|
|
|
|---|---|
|
Undrar hur många av er Coupe ägare som är med i BMW Sports Clubb? frågan riktar sig till Coupe ägarna för att jag utgår ifrån att inga Roadster är det eftersom det ser ut som att BMWSCs regler tillåter inte bankörning med öppna bilar. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
| Jag är med. | |
|
Vad jag vet så kan man vara med och köra med en cab bara man har hardtop monterad... /Fredrik |
|
|
Fredrik. Tyvärr är det inte tillåtet längre. Citat från BMWSC hemsida: "Cabbar / Öppna bilar – Är inte tillåtna. Endast täckta bilar får användas på bankörningarna. Öppna bilar, bilar med hardtop alt. eftermonterad burbåge eller liknande får inte användas. Anledningen är att om en bil slår runt är skaderisken oacceptabelt mycket större i en öppen bil än i en täckt bil. En öppen bil med burbåge kan ex.vis sjunka ner i lösa partier utanför banmarkeringen." |
|
|
Se tråden från BMW SC angående Kniustorp så får ni svar. För att göra livet lättare för BMW SC så är ingen cab välkommen till bankörningen då BMW SC vill följa SBF:s regler, vilka tyvärr är lite luddiga i detta fall. Överslagsskydd och hardtop, verifierat av BMW som BMW original, skulle räcka kan man tycka. Ni får hjälpa till och pusha på BMW SC så att vi med cab också blir inbjudna. |
|
|
Sitter man i styrelsen och därmed också är ansvarig för träffen så vill man i så stor utsträckning som möjligt undvika personskador och därför är det bäst att ej låta öppna bilar köra alls. Att hålla på och välja ut vilka bilar/hardtops/överslagsskydd som ska tillåtas skapar bara mera problem och sen är den karusellen igång. Gillar man att köra bana köper man ändå en täckt bil anser jag. Prova på kan man göra vid andra tillfällen med sin Cabriolet. Vid privata arr. är det oftast tillåtet med cab pga av ovissheten om försäkringar och skydd av arrangör. |
|
|
zodiaken, Jag förstår styrelsens resonemang, och vill man köra på bana större delen av året alternativt tävla så håller jag med om att täckt bil är ett naturligt val. Det finns säkert ett stort antal som enbart önskar att få "köra av sig"/utveckla sin förmåga, och då är en täckt bil inte ett naturligt val. Har man av BMW godkänt överslagsskydd och hardtop, samt ett OK från sitt försäkringsbolag så ser jag inte varför en cab skulle förbjudas vid diverse bankörningsarrangemang som inte har ett tävlingssyfte. Min bil är garanterat säkrare än många täckta 70/80/90-tals bilar som är ute och kör på bana. F1 kör dessutom taklöst ;) |
|
|
zodiaken som tilltänkt aspirant måste jag dock fråga: händer sånt ofta? ditt svar till Hobbe var lite olycksbådande... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Hobbe: Tyvärr täcker sällan inte försäkringen olyckor på banan utan SC kör enligt SBF regler och personförsäkringen har man ju genom sin licens. Det hela handlar ju om att inte ta onödiga risker och öppna bilar på banan medför ökad risk. Z3C: Det har inte hänt än men man måste ändå förutse att det kan ske. Better safe than sorry som det heter. |
|
|
kentsamuel: Ok. Det var ett tag sedan jag kollade senast (när jag köpte min M3 Cab). För övrigt så tycker jag att det är ett lite konstigt förbud då det utesluter bilar som Lotus Elise m.fl. Dvs bilar som mer eller mindre är byggda för att köras på bana. Nu hadlar det väl oftast om enbart BMW-bilar på BMWSC's träffar och deras cabbar är ju inte lika "bananpassade" som en Elise. Det finns flera andra "bilklubbar" som tillåter öppna bilar på sina banträffar så det är helt upp till respektive styrelse/arrangör/klubb och jag resperkterar BMWSC's beslut. Kanske kunde man tillåta öppna bilar vid en banträff varje år? Så att de får chans att "köra av sig" =) /Fredrik |
|
|
Vi kan ju alltid hoppas att det kommer att se ut så här kommande bankörningar med BMWSC :D Länk |
|
|
fdahl: men räknas verkligen targa bilar som öppna bilar? En elise är väl en targa. det är lite skillnad mot en raodster eller berlina cabriolet som din M3:a.... tillbaka till trådens andemening: är det verkligen ingen annan än kentsamuel och Z3mpower som är med i BMWSC ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Jag går med så fort jag är färdig med bilen, ingen mening att vara "passiv" medlem. | |
| NPe: har du redan licens eller ska du ta det då? | |
|
Hej! Jag har ej licens nu, siktar på att ta den i höst. |
|
| 13 AUG finns det en i kurs i linköping som BMWSC hänvisar till på sin hemsida och som jag dessvärre kommer att missa men jag tänkte på att anmälla mig till 8 Oktober kursen. eller finsn det fler tillfällen på andra banor? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.