|
|
|
|---|---|
|
tjena!! Jag har fått knack ljud i min 328 ia cabb E36a. jag har bra med olja i bilen men den skall bytas nästa månad. till min fråga nu. Vad beror knack ljudet på? hur kommer det sig att jag har fått det? Vad kan jag göra åt saken vill bli av med det det är störande. det brukar knacka vid start och när jag kör lungt på låga varv. mvh bjohari | |
| ingen som kan hjälpa till kanske?? | |
|
Var kommer det ifrån då? Motorns övre del? Motorns nedre del? Motorns främre del? Ytterligare info skulle vara av värde. mvh MW-Guru |
|
|
Tja...Finns ju flera tänkbara orsaker. Om det du nu skriver med att det "knackar" är det missljud som jag refererar till...Dvs motormissljud. Kan säkert vara något simpelt fel likväl som att något av motorlagren(förslagsvis vevlager) börjar att ha gjort sitt...Kolvbultsglapp kan säkert också vara en "möjlighet",ev lite slapp kedjesträckare till kamkedjan.mm.mm. Har du kontrollerat att tändstiften sitter som dem ska?Brukar kunna ge en massa konstiga ljud om någon av dem börjar att lossa av någon anledning. Be någon motorkunnig kompis el dyl lyssna och ev ge dig bättre råd än vad jag nu gav..Extra svårt när man inte hör/kan lokalisera ljudet "live" s.a.s. :) Mvh Janne. |
|
|
MW-Guru - knack ljudet det kommer ifrån motorns övre del. Janne T - det där med tändstiftet skall jag kolla låter intressant om det skulle vara det alltså, men jag tror inte att det är problemet för man hör exat att det kommer ifrån motorns övre del. mvh bjohari |
|
|
Vad har du för olja i? Skitig olja kan påverka ventiltryckarnas funktion alternativt sitter det något skit i någon/några av hydraulcylindrarna eller också är en eller flera ventiltryckare slitna? Om du inte redan kör på en högklassig syntetolja så är det vad jag tycker att du skall satsa på vid nästa oljebyte. mvh MW-Guru |
|
|
Hydrauliska ventiltryckare brukar ge ett tick eller knackljud vid start och det beror på att innan du fyllt hydraulcylindrarna med olja har du fel spel. Knack eller tick några sekunder vid start är normalt, om det knackar/tickar när du kör på låga varv så är ju en ytterligare teoretisk möjlighet, förutom slitig olja/dassiga tryckare, att du har för lågt oljetryck vid låga varv. mvh MW-Guru |
|
|
skall prova med en bättre olja nästa vecka för då skall bilen på service. Tack för svaren. |
|
|
hade själv knack i framkant på motorn i sommras nu, bytte olja från shell helix 5-40 till castrol slx 10-40 och det försvann TOTALT, låter sjukt, men så är det.. ;) /mvh jocke |
|
|
Hade samma problem på min. Följde Johan B:s råd och bytte oljan till Valvoline Synpower 5-40 (SL). Efter det försvann ljudet, men nu är det nått annat skit som låter.. "First listen then shift" |
|
|
Jokko, för info, Castrol SLX är 0w30, inte 10w40 mvh MW-Guru |
|
|
hmm.. ja det var då castrol olja, kanske inte hette SLX då, men hade för mig det, viskositeten är dock 10w40 /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.