AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.648

Lite off topic: Vad använder ni för kameror?

Sida 3 av 4
Sword,

Sony gör mycket bra digitala videokameror, men jag anser inte att de fått till det lika bra med stillbildskamerorna.

Memorystick är ett ganska dyrt lagrinsmedium. Det mest prisvärda lagrinsmediet är Compact Flash, som dessutom är mest utbrett (kan vara bra, då kan du spara minneskorten även till nästa kamera du köper).

Vilken kamera du ska ha beror lite på vad du prioriterar.. Ett litet och nätt format på kameran? Maximal upplösning så att du kan skriva ut bilderna i A3-storlek? Högsta möjliga bildkvalité vid visning på datorskärm/TV? Stirra dig inte blind på hur många megapixel kameran har. Det är nästan viktigare att kameran har bra optik, och vettig färgåtergivning. Kika på kamera-testsidor såsom www.stevesdigicams.com , kolla på testbilderna och bilda dig en egen uppfattning om vilken kamera som passar dina behov.

I prisklassen du nämner tycker jag att Canon IXUS 500 är det bästa valet. Länk Den kan du köpa för under 4000:-, och den använder Compact Flash- minneskort. Jag rekomenderar MINST 256 megabytes minneskort, helst 512 eller större.

Några andra alternativ:
Länk

Länk

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Olympus Mµ300.

Bilderna blir helt ok för mitt ändamål. Det stora pluset är att den är allväders skyddad. Tål inte att badas direkt men lite vattenstänk ska den klara av. Tyckte det vägde in stort då den ska kånkas med på diverse resor.

Länk

Antalet pixlar är inte allt.

:-]

/guess
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Kalle, Stort tack. Jo dina frågor är just mina egna funderingar. Dina förslg är just de jag själv funderar över, dvs halvkompakt, halvmanuell. Sonyn är snyggast i denna storleksklass, men är inte bäst. Jag ska ta och kika runt på nära håll. Bästa optik, bästa resultat på vanliga "hemma kort" är det jag är ute efter.
Tack för ditt svar!
Mvh
sword
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Kalle, måste fråga en sak till. Förutom priset, är det annat som skiljer olika minneskort? Prestanda?
Mvh
Sword
Sword,

Känns som en ixus du ska ha, tycker jag :) Det är vad jag hade köpt i dagsläget om jag skulle ha en allroundkamera. är dock mycket nöjd med min Minolta Dimage S414 (löjligt billig numera).

Vad jag förstår så är det inga större prestandaskillnader de olika minnesformaten emellan, det som skiljer är den fysiska storleken på sjävla kortet. Ett Secure Digital- kort är bara hälften så stort som ett Compact Flash- kort, men kostar å andra sidan dubbelt så mycket. Hur Memorystick och Olympus egna minneskort förhåller sig prestanda- och storleksmässigt låter jag vara osagt, men de är dyra och inte kompatibla med andra märken, varför de går bort för min del.

Ett tag verkade det som att Secure Digital skulle bli standardformat i nästan alla kameror, men nu får jag intrycket att de flesta kameror använder Compact Flash. Ett Compact Flash- kort är ungefär lika stort som en femkrona, och lika tjockt som en tiokrona.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle nog valt den här Länk före IXUS 500 främst pga att man inte kan ställa in bländaren manuellt på IXUS:en, och efter några bilder så lär man sig lätt vilka fördelar manuella inställningar kan ha.

Lite lustigt att Canon gör bra digitalkameror men rätt dåliga videokameror och att Sony är sämre på d-kameror men riktigt bra på videokameror...

Få se nu om länkarna funkar:
Länk De tar VISA nuförtiden och 256 Mb är tillräckligt.

Länk Instruktionsbok på Svenska är alltid trevligt!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var ingen vidare instruktionsbok, och inte ens på Svenska... =)

Mvh
lo
12
lorf
523i-98
Nikon D70,
dyr men bra ifall man har intresset.

D70n är Nikons svar på Canons 300D. Vilken som är bäst verkar vara snudd på religion i kamerakretsar.

Inget man stoppar i bröstfickan direkt, men ger samma möjligheter som en "analog" systemkamera + alla digitalkamerans fördelar.

