AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
446

Säkringsfråga

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hej, jag har nyligen monterat en baslåda och steg. I steget sitter en 30a säkring. Hur kraftig säkring skall jag ha vid batteriet?
Om du inte har nåt mera på samma kabel: 30A
Samt att kabelarean skall vara dimensionerad för min 30A också, i ditt fall 4 mm2 men gärna mera.

FP
Ne
19
NeoM4
328 IM Touring
Säkringen får max sitta 30 cm från pluspolen på batteriet....
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Tack för svaren.
Jag har en 25a säkring nu. Är det tillräckligt, eller behöver jag ändra till 30a?
(Enda anledningen till bytet är väl att steget kan dra så mycket ström att säkringen utlöses, eller?)
Steget drar säkert under 25A, beror iofs på vilken effekt det är specat för, högtalarimpedans och hur mycket du drar på.
Det blir ändå en input på runt 300W, dra av lite verkningsgrad, du bör ha minst 200W att tillgå till högtalarna (utan hänsyn till ev. distorsion).

FP
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Sätt en 20A säkring, om den ryker så prova med en större, det är bättre att säkra av för löite än för mycket...

MVH
//Nyligen BMW frälst
wo
27
wozny
535-91
Det är inte bättre med en för liten säkring, tvärtom. Steget har en egen säkring som är till för fel i steget. Säkringen som skall sitta på strömkabeln nära batteriet är till för att säkra av själv kabeln inte steget.Alltså om du har en grov kabel skall du ha en stor säkring och tvärtom. Du kan förmodlinen sätta i en 40 A säkring utan problem.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Tack för svaren. Det kännss tryggt att ha denna kunskapskälla att hämta information ur :-).

Jag kommer att ha kvar 25:an för det verkar funka bra nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.