligen vet vad han/hon pratar om!
Vanlig missuppfattning att enrgiinnehållet är högre i t.ex 98 än 95, det är samma. Knackningståligheten är däremot högre, de flesta nyare bilar har adaptiv motorstyrnings med bl.a knacksensorer som ställer om tändläge mm omgående (testas kontinuerligt) när man tankar t.ex högre oktantal.
Ger lite högre motoreffekt alternativt lite lägre förbrukning.

FP
jaha. när man har chippat oavsett bil skall bilen därefter ALLTID köras på 98 pga att vid chippning flyttas tändkurvan uppåt med andra ord försvinner möjligheten att sänka tändningen vid för låg oktan/hög belastning, dvs accelererar man aldrig hårt går det att köra på 95 men varför ska man då chippa......

vargen
Visa användare
279
norda
540iA -93
hehe vi var i tyskland förra helgen med en m3. och då kan jag säga att vi tankade 100 oktanigt på shell de va lite annorlunda

//norda
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
jag vet inte hur andra gör men jag körde på 95 hela året innan och i år precis innan semster började jag tanka 98-an . Dom av förvonad att bilen kändes lite rappare och smidigare. sedan i tyskland har jag tankat på Shell PowerTek 100 oktanig bensin och då.. jag lovar det kändes direkt att bilen fick "mer" kraft och så..
tja .. tankar i förtsättningen bara 98-an.
Ki
5
Killer
525i-91
Då blir det 98 framöver!
Visst, som det skrivits många gånger tidigare: Motorer med adaptiv motorstyrning ställer ju om tändning osv eftersom knacksensorerna registrerar mera knackbeständigt bränsle. Därför ger motorn en aning högre effekt.
Om alla chippade motorer kräver högre oktantal vet jag inte, man tar ju inte bort den adaptiva motorstyrningen, men det kanske varierar med olika modeller och programvaror.

FP
K2
348
K2
523i -97
Hur mycket är "en aning" mer effekt, någon som har en aning?

/H.
Kanske 1-2% eller nåt, dvs knappast märkbart fast placeboeffekten är nog inte försumbar när man köpt dyrare soppa, särskilt kanske den rejält dyrare 100 oktaniga i Tyskland.

FP
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
BMW 525i: Det e väl tvärtom, ibland kan du t.o.m. skona katten med 98. Jag tankar högre oktan för att INTE skada katten. T.ex. när vi e ute å reser i Östereuropa, Slovenien/forna Jugoslavien så tankar jag ALLTID med högsta möjliga oktanhalt för att inte skada katalysatorn med bly och massa annat skit som de har i det lägre oktaniga bränslet. 94-95 används oftast till de äldre och sämre bilar som säkert behöver blytillsats, därför undviker jag dessa.
När vi en gång tankade med 95 i Serbien, så kändes det som om de hade spädat ut bränslet med kranvatten, det kanske de gjorde oxå?...Vet inte...:)

Eller hur, Nedim? Verkar va ett bosniskt namn:)

BMW 4ever
Länk
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
I min andra bil, en golf -90. Så har jag alltid kört på 95 oktan, har då dragit ca 0,8l/mil (mkt stad och korta resor) sen förra veckan har jag hunnit trycka i 3 fullatankar 98:a oktan och kan bara säga att bilen går MKT bättre (känns tydligt om bilen bara har 90hk) nu drar den "bra" från 100 - 130 innan så var det ytterst motvilligt, krävde nästan nedförsbacke för att komma över 150. Nu inga problem, samt att den drar bättre på 3:an - 5:an. Motorn knackar också mkt mindre vid LÅGA varvtal (8 ventstopp) förut vid ca 1500v och full gas så lät det illa osv, inte lika farligt nu. Det bästa är att den nu "bara" drar ca 0,74 =)
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
@Sharifhan
ja, visst är jag från Bosnien, och du har faktiskt rätt i att bränsle där näre i fd Jugoslavien kan vara av lite sämre kvalitet ( är den utspädd med vatten eller ej vet jag inte säkert) och då jag var i bosnien i år tankade jag bara på "istrabenc" som är en Österikisk bolag och har bra kvalitet på allt inte bara bränsle.
tja... så är det.
,mvh Nedim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.