|
|
|
|---|---|
|
Vilken lamell samt tryckplatta rekomenderar ni till en M30 3,5L turbomotor med effekt runt 400-450 hk? Sinter? För/Nackdelar | |
| Mitt förslag är 4-puckad sinter med fjädrat centrum. Funkar bra på min bil. Original tryckplatta räcker långt om du inte ska köra med slicks. Jag har testat 4-puckar med ofjädrat centrum, denna kombination är svår att köra ryckfritt (ofjädrat är bäst på strippen förstås). M5 tryckplatta är rätt tung för vänsterbenet (om man bygger om utväxlingen blir det lite bättre). | |
|
800Nm: Var hitta du lamellcentrum som var fjädrat? |
|
|
man kan nita om sin vanliga lamel platta med sinter puckar E30 power -norrland race crew- Bak - Racing |
|
|
800Nm: Som Henrik_F skrev, var hittade du denna lamell? |
|
|
Dalhems säljer väl sinterlameller med fjädrat centrum? ---- Länk |
|
| Vilket är att föredra, 4 eller 6 puckad sinterlammel med fjädrat centrum. | |
| Desto färre puckar du har desto mer sliter du på svänghjul etc och desto distinktare blir den. Dvs en 6puckars kommer att kännas som en bra orginalkoppling. Men en 4puckad är inte särskilt sportig i känslan den heller, lär kännas som orginal den med. | |
| Och dragläget blir mindre med färre puckar. | |
| Vilket är då bäst, 4 eller 6 pukar? Funkar det att krypköra med 4 puck med fjädrat centrum? Håller 4 pucken mer effekt/vrid är vad en 6 puck klarar? | |
| JohnJohn1 här på forumet har sachs sporttryckplatta med 8 pucks sinter.. Fungerar kanon enligt honom.. han har väll 380hästar en bra dag... men kopplingen håller för mer... | |
|
4-puckad lamell tål mycket mer än 6-puckad (vilket kan uppfattas vara lite konstigt men så är det). Som sägs ovan så tar man en original-lamell och nitar dit puckar (vet tyvärr inte vilken firma som nitat den som sitter på min bil). Med lite träning så kan man köra helt ryckfritt med den (lite gnissel får man räkna med för puckarna har ju hög koppar-halt). Nästa sommar är den klar va Izze? :-) --expert blir man först då man gjort alla misstag-- |
|
|
Borrade ur nitarna ur min gamla lamell idag. Mätte man CC-mått på den gammla nitningen var det 28 mm. Dalhems har endast puckar med 35 (tror jag det var) mm CC!? Men borde det inte gå att köra någolunda ryckfritt med 6-puckad sinter med ofjädrat centrum och orginal ny tryckplatta? 800 nm: Bilen SKA vara klar till påsk 2005... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.