AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.516

Fjollträsk

Sida 2 av 2
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
MG, vad har hastigheten med saken att göra? Saken är ju att bilar bromsar ner och står stilla vid trafikljus för att sedan öka hastigheten vid grönt. Oavsett om man står och spinner eller bara släpper kopplingen/bromspedalen blir det givetvis en viss packning kombinerat med varmt/kallt på den snön man stått på vilket betyder att det blir isgata. Vad tror du??? Och Cosmos, det var ju precis det jag menade, köra på samma underlag mil efter mil är väl inga problem. Problemen kommer när korsningen inne i stan 50 meter efter en annan korsning helt plötsligt inte är en "prioriterad" gata och därför hal som såpa, jämfört med gatan innan som bara hade en lätt moddsträng! Eftersom alla norr om polcirkeln tycks ha detta i blodet, hade jag varit jättetacksam för en utbildning i en trafikmiljö med fartgupp, ömsom is ömsom asfalt utan att du ser skillnaden, vilsna konsumkärringar utan omdöme, bussar som kastar sig ut pga förkörsrätt etc etc. Det är ju väldigt lätt att ta det lugnt när det inte är så många som samsas om samma yta. Men snabba ner, för snart är snön borta :-)
MG
Med tanke på ditt inlägg om vaz och dyligt förstärker det intrycket om hur välbelästa fjollträskarna är. På frågan om motorvärmare är svaret enkelt. bor i en villa på 218 kvm nyligen byggd med varmgarage. till en bråkdel av vad en gammal gasspisinstalerad 1a någonstans i stockholm kostar t ex. har även Båt och skoter och tre bilar,dessutom studerar frugan utan studielån så snacka om livskvalite.man kan prata om nöjen och utbud hur länge man vill men man kan bara vara på ett ställe åt gången. (åker till stockholm en gång om året med barnen så att de få se hur man lever i bur.) OBS BMW är kvalitet lådan går perfekt även utan värmare.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Wwwwooowwww!!! Vad har boyta, läge och livskvalitet med denna site att göra??? Trodde denna site skulle handla om BMW's och inte direktlänkning till Råd&Rön... Hört talas om prioriteringar, och att dessa fantastiskt nog är helt valfria??? Lägg ner!!!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hur var det nu med knotten! Jag vet väl inte om livskvalitet är att köra bygatan fram och tillbaka och se fram emot den årliga busslasten av importerade Ryska kvinnor.
Hur det nu är så skulle jag inte vilja bli förvisad till vildmarken! Sitter visserligen i vårt sommarhus (lika stort som ditt) i Stockholms skärgård med en konjak och planerar nyårsfesten! Men STAN finns 2 timmars avstånd.

Mvh, Steaman
cm
42
cmcswe1
735, 89
Det var ingen go gubbe den där MG, tur du inte är i "fjollträsk" oftare för du hade inte platsat ens i blaget. Dummare inlägg har Jag nog aldrig läst.

Godnatt !

MG
stente. om du nu tycker att salt överhuvudtaget har något med BMW att göra så förstår jag att ditt iq inte är så högt, detta har inte handlat om bmw över huvudtaget men det kanske har passerart hjärnkapasiteten för ett par timmar sedan eller????
hur som helst så är det ganska roligt att irritera folk med dessa inlägg.Känns riktigt bra att man får göra andra irriterade.BMW forewer.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tänk vad bra det skulle vara om alla körde ix. Salta, sanda... vaffe då. Håller man bara foten på gaspedalen så går den dit man vill innom rimliga gränser. Tillräckligt med prestanda finns ju också, särskillt på vintern, då är man kung på vägen. Utom när de kommer med den satans Subarun (ni vet vilken jag menar, för vanliga nu för tiden), då får man vackert ställa sig i innerfilen.

Kärran har ju allt, den tar mig upp till stugan i Dalarna en snöig vinterdag (urskogen och oplogat) och på vägen dit kan jag busåka på ett säkert sätt utan att riskera andras eller mitt liv. En omkörning med fullgas och sportläget i från 70 går stabilt och snabbt trots att det är en massa snömodd på vägen, självklart så spinner ju bakhjulen loss lite men det känns ändå inte särskilt otäckt tack vare att man alltid har grepp på framhjulen.

Det farliga är bara att säkerheten gör att man inte känner att det faktiskt ÄR halt, och det märker man när man försöker bromsa, då fungerar den ju som en vanlig bil.

