AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.534

diffad bakaxel 525 e34?

Har en liten fråga bara har min 525 91 diffad bakaxel som original.Upptäckte igår att det blev 2 roliga sträck i asfalten efter mig.Och kommentarer om att det är idiotiskt och omoget att svarva däck behöver jag inte höra mer
Hälsningar Jimmy
/Behöver/ vi veta att din bil lämnar två svarta streck?

Mig veteligen saknar min bil diffbromsad diff.klump, men lämnar lik förbannat två svartstreck, ibland.
Nej det behöver ni inte veta men jag ville bara veta om den har diffbroms eller ej men förlåt mig att jag undrade
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Givetvis har du diffad bakaxel som original ;) hehe

ne, men även om du inte har diffbroms så kan det bli två svarta streck. Det beror på underlaget, är det någorlunda lika underlag så spinner helt enkelt båda hjulen, alltid det hjul som snurrar lättast som spinner.

Lyft upp bilen på ena sidan bak, och testa vrid på hjulet, snurrar det lätt så har du inte diffbroms.

//Simon
KI
58
KIRK67
540IA -93
corsa -92 gpz 900 -88
kolla din utrustningslista kod 209 är diffspärr. : )

Beam me up scotty!!! ay ay sire!!
Xtracrispy

Det var liiite väl "tumregel" för diffkoll.
Däremot om du har en polare eller något som håller fast det ena hjulet och sedan /försöker/ snurra det andra så märker man ju om det är diffat eller inte.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Eller tar en polare att hålla fast ena hjulet medan du varvar motorn till max och fimpar kopplingen, spinner inte hjulet han håller i så har du inte diffbroms, skriker han utav smärta så rutorna spricker så har du kanske diffbroms. :)

camata: okej är inte så insatt i hur man kollar upp huruvida man har diffbroms eller ej

//Simon
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eller så lyfter man bara bilen bak och snurrar på ena hjulet.. Följer det andra hjulet med åt samma håll så har man diffbroms. Snurrar dom åt olika håll så har man vanlig diff.

///Jesper

BMWCS #5494
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag blev lite förbryllad idag när jag skulle kolla bakaxeloljan. Jag märkte nämligen att jag helt ovetande kanske har kört med diffbroms i 1,5 år utan att ha en susning om det. Märkte först att bägge hjulen snurrade åt samma håll, men tänkte att det kanske beror på sliten differential. En kompis höll fast ena hjulet och jag kunde med lite kraft vrida runt det andra hjulet. Betyder detta att jag har diffbroms tro ??

Såg oxå att det är "vanlig" hypoidolja i klumpen, jag har för mej att det inte ska vara det om det är diffbroms, eller?...Nu har jag oavsett kört runt med det i minst 1,5 år så eventuell skada är redan skedd....
Hypoidolja har jag i min utan diffspärr, och borde således inte vara ämnat för lamellpaket...
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Jag har diffbroms orginal på min bil och det är inte helt ovanligt heller... Vissa visste vad dom ville ha i sin bil när dom köpte den ny.. :-)
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jo, det är ju bara bra så länge det funkar. Är fortfarande lite osäker, har en känsla av att det kan vara klumpen som är sliten, eller oxå är det lamellerna som slirar i hypoidoljan eftersom det gick att snurra ena hjulet utan våldsam kraft...Får väl investera i riktig olja för diffbroms och se om det blir bättre :)
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
540in som familjen har ritar alltid oavsett situaion bara med vänster bak. undantaget grus och snö. Men på asfalt.. spelar ingen roll om höger bak är innerhjul... vänster bak spinner..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.