AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.063

Växellådsolja I M3 E46 då?

Tjena, har gjort 200 mila service på bilen förutom växellådan dårå. Nu har jag varit inne TVÅ ggr efteråt utan att de lyckats hälla i någon olja.

1:a gången visste de inte vilken olja de skulle hällai trots att deuppenbarligen kan läsa det på växellådan. De skulle beställa.

2:a gången samma visa...

3:e gången hittar de inte oljan de beställt/är osäkra om det är rätt olja IGEN...

Någon som vet vilken olja det skall vara så jag kan "dubbelkolla" när jag åker in nästa gång? Serviceteknikerna hävdar att oljekvaliten på denna låda e väldigt känslig och med all rätt har de varit försiktiga (positivt) men förundras av allt velande. En M3:a är väl knappast så ovanlig.....?

Tackar på förhand!!
Vilken BMW verkstad har du varit på? Jag blir lika förb... varje gång jag hör talas om sånt här. Många BMW verkstäder är ju helt värdelösa! Det här är ju grundkunskaper!

Alla nyare BMW med manuell växellåda ska ha BMWs MTF-LT-1 (och det står på en gula klisterlapp som sitter på växellådan). Så då undrar man genast vad de i normala fall använder i andra bil modeller!?

Fr o m 09/2003 så använder man BMWs MTF-LT-2 i bilar ifrån fabrik (även den 6-växlade Getrag lådan i E46 M3). Så det kan ha varit det de blivit förvirrade av eftersom det bara är i M3an som man regelbundet byter oljan.

Man kan dock använda den gamla MTF-LT-1 i nya bilar också eftersom jag tror de flesta BMW verkstäder vill göra slut på det de har i lager innan de beställer hem den nya.

Nedan har du artikelnumren på dessa växellåds oljor. Den gamla MTF-LT-1 är tillverkad av Esso/Exxon och den nya MTF-LT-2 av Castrol. De som testat båda i M3an säger att den nya MTF-LT-2 är mycket bättre.

Jag skulle kräva att de använder den nya MTF-LT-2 i M3an! Lycka till!

/RS2

83 22 9 408 942 Gearbox oil MTF-LT-1 (5 ltr)
83 22 0 309 031 Gearbox oil MTF-LT-2 (5 ltr)
Tjena och tack som vanligt för utförligt svar!!
De har varit tillmötesgående och beställt olja osv så har inget ont mot dem men man börjar ju undra när de skall ta sådan tid och alla står där som frågetecken..... variant 2 får det bli då.. se om det är den de tagit hem.

TAckar igen!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.