AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.214

Ojämn tomgång samt dör efter motortvätt!?

Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Hej. Motortvättade min 325 för ca 1 vecka sedan. Skulle starta den efter det men då fanns det inge ström kvar i batteriet för att det är slut, men iaf, laddade batteriet och startar den o kör in den i garaget. Då går den hur bra som helst. Sen kommer jag ut en vecka senare o ska ut o åka. Startar ej, batteriet dött. Laddar igen och åker en sväng på ca 1 mil. Stannar hos en polare stänger av bilen, snackar ca 20min efter det så ska jag åka hem. Startar bilen men märker att den går väldigt ojämnt och vill dö på tomgången. Kommer iväg efter en stund gasande. Efter ca 500 meter så går den bra. Ställer in den i garaget o tar pappas nya batteri. Idag när jag ska ut o åka så startar bilen bra. Låter den stå och gå 5min stänger av för att gå in och byta om, kommer ut o startar den men då e tomgången ojämn och sen dör den. Någon som kan reda ut soppan och säga vad det är för fel?

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
hej hade samma problem med min 528i T och efter koll på verkstad sa de att det är "kamaxelgivare på insug sidan" som har pajat. efter byte... ;-)
så.. en koll med dator på vekstad kan visa ...
mvh Nedim
Motortvättade en bmw 318 för ett tag sedan & otur som jag hade,hade jag lyckats med att få in lite fukt i styrbx/databoxen.....min betedde sig likadant....så,jag är ganska säker på att felet med din bil har något med motortvätten att göra,säkert fukt någonstans...fördelar lock & rotor har du kollat eller??
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Nej jag har inte kollat fördelare. Men det borde inte kunna vara den då den startar o går som en klocka första gången jag startar den men sen när den e varm och jag ska köra då börjar den dumma sig. Måste vara en givare eller något. Lär nog åka till BMW och låta dem kolla med diagnostest. Suck!
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
spruta 5-56 eller liknande i kontakter rottor vid tändstiften nosv
fi
17
filly
325iC 94
Hej jag har råkat ut för samma grej på min E36:a. Fast jag sprutade vatten i luftintaget vid vindrutetorkarna. Då fick jag ett tips att kolla databoxen (sitter emot torpedväggen) När jag öpnnade dit va det skit mycket vatten där. Ett tips e att kolla där. Jag hade symptomen att den bara dog å ibland gick den skit dåligt.
Kontrollera impulsgivare!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Har kollat allt. O nu har den dött helt. Jag tänkte att jag skulle "nolla" databoxarna och lät den stå utan batteri i 2dygn. Hitta samtidigt en kontakt med vatten o smuts i som jag rengjorde och sprutade med 5-56. Hoppa i bilen o tänkte att felen e borta. Men nu startar den inte alls! Det var iförrgår. Höll på o skruva igår. inte ens att den tände. Kollade stiften o de är torra! Ena punmpen går iaf. Den tände till 2ggr idag, men sen har den varit död. Undra om det e databoxen som blivet mongo...

Wiman
Detta fel kan bero på att vatten har kommit in i kontakten till lamdasounden , lossna denna och torka rent sitter under bilen vid katten..
Fick stora problem med min 320ik -88 efter motortvätt, trots att jag kört den "torr" några mil efteråt. Om man startade bilen då motorn inte var kall så gick tomgången extremt lågt, reagerade knappt alls på gaspedalen och det kom fina rökpuffar från avgasröret...
Blev av med problemet först efter några månader och en ny impulsgivare.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Nu går den igen! Var 3 kablar som hade ärjat av vid den 7 stiftiga kontaken bredvid motorn. Men dock så går den inte att starta när den blivit varm! Det e ganska jobbigt att man kan åka iväg en sväng o sen måste bilen vila i ca 2h...

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
en vän till mig hade problem med att bilen inte starta när den blivit varm, iof kunde den vara jobbig när den var kall oxo ibland. men hus som helst..

motorn gick runt men starta inte...

de visa sig att de var tändningsfel..

en teori bara... du kan ju testa och "fullgasstarta" o se om den går igång, då e de nog tändningen...

lycka till

........ HAHA ;p .....
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Tänka sig att jag svär alltid när folk kommit på felet o inte skrivit det. O nu har jag gjort samma sak själv.

Det var lambdasonden som var trasig på min bil, när den blev bytt startade den bra även när den var varm.

NF
440
NFd
325im -87
Ja tack, vad bra att du berättade om felet.
Att lambdasonden kan ställa till så mycket trassel trodde jag inte.
Det skall jag försöka lägga på minnet.

Nisse
fi
17
filly
325iC 94
Jag hade som sagt sjukt mycket vatten i utrymmet till databoxen och jag vet varför det blev så mycket vatten.
Det berodde på att vatten avrinningen inte fungerade pga en j***a massa skräp i avlednings kanalen. Efter jag rensade det så försvann allt vatten och därmed alla bekymmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.