|
|
|
|---|---|
|
Någon som har några bra tips? Jag tycker det ser ut som det är ont om plats för verktyg, så goda tips for och letta arbetet mottas med stor takksamhet. | |
|
Jag hade en lång förlängare (Biltema har en bra som är 50cm) och en polhemsknut innan hylsan så går det att komma åt bultarna mellan motor och låda bakifrån efter att man sänkt ner lådan lite i bakkant. Är det en manuell låda är det hyffsat enkelt, värre är det med en automat. Det värsta är nog bultarna till startmotorn som på min bill satt med mutter på andra sidan så att jag var tvungen att få hjälp med dom. Hoppas att detta gav lite tips iaf. :) Ingenting är omöjligt |
|
svintoleffe |
Det lättaste jag tycker är att lyfta urt motor o låda. För dte är trångt. När jag rasade motorn på 325, så löft jag ur hela skiten, det var det l'ättaste, tog en helg o byta motor själv. Förutom ett par snälla kompisar, som hjälpte mig i med den då. MVH Leffe |
|
Okej, får prova med några förlängare. Har inte plats för å ha motorn stående utanför bilen. Och jag ska fiksa kopplingen och svarva svänghjulet, så det kommer nog att ta lite tid. Det är en manuell kassa. Bex: lossade du motorfästen? |
|
|
Nej motorfästena behöver du inte röra utan man lossar bara växellådsfästet i bakkant med en domkraft under så kan man sakta sänka ner växellådan så "välter" motorn med. Det kan vara bra att sätta nått under motorn i framkant så att det inte bryter när man sedan skruvar loss växellådan. Motorn kommer ju vilja att ställa sig i ursprungsläge när växellådan är loss. Ingenting är omöjligt |
|
|
Okej takkar! Hur gjör man ved montering då? |
|
|
Vad menar du? Omvänd ordning som det så fint heter... Ingenting är omöjligt |
|
|
"Motorn kommer ju vilja att ställa sig i ursprungsläge när växellådan är loss." Vil det inte bli lite svårt at få tilbaks växellådan med motorn i ursprungsläge? Demontering är alltid enklast... |
|
|
Jo men om man lyfter med en domkraft i framkant på motorn så tvinar man den att välta bakåt och då kan man skruva tillbaka växellådan. Det är nog bra att hen en domkraft under framkant på motorn vid demonterinegn också. Ingenting är omöjligt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.