AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
692

BMW enkolvsok, tidningen Sportbilen #0104

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

har precis läst igenom tidningen Sportbilen, och noterad den här lite märkliga paradoxen...

- Dom gnäller på BMW M3CSLs billiga enkolvok i artikeln där dom jämför den med en Porsche 911 GT3RS på Ringen.

- I artikeln där dom jämför 0-160-0 tider mellan diverse sport- och supersportbilar bromsar BMW M3CSL snabbare till 0 från 160 än _någon annan bil_. Detta i sällskap av t.ex. Ferrari Enzo, Porsche Carrera Gt, MB SLR McLaren, Gallardo, CL65 AMG etc etc.

Menar dom att bromsarna skulle vara så mycket sämre när det svänger?

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
BMWs enkolvs bromsok, skivor och belägg på E46 M3 och CSL är ganska OK på vanlig väg men helt värdelösa på bana vid upprepade inbromsningar. Så testet ovan med en inbromsning säger tyvärr inte så mycket. Det går att byta beläggen till t ex Pagid men det blir inte så mycket bättre eftersom det är skivorna och bromsoken som är begränsningen. Alla övriga bilar ovan har riktiga 4- eller 6-kolvs bromsok ifrån Brembo dessutom väger BMWs bromsok mycket mer.

/RS2
Som RS2 säger...

Jag har en kund som byte sina bromsar på sin E39 M5 till Movit 350mm skivor och 4 kolvsok pga avv att tappade all bromsverkan när han körde på ringen...

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att inte BMW satsar mer på att göra riktigt ordentligt bra bromsar?? Känns ju rätt konstigt med en-kolvsok på en prestandavagn som m3...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.