AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.346

Kylare, luftmassemätare och nu...? allt inom 2 månader

In
355
Inot
745iA -02
Jo jag vet, fråga direkt, bara lite lufta sin frustration mao beklaga sig

Och så vart det verkstaden igen då :(

Köpte mig min 540 iAT 99:a från Kriegerhofer & Schwartz BMW i Tyskland i Mars och jag är glad att jag gav de extra pengarna för Europlusen, hittils har följande reparerats.

- Sprucken kylare. 5000:- Material + arbete

Kylaren såg ut som en pilbåge... Jo jo.. högt tryck månne, man felsökte och hittade bara ett litet läckage i en slang och en 10 cm spricka i kylaren, tom kylflänsarna hade tryckts ut. Tur i oturen i alla fall att toppen var hel.

Byte luftmassemätare 7000:- material + arbete/felsökning
Svarade inte på kickdown, växlade inte upp som den skulle ibland. Koll av DIS även i DIS:ens djupaste gömmor, inga fel lagrade där inte, men ändå en defekt luftmassemätare.

Efter bytet gick den som ett skållat troll kändes det som :-)

...Och idag när jag var på väg till byggmarknaden för att hämta ett släp fullastat med virke till min kommande veranda :-) så började bilen att "bluddra" gasade lite lätt, och det var som att motorn gick, men inte fn drev den :( Aha tänkte jag Lådan! Gaaaah... men så svarde den igen och som den försiktige man är så stannade jag genast och slog av tändningen hmm....

Där står jag i snickarstället och kliar mig i skallen, kanske prova att starta, jo den startade och PLING, du har ett nytt meddelande i din BMW inbox aka Check controlen, av med tändningen snabbt som attan och... Motor Oil Prüfen, jaha kolla motor oljan, jo den finns, och nivån är rätt, hmm... Inte våga man starta bilen igen för den lät som den gick på typ hälften av cylindrarna och bluddrade som den värsta surmoppen.

Misstänker att den spruckna kylaren och dagens problem hänger ihop, det grymma trycket som var i kylaren måste berott på något mera än lite "tjuvluft"

Så det vart en bärgare till BMW i Segeltorp, och 1500:- pix fattigare på en pisskvart blev man.

Nu får man glida runt i grannens Opel Corsa 1.1 med muskelservo tills man får tillbaka pengaätaren från BMW
Ang. bärgning; funderat på att höra dig för efter en fordonstransport eller att helt enkelt bogsera..?
Kanske lite drygt att bogsera i (de lagliga) 30 km/h om det är en längre bit... =)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
camata: Vad jag har fått lära mig ska man inte bogsera automatare några längre sträckor du kan sabba en hel del då!

Inot: Synd att du har så mkt problem med din bil :( För jag förmodar att det i övrigt är en kannonhärlig bil!?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Andersson_CSI

Okidoki, då!

Hade det varit en lastbil hade jag krupit under och skruvat lös kardanstången från växellådan, hängt upp den och matat iväg.

Nu har jag ju ingen aning, men det kanske är samma risk på automatare som det är på lastbilar; att vxl-lådan blir utan smörjning vid bärgning...
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hade det vart en lastbil så hade du inte kunnat bogsera den utan att den sitter på en bärgargaffel..det fodrar att motorn går om du skall stångbogseras annars har du varken styrning eller bromsar, och går motorn så behöver man inte ta ur vänster drivaxel då smörjer lådan ändå
gto80

Det är ju skitsamma om jag har bromsar eller inte när jag stångbogserar, ÅDE! (Om vi ska trilskas så har äldre lastbilar hydrauliska bromsar, vilket gör det möjligt att bromsa även då motorn inte går runt.)
Sen går det att styra utan att motorn går, dock med MYCKET våld, vilja och vaselin.

Btw så har jag bromsar även om motorn står still, ända tills luften i tankarna är slut och då har jag DEFINITIVT bromsar!

Men du kanske skulle kunna dela med dig utav någon teori som håller ang. varför lådan inte skulle få smörjning om man bogserar?
Snurrar kardanden vxl-lådan så kastas ju oljan runt och smörjer, och om lådan inte snurrar så behöver den ju ingen smörjning.
stefannorr
Tror inte de är någon fara att bogsera,till min e-39 523 Ia kan ja bogsera i 70/ km tim i 15 mil med motor avslagen enl instruktionsboken,sök inlägg angående bogsering finns många.
stefannorr
Länk
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du så gamla lastbilar bara *S*..har väl vart tryckluft sen 60 tal nu och bromsar har du en stund om det är tryckluft till ca 4 kg sen slår bromsen fast och det är inte många tryck på pedalen eftersom fullt tryck ligger på ca 8 kg..du kanske skulle prova att åka stång..det är ingen höjdare..stången är kort och inget ser man ..vad gäller lådan så går det att släpa ganska ansenliga sträckor utan att det händer något..men bärgarfirmor tar inte den risken att de skulle orsaka någon skada som de får stå för..samt att tillverkarna säger ockå att drivaxel ska ur vid längre bogsering...på automaten så snurrar väl inte turbinen när inte motorn går...utom på äldre Cheva Powerglidelådor för dom kunde man bogsera igång bilen med bara man kom över 30 km sen i med lågen

In
355
Inot
745iA -02
Camata:

Bogsera i all ära, Då behöver man som sagt en bekant och Torsdagens närmare 30 gradiga värme, gör det svårt att hitta en vän som vill skippa stranden mot att bogsera en bil till verkstaden 2 mil bort i knappa 30km.

