|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 20 pin diagnostic socket i min bil, vart kan man köpa en adapter så man kan ansluta den till datorn via en com port? Elfa? | |
|
Tyvärr inte så enkelt, många interface har egen processor/styrmjukvara. Inget som säljs som standard, alla är knutna till sitt respektive program. Sök på t.ex Carsoft så får du mycket att läsa. FP |
|
| Jag har carsoft i datorn. | |
| jo, men du behöver en sorts omvandlare tillsammans med kabeln, och den innehåller ofta lite mjukvara oxå.. det räcker inte bara med programmet på datorn.. | |
| Jag har mjukvara, allt. Men inte "adaptern". | |
|
Jo, jag har oxå det.. men själva chippet till omvandlaren innehåller visst en sorts mjukvara den oxå, varför det inte är så enkelt att ordna det.. Men det var visst nån som fått tag på grejjerna.. |
|
| Hehe, hur? | |
|
Det cirkulerar en del Carsoft programvaror ute på nätet, men som sagt, interfacet är inte bara en enkel kabel (nivåomvandlare) utan har egen processor med styrprogram osv. En del äldre (3.5) jobbade med enkelt interface och två com-portar samtidigt, funkade visst på E34 men på nyare modeller är det osäkert om någon fått något att fungera med t.ex Carsoft 5.8 osv. Sen är det tveksamt om Carsoft.ru och deras ritningar på interface osv har nåt samband med "äkta" Carsoft (carsoftinternational.com) som kostar bortåt 6-siffriga belopp för kompletta system. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.