AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
699

vilka basar ska jag köpa?

ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
tänkte köpa 2st nya basar till bilen... men vet ej vilka jag ska ha, får kosta runt 1500kr/st. vill ha 12"... nån här som kan rekomendera nått bra i den prisklassen?
Beror på vad du använder för baslåda men jag skulle satsa på "DLS Magnesium Reference" eller några andra basar från DLS ligger runt 2000:-/st men du behöver ju inte ha två st det räcker ju med en. Fast du kanske redan har en baslåda med plats för 2st.
Annars är ju Rockford samt Infinity Kappa-serien något att kolla på lite extra.
Ska du ha en så kallad budgetbas så ligger Magnat högtalare runt 1000:-/st de brukar ge bra bas för en billig peng.

Undvik allt som heter "MDS", passar bäst för de som enbart vill ragga vid korvmojen och skiter i hur pass rent basen kan lira. =)

Jag kör DLS-högtalare rakt igenom och det låter mycket bra.
Men allt är en smak och ekonomiskfråga.

MVH jimmy
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
nä mds hade jag tänkt att jag inte vill köra med...
hittade 2st basar på brl som jag funderar på den ena är en rockfrod fosgate för 1488:- och den andra är en jbl för 1118:-
men jag vet inte, ska kolla om jag kan hitta nått annat annars

kolla på www.nardik.se

Köper allt till min bilstereo där.
Jäkla bra service..

MVH Jimmy
Robsarve
Vad har du tänkt dig för låda?

Hur mycket effekt har du till dem?
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
hade tänkt mig en portad låda... effekten vet jag inte så här i huvudet, får väll fixa nått nytt annars om det inte skulle duga
Robsarve
Tja, då är det ju rätt öppet...

Jag är ju knappast opartisk, men jag tycker våra ZR12-or är mycket svårslagna för 1400:-. Vad gäller ljudtryck så har jag inte sett nån som kommer i närheten till detta pris, att den dessutom spelar med kontroll är ju inte fel...

Tom Nusaine på amerikanska Mobile Entertainment Magazine är ju mer opartisk, så här skrev han om lillebror " To be blunt, the ZR10 D2 is one hell of a subwoofer." och han testar nog 50 basar om året...

Länk till hela testet Länk
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
vart kan man få tag på såna i sverige då?
Robsarve
Svensk genralagent är Ncore (som jag är delägare i).

www.n-core.se
to
17
toz
528i -96
Röstar på DLS har väldigt bra erfarenet av det märket, men även jbl är väl OK.
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
kom nyss hem från brl... det vart ett par jbl 12or, men jag fick aldrig nån ritning till dem för deras dator hade slutat att fungera. nån som vet vart man kan ladda hem ett program till att bygga låda med?
Karlsson85 du har mail.
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Hej!

Bstrom: kan inte du skicka det där programmet till mig med?! Det vore schysst iaf :)
Mera viktigt för slutresultatet (är väl ändå det som räknas..?) är nog typ av låda, hur välbyggd den är, hur väl den passar i den aktuella bilen, hur den placeras osv, än vad det står för namn på själva elementet. Samt naturligtvis förstärkare och övrig installation. Även den mest "namnkunniga" högtalare kan ju få dåliga egenskaper om den stängs in i skuffen t.ex. Många tror nog att alla olika högtalare kommer från olika tillverkare och har olika egenskaper, så är det sällan, de flesta är brandade från nån större tillverkare vars namn man sällan skyltar med. En MDS kan t.ex säljas under annat namn eller vice versa. Jag är inte säker på att MDS har tillverkning av högtalarelement alls, fast jag är osäker.
JBL är t.ex en högtalartillverkare som åtnjuter mycket respekt bland ljudproffs världen över, innebär det att alla deras bilhögtalare kommer från JBL:s fabriker i US? Knappast, möjligtvis någon high-end produkt men de övriga?

FP
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
För 3000 Kr. Skulle jag hellre satsa på EN bra 12" i stället för 2st. för 1500 Kr./st.
DLS MW12 (magnesium kon & dubbelmagnet) får du för under 3000Kr. Den är väldigt prisvärd.
Jag kör själv med en DLS MW10 (10 tums varianten) & den spelar perfekt!

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Håller med JonteP om att hellre en bra än flera.

Tycker desutom att det är att föredra att köpa element och låda fardigintegrerat av elementillverkaren. Precis samma idé som vid hemhögtalare.

För att visa att jag gör som jag tycker så har jag tidigare idag beställt en sådan här: Länk

Mvh Björn
Länk
Robsarve
Allt beror på vad man är ute efter, en del vill ha total kontroll och då är det en, dyr, bra, bas som gäller. Andra vill ha massivt tryck och då är två tolvor det bättre valet.

Att det sedan finns tolvor för 1500 spänn som spelar skorna av en MW12 är en helt annan sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.