Jag tycker att alla ni som bor ovanför Dalarna/Gävleborg och faktiskt har snö större delen av året ska skaffa en ix, så jävla skön vinterbil!!
Fast även ni som bor under för det är på det viset vi får bort det jävla saltet som tyvärr också fortfarande finns här i nedre delen av Dalarna som jag bor,

Suck! Trist med folk som anser att detta forum är till för att provocera andra med. Kryp in i kåtan igen, MG! Återkom gärna när du kommit på nåt intelligent. Varför inte nåt med BMW-ankytning till och med?
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Känns ju inte som om man vill bo i Ryssland oavsett om där är saltfritt eller inte.
Känns nästan bättre o ha 30 min till Köpenhamn , o 2h
till kontinenten.
I Piteå är det väl ständigt 20 minus o då hade ju saltet inte funkat ändå,,,
Kanske därför det inte saltas däruppe.
Gott Nytt år på er alla.

A.T
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Om vi försöker återgå till frågan om salt eller inte i stället för boyta och studielån.

Jag bor i Malmö men kommer från Halmstad. Över julen besökte jag hemstaden och har därför färskt i minnet skillnaden mellan osaltat(Halmstad) och saltat(Malmö). Skillnaden är enorm. I Hstd var det isgator överallt, folk körde försiktigt (i överkant, en resa som normalt tar 10min kunde lätt ta 35-40min). I Malmö är det bara småvägarna som är riktigt hala, annars är det inga problem att ta sig fram.

Slutsats: Att saltet sliter på bilarna oerhört är inget att diskutera, men väger man det mot nyttan saltet gör, tycker jag inte att det är något att diskutera. Jag skulle personligen gärna se att saltet försvinner(gamla bilar, ni vet), men är villig att acceptera helheten.

Detta gäller dock endast i södra delen av landet, där vi råkar ut för vinterväglag kanske en vecka av årets 52. I nordligare delar har man en helt annan rutin att köra i halt väglag.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
hoho,

lustigt med invånare i kungliga huvudstaden,
tar sig själva på löjligt stort allvar.

Jmf "Pistvakt" är mest populär i norr,
kan man inte skratta åt (myterna om(?))
sig själv har man problem.

Fartgupp o rödljus finns i alla städer,
isiga gator och gångtrafikanter lika så.
I mindre orter kör man ofta mer bil i stan
eftersom man har sämre kollektivtrafik.

/göran,
vintermannen/
Några negativa sidor med salt...

-Salt skadar våra bilar, lastbilar och bussar!
-Salt ökar saltmängden i grundvattnet, problem finns
redan på några håll i Västmanland med dricksvattnet!
-Salt ökar djurens vilja att komma till vägkanten och
slicka salt (saltstenar...ni vet!)
-Saltet gör att många bilister tror att det är fritt
fram att hålla 90/110 bara för att det är saltat,
helt fel, i många fall blir det mer förrädiskt (många
vet inte om det är saltat eller inte!).
-Slasket blir tyngre och mer problematiskt, "kastar"
lättare bilen!
-Segt klegg på rutan.
-Ökad förbrukning av spolarvätska! (miljövänligt???)

Under julhelgen var det snöväder och i många fall fick det t.o.m. vara oplogat, med rekordlågt antal allvarligare olyckor som följd!
Visst, kanske var det färre som körde då, men dom som körde körde säkert därefter, man VISSTE att det var halt!
Där det inte saltas (norra Sverige) tror jag att dom allvarligare olyckorna är färre än där det saltas. Har ingen fakta, men skulle vara intressant att veta!

En annan sak oxå...låt snön vara det lyser ju upp tillvaron betydligt, hel och halvljuseffekten äts inte upp av ett fuktigt svart mörker...

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tror inte på allvar att saltet som sådant, eller det förbättrade väggreppet, spar 50 liv om året. Jag själv är ju (som alla vet) en RUSKIGT kompetent bilförare ;) som utan vidare klipper ringer på under... osv... men t.o.m. jag fattar att man ska ta det lugnt på snöiga vintervägar. Japp, det är faktiskt inte omöjligt att köra lite vettigt och vara medveten om att vinterdäcken faktiskt bara är ett hjälpmedel och inte en ersättare för torra sommarvägar.

Salt är skit, skit och skit, det invaggar folk i en falks trygghet där de tror sig kunna stå på som vanligt "eftersom det är saltat" och sedan får panik för minsta isfläck. Bättre då att alal vet om att NU ÄR DET HALT och anpassar sin körning efter det. Jag har bott i norrland förut och där verkar dom i alla fall klara av det, konstigt vore det väl då om inte vi i södra sverige skulle kunna fixa det också????

Bort med saltet från våra vägar!

ps. Det förstör dessutom målade vägmärken och ökar slitaget på vägbanan. ds.
MG! Håller med dig till fullo,Heja Norrland.
Roger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.