AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.132

motor problem 325...

Allt började en olycklig dag för typ 1 år sen topplockspackningen gick när jag körde skiten varm pga av vatten lekage i kylsystemet. Bilen gick varm och det sprutade ut vatten i expansionskärlet när man öppnade det plus avgaser. Men det fixade jag. Plana toppen å bytte packning å grejjer.

Nu för typ ett par månader sen när jag va ute å lekte så tyckte jag att temperaturn va lite hög. Bara nån millimeter över vad det brukar men man har ju blivit lite skraj för det där nu. Så jag gick fram med bilen på tomgång och öppnade expansionskärlet varav vattnet började rinna ur expansionskärlet. Samtidigt som det rann ur vatten så ökade tempen, jag stängde av direkt tempen hade då hunnit till sträcket mellan mitten och rött.
Jag blev övertygad om att det var toppen igen så jag ställde av bilen tillsvidare.

Typ ett par veckor senare tog jag modet till mej och drog ut och provkörde den. Då var allting ok tempen låg fint på mitten hela tiden men efter att jag hade kört bilen riktigt varm så stände jag av den och gick ut å skruvade av locket på expansionskärlet då rann det ut vatten igen.

Eftersom att den inte går varm vid körning så har jag nu börjat å kört med den igen. Idag testade jag att öppna expansionskärlet igen under tomgång och nu rann det inte ut något vatten (vatten nivån var mkt lägre nu än vi tidigare tillfällen) men jag upptäckte att det kom mycket små bubblor ungefär var tionde sekund !?

Min fråga är ju alltså om det är toppen igen eller om det kan va något annat eller om allt är som det ska ??

Jag vet ju att det är övertrycktryck i alla kylsystem men så vitt jag vet så ska det inte rinna ut vatten eller komma små bubblor om man öppnar kärlet på en frisk bil eller ??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om motorn är ordentligt varm kommer kylarvätskan troligen att börja koka i samma ögonblick som du öppnar locket i kylaren (då trycket sjunker)!
Så att det bubblar över när man öppnar locket är ganska naturligt.

Bubblorna du ser nu kan vara luft i systemet som kan ha kommit in i samband med att du tappat ur vätska i samband med de två gångerna du öppnade locket...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ok

men jag har ju vid tidigare tillfällen kunnat öppna locket utan att det rinner över.

Du menar alltså att det kan va olika ibland rinner det ut och ibland inte beroende på om bilen är vanligt varm eller buskördsvarm ? =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kylarvätskan kan mycket väl hålla en temperatur över kokpunkten om man kört motorn ordentligt varm, utan att det är någon direkt panik för det. Detta då trycket i systemet gör att kokpunkten höjs...

Under mer normala förhållanden bör inte kylvätskan vara så varm att den kokar när man öppnar locket, men det är inte att rekommendera pga den risk som ändå finns att den är kokande varm bokstavligt talat...då kan man få kokande kylarvätska över sig! :o(

Mvh

det e ju sant...

Finns det nått sätt at ta reda på om toppen / packningen värkligen är hel ? har hört nått om provtryckning gör alla bilfirmomr sånt å vad kostar det ?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Andreas.e30, Du har med all sannolikhet en spricka i toppen.
Alla M20 motorer utan undantag, utom de som renoverats efter 15´mil, har kammvibrations sprickor. Dessa är mer eller mindre stora och har olika stor betydelse men du bör leta rätt på en topp som är frisk. Du kan ju även stoppa i en 525 maskin om du vill men tråget får du plocka från din gamla maskin. Då blir det ju lättare att hitta fin motor på skroten. 6-7000 för M20 är inte ovanligt på skroten. Ett rent topplock på Bmw till en dylik maskin skulle göra ett 12700skr djupt hål i plånkan. Då måste du även pluppa i kamm, vippor, vipparmsaxlar, ventiler osv.

Ett lands välstånd mäts i BMW per capita
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Åk till en verkstad och be dem mäta kylarvätskan efter avgaser, om du får in avgaser i kylarvätskan har du ett läckage som antingen beror på sprucken topp och/eller dålig topplockspackning.

De flesta verkstäder som är lite mer välutrustade (åtminstone alla auktoriserade BMW-verkstäder), borde kunna göra tryckprovning av kylarsystemet.

Mvh

urk...=(
mjo får åka till verkstan imorn å be dom mäta
återkommer med besked.. =/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.