|
|
|
|---|---|
|
Jag har under den senaste tiden börjat fundera kring Bensin och Diesel. Hur stor är egentligen skillnaden i utsläpp? Med det nya förslaget som sänker vägskatten på dieslar men ökar dieselpriset istället tvärvänder man från sitt tidigare upplägg där det lönade sig att åka diesel om du åkte långt. Nu är det tvärt om istället. Samtidigt som detta förändringsförslag läggs fram skall nu Stadsjeeparna straffbeskattas pga att koldioxidutsläppen ökar, mycket pga jeeparna. Hallå!!?? Att en dieselbil släpper ut mycket mindre koldioxid än motsvarande bensinare vet vi. Varför vill man då att de som kör mycket skall byta till bensinare? Då ökar ju koldioxidutsläppen ännu mer! SMART TÄNKT! Men min fråga är nu; en diesel med partiklefilter, hur pass mycket farligare avgaser har den jämfört med en bensinare? ..och tar man då hänsyn till den klart lägre förbrukningen på dieseln? Bug | |
|
Det stämmer som du säger att dieseln släpper ut mindre CO2 pga lägre förbrukning och det är positivt vad gäller den sk. "Växthuseffekten". Sedan hur stor del som människan påverkar denna "växthuseffekt" tvistas det om (Science 05/03) bland vetenskapsmän men våra och andra länders politiker har redan bestämt sig vad de skall tro på vilket syns på priset på macken... Nackdelen med dieseln är att den släpper ut betydligt mer kväveoxider och andra nitrösa gaser som påverkar bla försurningen. Partikelfiltrenas effekt låter jag dock vara osagt, har inte sett data än på hur effektiva de verkligen är. Så din ursprungsfråga är nästan omöjlig att svara på i dagsläget... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Globalt är dieseln bättre än bensin genom bättre verkningsgrad och mindre koldioxidutsläpp. Lokalt är diesel sämre genom att bränslet inte hinner förgasas innan förbränning vilket ger farliga partiklar i närmiljön. Så du får välja mellan om du vill vara snäll mot din granne eller dina granländer |
|
|
JanF, glöm inte det lokala och globala försurningsproblemet som diesel förvärrar mer än bensin...! Annars är det som sagt lite som att jämföra äpplen och päron. Båda alternativen är egentligen inte bra ur miljösynpunkt, men de har olika styrkor och svagheter... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Noterat att det luktar klor eller nåt liknade efter moderna dieselfordon sen nåt år eller två. Säkert inget farligt eller? Nån mer som har samma erfarenhet? FP |
|
|
CO2 frågan finns det väl bara ett land som inte tror på idag, Bushadministrationen i USA. (Michael Moores "Korkade Vita Män") Tro nu inte att jag är någon milöaktivist, jag är mest nyfiken på tankegången och argumenten hos forskarna som leder fram till slutsatsen att vi människor är oskyldiga till växthuseffekten. Nåja, med tanke på mitt val av bil skall jag inte kasta sten i glashus. Bug |
|
|
Det är tack vare växthuseffekten som vi kan leva på jorden, den fanns långt innan urtidsmänniskan lärde sig elda. :-) Däremot bidrar vi till ökad effekt (oönskad) genom utsläpp av "växthusgaser". ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
dagens diesel i sverige är sån jävla skit. åk till ryssland och tanka din dieselbil och du tror någon stoppat i dubbelturbo i bilen. |
|
|
Etrettio: håller faktiskt med dig där, en kompis körde med röddiesel i sin traktor en gång för att prova om de blev någon märkbar skillnad, turbon laddade mer samt motorn gick tystare och var starkare, tankade på vanlig svensk diesel igen och traktorn var lika slö som innan testet hällde upp röddiesel i ett kärl och vanlig svensk diesel i ett kärl, svenska dieseln luktade som avfettning (t-grön) och Röddieseln luktade RIKTIG diesel, kanske lite väl fröän doft men slutsatsen är att man vinner hur som helst på röddiesel ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
...och hur ren tror ni röddieseln är i jämförelse med den svenska "rena" dieseln...? Visst den innehåller mer energi och ger mer kraft (märktes vid en tankning i tyskland förra året) men den ryker minst dubbelt så mycket svart vid lite ansträngning, så jag tror inte den är bättre ur miljösynpunkt. Kanske skulle köra med fuldiesel på strippen dock =) dom som rejsar med diesel där... Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.