Min pärla skulle jag knappast lämna ur blickfånget, så att sonika knata därifrån och få en "tom kaross hämtad" till verkstaden är inte jag pigg på.

1500:- pix i självrisk för en bärgare som har bilen på flaket inom 50min och 30 min senare på BMW är inte allt för mycket pengar, men dock ändå 1500 som man kan ha betydligt roligare med.

skall bli spännande att se vad Försäkringsbolaget ( Realgarant, Europlus) säger nu när det antagligen kommer att kosta skjortan igen och tredje reparationen på mindre än 2mån.

De drog lite på ögonbrynen vid den andra reparationen :p

Andersson_CSI:
Jo det är en pärla, letade i över tre månader innan jag hittade "den rätta" och vart i dagarna precis klar med stereoinstallationen, så surt sade räven. Men allt går att reparera sade en vis man, och skulle det inte gå, så ja då får man la köpa nytt, skattepengarna damp ju ner igår.
In
355
Inot
745iA -02
Var nyss på BMW och fick reda på att bränslepumpen var boven, lite mysko att en trasig bränslepump ger felmeddelandet Motor Oil Prüfen.

Jag personligen hade gissat på Oljepumpen lossnat, tappat kedjan, hajbo lajbo runt och manglat = dyyyyyrt

Så nu fick de kolla bultarna till oljepumpen på samma gång.
...vilket de /bara/ debiterade 700:- för? (bultkollen, alltså!) =)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Inot: Lägg lite av skattepengarna till att bli medlem i motormännen (med M-väghjälp) och BMWCS.
Det har sparat mig en hel del pengar!

Med rabatten som erbjuds till BMWCS-medlemmar så har jag tjänat in den medlemsavgiften flera gånger om när jag köper diverse delar till bilen.
Så låt inte snålheten bedra. ;-)

När den bakre kylarslangen gick sönder på min bil så tog jag det säkra och utnyttjade min M-väghjälp, kostade inget alls att få den bogserad till närmsta BMW-verkstad.

Även om det står att man kan bogsera bilen i max 30 Km/h, det är som du säger, man ska hitta någon som är villig att dra också.

"Bisservissern" igång igen:
Sedan är det viktigt att hålla hastigheten vid bogsering!
Läste häromdagen om en olycka som berodde på bogsering i hög hastighet, bilen som bogserade väjde undan en gående på vägen men den som blev bogserad hann inte väja undan... :-/

Även jag blir lite orolig nu när du säger att "Motor Oil Prüfen" även kan "betyda" att bränslepumpen är kass.
Fick det meddelandet för några månader sedan... men har inte återkommit.

Otur med bilen, lider med dig.

/Hammar
In
355
Inot
745iA -02
Camata:

Bultkollen kostar 1.5 timmar dvs 1800:- riksdaler, då timpriset är ca:1200

Hammar:

Riktigt, riktigt... Bränslepumpen :( Tydligen så kan man få just Motor Oil Prüfen i checkcontrolen då bensinpumpen felar, trycket är välan inte som det skall och då indikeras för låg oljenivå skulle jag gissa. Den lät ju som den gick på en halv cylinder :p

Var och hämtade bilen på BMW i Segeltorp idag, och vart ca: 11k fattigare. Dock inte 11k för pumpbytet utan jag bad dem kolla bultarna till oljepumpen också, fick lite kalla kårar att det var den som lossnat/var på väg att lossna

Nu satt alla bultar som de skulle och jag passade på att göra en oljeservice och byte av microfilter.

Bensinpumpen var kass, ett relä funkade sisådär, båda givarna var som från galne gunnar, och ........Där kablarna går ner, i plastlocket under baksätet... de satt som på en sketans tråd dvs man kunde blåsa på dem så lossnade de från lödningen.

Själva "bensinpumpen-felet" gick lös på 6300:- och ca: 4900 för oljeservice (7 l olja, filter, microfilter) och koll av oljepumpen.

Nu står ju Europlusgarantin för 80% av materialet och 100% av arbetskostnaden på "bensinpump-felet"

Man får ju vara glad att problemen kommer nu och inte om ett år då garantin gått ut

Nu kommer ju mörkare månader så jag får fila lite på min stereoinstallation istället
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
När de går så är det roligt annars kostar detta som f....n Detta med luftmassemätare kunde man lösa med en sån beg. från skrot för vissa har sånna. Jag fick tag till 2 st till en 850 de hade oxå till 740 som då passar till just din bil
Trist med så mycket strul annars
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
alltså det är lite roligt... för saker har hänt mig i exakt samma ordning som ovan..

först fick jag en kyl som såg ut som en pilbåge, sedan när den var fixad så började bilen bluddra och tappa kraft samtidigt som jag fick meddelande "Engine oil low" och nu står bilen stilla =)

hmm.. bmwskummis där tro =)

bilen är en 525I 90

nx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.