|
|
|
|---|---|
|
jag måste bara fråga.. när jag köpte min 320 -89 så va jag lite sugen på att chippa den, Men jag kom fram till att det va onödigt att lägga så mycket pengar på det.. Men nu har jga suttit och läst lite på forumet ikväll men inte riktigt fått något konkret svar på hur mycket det egentligen ger om man sätter i ett chip i en 320 -89.. alltså man kan ju läsa runt och se massa olika svar på hur många HK det ger osv... men finns det någon som verkligen VET hur mycket det ger och om/hur karaktären på motorn förändras! mvh | |
|
Jag har kollat litet angående chip för egen del och generellt ska det kunna ge ca 10% på en motor utan turbo. Byter man till ett sportfilter får man ca 5 hk till. Vet inte vad din motor ger - 136hk? I så fall ca 18 hk kanske. I mitt fall - 231 + 23 + 5 = 259 eller så. Pengar ca4000 ink/moms Om det kostar lika mycket till din bil vet jag inte, men redan i mitt fall tycker jag det är litet dålig valuta för pengarna. Vissa effektsystem lovar nästan 10 hk men är ett ännu dyrare alternativ, särskillt om du måste byta katalysatorn, En liten flaskhals i systemet och allt är bortkastat. |
|
|
jag tittade på www.itsfun.nu och där hade dom ett chip till min för 200 och det skulle ge 10-13 hk.. öppet sportfilter har jag redan.. men jag upplevde inte att det gav någon större effekt.. bara ett mysigt insugsljud ;) man skulle man få mer effekt om man kombinerade öppetfilter och chip då eller? |
|
| Det är så vitt jag förstår rekomenderat att kombinera sportfilter med chip för att få ut maximalt effekt. Ett filter ska kunna ge ca 5hk om allt är justerat, dvs luft och bränsle opitmerat. Stoppar man bara i ett filter utan att veta om bilen verkligen behöver den extra luften kan blandningen (Luft/bränsle) bli fel och i vissa fall kan bilen t.o.m gå sämre. Med filter och sedan chip så justerar "firman" så att det blir rätt, så på din bil borde du hamna på ca 15 - 18 extra hk. | |
|
jasså det kan ge såpass mycket.. det visste jag faktisk tinte. ingen annan med erfarenhet av att chippa en 320? |
|
| chippade en 325 e30. märktes inte... hade luftfilter och sport avgas. Men mysigt ljud blir det. | |
|
ja jag kommer nog inte lägga ner så mycket pengar på ett chip... känns lite onödigt.. hade jag däremot haft en turbo bil hade jag inte tvekat... sen har jag köpt min bil ganska billigt så jag vill inte släng ut för mycket pengar på den heller.... få väll se om jag kommer över något billigt begangnat chip någon dag.. skulle vara skoj att testa iaf ;) |
|
|
Köp en 2.5l för 5k ist o stoppa i, gör garanterat mer än chip ;) Mvh Per |
|
|
hahah sanningnes ord!!!! i så fall är det nog bättre att sälja min o köpa en 325:a tror du ine det ;) |
|
|
det finns ju folk som säljer chip på powerbörsen.. kan man verkligen lita på dom.. någon som köpt chip billigt på powerbörsen? |
|
|
Läs äldre trådar om chip och luftfilter! Då kommer ni inse att det är rena glädjesiffror som säljarna slänger sig med... Någon enstaka hästkraft kanske man vinner med chip och filter, men ofta får man sämre effekt med t ex sportfilter! Glöm inte heller bort att man får in mer skit i motorn som snabbt kan öka slitaget och därmed minska kompressionen i motorn och därmed permanent försämra effekten på lite sikt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag hittade en kille som köpt ett sådant chip för 500:- på power börsen. han sålde det för 180 så jag köpte det.. det är ju inte SÅ mycket pengar så det ska bli roligt att testa... har faktiskt inga förväntningar allt så det kan ju bara bli + om inte bilen exploderar ;) | |
| Jag tycker du gör rätt och som Johan påpekar så är det kanske bara bortkastade pengar att chippa en bil utan turbo. Men återkom gärna när du har testat chippet, skulle vara kul och höra vad du tycker.. | |
|
"Stoppar man bara i ett filter utan att veta om bilen verkligen behöver den extra luften kan blandningen (Luft/bränsle) bli fel och i vissa fall kan bilen t.o.m gå sämre." Förutom att bilens original luftburk räcker och blir över är moderna bilar (insprutningsmotorer) utrustade med luftmängdsmätare, en burk som sitter på insugsslangen och mäter hur mycket luft motorn suger i sig. Så några blandningsproblem uppstår inte vilket filter du än använder. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.