|
|
|
|---|---|
|
När de nu är dags att byta bromsbelägg... va ska man då välja? Vet att de finns olika hårdhetsgrader osv. Vad är de för skillnad i kvalite, hållbarhet, pris osv? Några bra tips... Dom ska inte utsättas för någon bankörning i större utmärkelse men jag vill gärna att dom ska vara bra om de nu skulle bli lite race. | |
|
Jag kör med "Remsa" till E46an. 325:an har jag inte bytt än. Bilen är avställd.;) Jag är mycket nöjd med Remsan. Länk ------ Länk Länk |
|
|
Antar att dom också har olika modeller... Frågan kvarstår, vad är skillnaden på dom olika? |
|
|
Remsa kostar bara 400:- till båda sidorna fram ska du har till alla fyra går det på 800:- totalt. BMW's original belägg heter "Textar" och kostar ca 700:-/hjul. Du måste även köpa slit-varnare och det kostar 150:- Jag är absolut nöjd med Remsa med tanke på att de var så billiga. Jag beställde de från Autoprodukter. ------ Länk Länk |
|
|
Slitagevarnaren behöver man bara byta om den har börjat varna. Om man byter beläggen innan de är nerslitna till sensorn, flyttar man bara över den till de nya beläggen. BMW:s originalbelägg (Textar) håller för rätt tuff körning och håller länge. Så i jämförelse med vissa billiga piratbelägg kan det ändå bli billigare i längden med originalbelägg... Däremot skitar de ner fälgarna ganska friskt! :o( Texstar säljs även hos t ex Mekonomen, men BMW brukar faktiskt vara några kronor billigare! Vilken kvalitet som Remsa håller vet jag inte. Ett relativt vanligt alternativ för de som har tröttnat på bromsdammet på fälgarna är "EBC green stuff-belägg" som inte dammar så mycket. Dock kan de slita mer på skivorna än originalbelägg då de är lite hårdare. Kanske kan man få problem med skrikande bromsar med Green stuff, jag har inte testat själv. "Tuffare belägg" (racingbelägg) än Green stuff, lär garanterat skrika och slita ner skivorna fortare än originalbeläggen (eller motsvarande kvalitet). Vissa racingbelägg behöver dessutom ganska hög temperatur innan de börjar bita ordentligt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.