AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
808

steptronic växlar inte...?

sp
77
spin
523iA Touring -98
Kan nån förklara för mig vad som hänt med min låda?
Ganska nybliven ägare till en 523iA touring -98, så vet jag inte SÅ mkt om just steptronic. Men den uppför sig lite underligt ibland.
Kör jag som vanligt o trycker till "kickdown" (dock inte fullt, vad jag märkt så är det är typ två lägen) så bara ökar den i varv med gasen utan att växla.
För att "komma ur" detta måste jag alltså lägga i "manuell" för att få i växlingen som den ska.
Detta fenomen kan visa sig även när jag just startat o åkt iväg.

MVH Spin
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Det är när du lägger i manuella läget som du kopplar in steptronicen.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Ic
424
Icket
... Så du menar att när du har i läget D (Drive) så växlar den inte vid kickdown?

BMW4EVER!
---
sp
77
spin
523iA Touring -98
Jo just det....jag kör på Drive o trycker till lite lättare än full kickdown.....o den bara varvar upp......jag släpper på gasen o den följer med på varvtalet, men aldrig växlar.

MVH Spin
sp
77
spin
523iA Touring -98
Ingen som har något förslag.....

MVH Spin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta av bägge batterikablarna och lägg ihop + o - kablarna vänta 20 minuter och sätt sedan tillbaka kablarna på batteriet.
På detta sätt nollar du lådans minnesmodul, det kan inverka på växlingskomforten då lådan "kommer ihåg" hur du kört bilen.
Hjälper inte detta så är en dataavläsning för att se ev felkoder i lådans program.

///MVH Hasso
Länk
st
9
steple
528iA Touring -98
Hej! Jo har läst om det här med nollning. I samband med luftfilter etc. stod det att man skulle ta av kablarna över natten?! Om jag nu vill nolla ALLT i bilen växlar, insprutning etc. kan man göra som du sagt ovan eller är det olika tekniker för olika saker????
tack,
Stephan
sp
77
spin
523iA Touring -98
Tack för svar.....går genast ut o testar med batt.kablarna....återkommer med hur det gick senare.

MVH Spin
sp
77
spin
523iA Touring -98
Jaha dom har man väl gjort bort sig då antar jag.......
Lade ihop kablarna som Hasso skrev o drog igen bakluckan.....o hur ska jag nu få upp den, den har ju s.k softclose, asså en motor som drar igen luckan.....går det att få upp den när batteriet är bortkopplat? var LITE för snabb i vändningarna där.....Hmmm.

MVH Spin
Nja det går att krypa in ( jättekul om man som jag har lastsläde och galler........) och Tvångsöppna med "nödwiren".....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
sp
77
spin
523iA Touring -98
Jaa då får man buga o tacka så mycket HASSO.....vad skulle man gjort utan dig här på forumet:)
Du kan tamej f...n allt om BMW verkar det som.
Men iallafall, det blev "som nytt" igen.
Tack.

MVH Spin
Ic
424
Icket
spin: Gjorde samma "misstag" som dig när jag kopplade bort batteriet i sommar... stängde bakluckan och fick inte upp den första gången jag provade med nyckeln. Men andra gången jag provade så gick det - bara att dra nyckeln en liten bit extra förbi "spärren"

....annars så är det ju bara att ta startkablar och koppla på pluskpolen och chassit under motorhuven och vips så har du ström... ;)

BMW4EVER!
---
Ic
424
Icket
spin: Usräkta, såg just att du har touring... då gäller kanske inte samma som för sedanarna.

BMW4EVER!
---
Startkablar på pluspolen i motorrummet är kanske inte så bra om batterikablarna ligger kortslutna i skuffen..))

FP
stefannorr
Alltså de här med nollställning är en fråga ja undrat mycket över,men fattar jag det hela rätt ska man alltså när plus o minus kabeln är borttagen från batteriet låta dom ligga yta mot yta. och om man gör de så är total nollställning resultatet? givetvis då inget inkopplat på + polen i motorutrymmet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kablarna ska sättas mot varandra några sekunder, då nollställs en del minnesmoduler.Och en del syntax error kan räta till sig i en del fall.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
ok,bara några sek då? eller spelar tiden därutöver ingen roll...typ att man låter dom ligga över natten.
Lite olika på olika bilar. På E39 är det inte så mycket som "nollas" vid bortkopplat batteri, utöver rena felfunktioner som tacksamt nog ofta rättas till. Om man lossar ena kabeln en kvart eller lossar båda och lägger ihop spelar egentligen mindre roll, det räcker ju att en förbrukare av något slag är tillkopplad så går spänningen ner till 0,00V i vilket fall. Teoretiskt kan spänningen genom kondensatorer osv i vissa elektronikmoduler osv göra att det tar lite tid innan spänningen går ner till noll och allting "resetas".
Tryck in ciggtändaren en stund så slipper du fibbla med båda batterikablarna, det räcker med den ena. Jordkabeln (minus) rekommenderas eftersom det är mindre risk att lossa denna, inget händer om man t.ex stöter imot chassiet med verktyget.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.