DP Review Länk är ett av de tyngsta digitalkameraforumen med massor av diskussioner och utförliga tester.

/R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dessa verkar också bra:

Länk

Länk - fast den är lite äldre...

Mvh
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack!!
Jag undrar om man inte ska ha lite mer äm 3x optisk zoom?
Vad tycker ni om Olympus med bamsezoomen? Nikon cp5400?
Mvh
Sword
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Vet fortfarande inte hur man gör detta till en klickbar länk. Länk
Men här kan ni läsa fotointresserade personers recensioner på digitalkameror av alla slag. Forumet på fotosidan.se har liksom denna även en sökfunktion som ni kan använda även som "icke medlemmar".
Jag tror ni får ut mer av att läsa där, här är mängder av frågor men inga svar.
Varför jag själv inte svarar är att jag är helt rudis på "amatörkameror" ;)

Vart intresse har sin sida på nätet :)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Å fan, nu blev det en klickbar länk ändå :)
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack!
Lustigt att foto.sida respektive fotosida är olika saiter. Det gäller att skriva noga numera.
mvh
s.w.o.r.d
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Ja, hej igen och tack för alla tips och råd. Nu tror jag att jag äntligen hittat drömkameran. Det är Panasonic DMC-FZ20. Hur snygg som helst men duktig också. Kommer tydligen i september.
Har inte lärt mig att skapa länk. Skämmigt.
Mvh
Sword
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Trodde inte heller jag kunde skapa länk, men skrev in adressen så blev det en länk av sig själv. nice
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
micro: man ska väl högerklicka i trådrutan först, eller? Vad skriver du adressen?
/sword
Köpte mig en HP 3.2megapix i elgiganten för 799:- :)
Funkar utmärkt,bra bilder blir det också

0km/h - Ventilsmatter 4sek
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nikon Coolpix 4500

Övergripande bedömning (av Digital Photography Review, Recensent Phil Askey).

Highly Recommended!

Positive
• Excellent metering, great neutral color response, average resolution
• Control over internal processing algorithm parameters: contrast, saturation, sharpness
• Superb build quality, full metal case
• Excellent body design and ergonomics, cleaner, smaller and more rounded

Negative
• Slow startup time (even worse if zoom set to 'last position')
• Lens barrel distortion at wide angle and some pincushion distortion at telephoto
• Longer shutter release LAG than we would expect at this level
• Average continuous shooting, 1.25 fps up to 5 images at full resolution

Delbetyg

Construction 9 / 10
Features 9 / 10
Image quality 8,5 / 10
Lens / CCD combination 8 / 10
Ease of use 9 / 10
Value for money 8 / 10

Nikon 4500 verkar vara ett intressant men lite dyrare val, men jag hade nog siktat på 5700-modellen i såna fall och den är fortfarande lite dyr, Olympus (C-765?) är väl också bra om man vill ha zoom.

"En negativ sak är att det blir rätt brusigt vid högre ISO-tal, så vill du kunna zooma mycket i dåligt ljus så bör du nog köpa en digitalsystemkamera istället.
Men problemet med "brusighet" i denna kamera är inte värre än hos konkurrenterna, snarare mindre brus än hos många andra kameror."

"Tråkigt att xd-kort som kameran använder är så dyra "

"Batteriet är av Olympus eget format och det kostar 500 att köpa ett extra"

Canon använder sig av 4 vanliga AA-batterier men uppladdningsbara 1800/2100mAh är att föredra.

Måste bara säga att jag är helt nöjd med min Dimage F200 och F300 verkar ha halkat ner i pris Länk och om du vill ha bra bildkvalitet till rätt pris så köp den, men köp inte om du vill ha en startsnabb kamera. Tyvärr är den i segaste laget vid uppstart och själva bildtagningen...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med Canon så menar jag Länk

Tänk på att med "större" zoom måste du nästan ha ett stativ vid dåligt ljus, annars blir det lätt lite suddigt
Har oxå Minolta Dimage F300 5.0 Mpix.
Bra bildkvalitet.
Som sagt, lite seg/långsam vid uppstart och bildtagning. (men det kanske de flesta är mer el mindre?)

/Lasse
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.