AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.645

Lite off topic: Vad använder ni för kameror?

Sida 2 av 4
danielb: Vapen?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Jag har en Konica Minolta Dimage 2.

Jag är toknöjd med kameran som dock är stor och lite tung för att alltid bäras med.

För mer om detta så kan du läsa denna tråd: Länk På sida 2 så finns det lite tips på vad några här har valt för kamera och varför.

/Anton
Ma
38
Magnus K
850Ci 6-vxl
Har en Nikon Coolpix 5700 som jag är grymt nöjd med.
Tar riktigt bra kort och är igentligen för avancerad för mig, men man lär sig något nytt varje gång man använder den, och det är kul.
Om vi nu bara ska nämna de digitala:
En Sony P någonting som används absolut i bara nödfall.
En Olympus C-5050, som just nu håller på att pensioneras till id-fotokamera.
En Canon EOS 10D när jag jobbar.

Gillar naturligtvis Canonen bäst eftersom den är direkt och man slipper den usla fördröjningen som är på de mindre kamerorna. Och sedan kan man byta objektiv, har stort battpack på, microdrive och en massa annat lullull! Sedan ser man värst ut när alla andra har sina små kameror utan sökare och annat ;)

Sedan är ingen kamera för tung för att alltid bäras med, det är bara en fråga om att träna mera! =) Eller jo, kanske. Min stora rosenträkamera som man har till storformat är ju ganska så opraktisk och tung ;)

Och folk, fotografera mera!!! Man kan aldrig få förmånga bilder!
Paap Reeder
Köpte för 4 år sedan. Fuiji. 4000:-
...1,5 megapixles är för lite.
Nästa blir 2,5 mp.

MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Minolta F200; 4Mpixlar och presterar fina färger, men är lite seg - med minst 1 sekund mellan avtryck o tagen bild så missar man några tillfällen, dessutom käkar den batterier...

Mvh
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Har en Minolta Dimage Z1, Fungerar bra och jag är nöjd med den! Snabb start och tar bilder snabbt! Gör helt klart godkända filmer! Dock är jag inte helt nöjd med hur den jobbar i dåligt ljus...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Själv kör jag fortfarande med min gamla Canon eos5. Har länge velat köpa digitalt men det blir mycket pengar eftersom krav nummer 1 är att det ska vara en Canon systemkamera eftersom jag redan har 6 objektiv, blixtar mm mm till Canon. Eos 10D är det vettigaste alternativet för mig just nu eftersom eos300D helt enkelt är för långsam och plastig. Har jobbat som fotograf tidigare och vill så småningom fortsätta med det, och har alltså helt andra krav än vad en "sikta och skjut" kamera kan erbjuda.

Hur som helst. Köper du en Eos 300D så är det nästan ett krav att du lär dig fotograferingens grunder och läser nån bra bok om fotografering med systemkamera. Samt köper en extern blixt och gärna ett par justa objektiv (kul att köpa till i framtiden).
Du kan så klart köra med helautomatik på rubb och stubb och få bra bilder bara genom att sikta och skjuta. Men det är lite som att dövblinda tant Agda tar å köper en M5a för att hon tycker den blänker så fint.

Är du inte intresserad av att lära dig plåta lite mer seriöst så rekomenderar jag dig inte en systemkamera över huvud taget. Eftersom den inte tänker åt dig som en kompaktkamera gör så kommer du bara tycka den är dryg när du får oskarpa mörka bilder eller skärpan någon helt annan stans än var motivet befinner sig. Visst du kan köra i (gröna rutan) läge och låta kameran bestämma när du ska ha blixt och vilken AF-punkt den ska lägga skärpan på, slutartid och bländare osv osv. Men då blir du ju precis som tant Agda i M5an....

Mvh Micke
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Gå föresten in på www.fotosidan.se och kika istället. Där finns forum precis som detta fasst med fotografer och mycket recensioner, länkar etc..
Micro: =) En själsfrände från Fotosidan. Kul! Och gillar definitivt liknelsen mellan M5:a och systemkamera, klockren! =D
Vad är min 525ix- 94 för kamera då? Om man nu ska fortsätta med liknelser. Strunta i årsmodell men annars? Om ni fattar vad jag vill ha, kanske inte det värsta men man vill ju ändå åka väldigt bekvämt och ta sig fram när det blir dålig väg? Blev det en väldigt konstig liknelse nu eller? :-)

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Köpt min för ca:1,5år sen en Konica 500Z med 5.0 mega pixel:

Länk

Vilken jag är hel nöjd med superbra bild kvalité även möjlighet till video insp om man som köpte extra stort minne:))

Tyvärr som flera andra så ligger min kära E0S 10(i Silver jubileum ex)på hyllan men man det kanske man borde ändra på.

Är det 10 igen eller 300 som gäller?
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Köpte en pentax optio s 3,2 mp 3xoptiskzoom aluminium hölje för ett halvår sen betalade 3200kr med ett 128 mb minne+ väskafrån price runner, Det blir skitbra bilder med den+ att det går att filma med ljud med den med hyffsad kvalite.. sen det bästa av allt den är mindre änn ett cigarett paket..
in
438
inkognito
E34 535-92
Pekka sluta ljug nu. Har du fått i nå turbos i din beemer ännu?

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Nyligen inköpt en Minolta Dimage Z2 , helnöjd; får ju till och med en annan att framstå som mästerfotograf....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag är en tant agda med min 300d.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej!
satt och våndades om man törs fråga om digitalkamera, och så ser man att det redan är uppe. Nais!
Någon som har erfarenhet av Sony DSC-V1? Har ju gått ner i pris, är snygg, vunnit utmärkelser och allt. Eller ska man satsa på Nikon, Canon, Casio, Olympus... i samma prisklass?
Få se vad ni har för "starttid" att svara!!
Mvh
Sword
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Minolta Dimage Xt! 3,2 mpix och 3 X optisk zoom!

Bäst:
- får lätt plats i bröstfickan eller fickan

Bra:
- tar hyfsade kort (tror jag då jag inte har mycket referensramar)

Mindre bra:
- lång tid mellan avtryckning och korttagning. Har många kort på svansar eftersom tex hunden flyttat på sig efter det jag tryckt på avtryckaren
- så liten och lätt att det lätt blir oskärpa pga att man ej håller kameran still

Sämst:
- har sjunkit i pris väldigt mycket sedan jag köpte den för ett år sedan.

Per L
sword,

Jag har inte bra erfarenheter av Sonys digitalkameror. Jag hade satsat på en Canon, Olympus eller Minolta. Tänk på att minneskorten kan skilja väldigt mycket i pris!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack Kalle. Kan du berätta mer? Jag har haft deras Dig 8 videokamera och är faktiskt nöjd. Sony har tydligen Memory stick, vad det nu är. Menar du att de är dyrare?
Vad föreslår du för runt 5000:-?
Mvh
Sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.