|
|
|
|---|---|
|
Jag måste byta kamkedja på min 530i-V8-93, och då behöver man tydligen ha två jiggar för att låsa kammarna i sina lägen. Är det nån som vet om det finns pirat nån stans eller har några andra käcka tips!? Mvh Mange w | |
|
Antar att det är denna Du menar: 11 1 060 Fixture for removing and installing camshafts and valve springs Och nej, tror inte dom finns som pirat, ingen marknad lixom. Får nog göra själv om Du inte vill köpa dom eller lämna in för jobbet. |
|
|
Har för mig att det går att beställa verktyg och nollställare från staterna... det finns referenser till olika försäljare i Bentleys Serviceböcker... Hasso kanske vet mer, har för mig att herrn har koll på verktygsfronten eller eventuella substitut som Hasso vet fungerar vid t ex fläktbyte etc... ;o) Lycka till ! /Jake |
|
|
Jag gjorde som så att jag använde en vinkelhake. För de skall vara 90 grader mot topplocket när de står i rätt läge. Om jag fattade bilden på verktyget rätt. Det finns avfasningar på 2 sidor på kamaxeln. Det funkade för mig i allafall. /Peter |
|
|
Jag ska snart lyfta vänstra toppen på min Enligt min teori ”har pratat med en Audi mek om den och han har godkänt teorin” Innan man släpper på dreven till kamaxlarna 1 så märker man upp kedjan mot drevet så att samma kugg kommer på samma ställe på kedjan vid montering. Kedjorna måste vara i spänn så att den inte kuggar över någonstans när dreven är borta 2 man märker upp drevet mot kamaxeln med en rits eller penna när man monterar så borde det bli lika som innan man tog isär Har någon annan en bättre teori så skriv den gärna Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Det bör nog bli rätt så bra. En fördel är nog att dra motorn till ÖD positionen. Då stämmer det bra med hur man skall montera ihop kedjorna enligt handboken. Men det var ju på min M50 med vanos. Jag ristade upp mina grejer innan jag började demontera men jag använde det inte när jag monterade ihop grejerna igen. För jag bytte ju kedjor och nedre drevet. Men när jag fått allt rätt enligt handboken så satt ritsarna på rätt ställe. Och då blir man glad. /Peter |
|
|
En nyfiken fråga,varför måste du byta kedja? ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.