|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, ny här på detta kanonforum och rätt så nybliven bmw-ägare! Efter att ha levt några månader med mitt nyförvärv så lurkar jag nu runt lite för att få klarhet i detta smolk i bägarn. Är det enkelt att fixa själv, kan man vänta eller är det bråttom så inte någ dyrt typ startkransen pajar eller nåt... Det skrapar alltså till precis när startmotorn kopplas från och motorn drar igång, skrapet håller på i ca 1 sekund. Ytterst opassande för denna bil så man skäms som en hund. Känns som att det hela beror på att startmotordrevet som inte dras tillbaks tillräckligt snabbt efter start utan ligger och skrapar i startkransen. Eller nåt ditåt, säg den som vet. Mera exakt undrar jag hur pass enkelt man smörjer upp startmotorns drev/axel, vilket fett ska användas osv, om det är något särskilt man ska tänka på när man plockar av o sätter dit startmotorn på E39 med den här motorn. Ska väl också säga att jag knappt begriper hur jag säkrast lyfter den här bilen på pallbockar, såvitt jag kan se finns inget bra ställe för garagedomkraften förutom de vanliga domkraftsfästena där pallbockarna ska vara... känner mig en smula osäker o valhänt med den här bilen måste jag säga. Uppskattar all hjälp! /håkan | |
|
Välkommen till forumet. Jag kan rekommendera funktionen Sök inlägg ovan, där finns gott om läsning. Prova tex med domkraft AND lyfta __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tack. Lyfta på diffklumpen, vanliga visan sen tidernas begynnelse ... "nej så får man inte göra men vad gör man som glad GDS:are"... Fram: visst är lösningen självklar när man ser den, det där tricket med ramper för att lyfta upp på pallbockar fram med normalstor garagedomkraft: Länk Klart informativt för nybörjare på e39 enligt min egen amatörmässiga mening. Resten med att demontera & smörja upp bendixdrevets axel eller vad det kallas är säkert enkelt eftersom det inte finns några som helst inlägg om detta vad jag kan se. Funderade mest på om man ska ta den ovanifrån eller underifrån. Ovanifrån, mycket grävande bland insugsgrejer för att komma åt, underifrån div demontering av grejer som brukar sitta rejält fast... vad är vettigast? Ännu mera viktigt är väl vad man ska ha för smörjmedel, en svag klocka klämtar till och säger grafit men det kan väl aldrig vara riktigt i dagens moderna läge. Eller? En sak är i alla fall säker å det är att man får pilla med de enkla sakerna själv, med lite god hjälp från välvilliga likasinnade, för att inte bli ruinerad på e39. Allt för den goda saken! Cheers! |
|
marw |
Har samma problem med kall motor.. Var det startmotorn som krånglade?? Skrapar 1 sekund efter motorn startat.. Mvh, Martin |
|
Har haft samma fenomen på min 520-97 sen jag köpte den för 4 år sen, och bilen har rullat 14000 mil sen dess, så jag tror inte det är nåt att oroa sig för, om man inte retar sig på ljudet då möjligtvis. BMW CS #5206 |
|
|
Nej, problemet är inte löst ännu. Har pratat med en auktoriserad bmw-verkstad, de säger att man knappast gör sig besväret att demontera startmotorn utan att sätta dit en ny. Killen jag pratade med påstod att denna startmotor var av en typ som inte går att smörja. Han menade också att detta var vanligt på bmw och att man inte behöver bry sig om det(!). På en gammal sliten volvo eller en skoda kanske jag skulle kunna leva med det, men på en bmw i nybilsskick med knappt 10 k mil på nacken... helt oacceptabelt. Det är så att folk som står nära hoppar till när man startar den kall. Oerhört pinsamt ljud på många sätt. Kommer att byta den där startmotorn så fort jag tycker jag kan ta mig råd, förhoppningsvis får man tag på något bättre än den skiten som sitter där som original. Om det nu verkligen är startmotorn. Min ursprungliga lilla fråga ställdes i Augusti. Enda responsen jag fick var att leta bättre, som synes. Om någon vet var det står något vettigt om detta här på Autopower så var vänlig visa var. Sist jag letade fanns det knappast något alls, kanske det är annat nu men det betvivlar jag. |
|
marw |
Min beter sig så bara när den har stått över hela natten. Jag är 95% säker det är startmotorn nu då jag pratat med verkstäder. Stör man sig på det så är startmotorbytet ända alternativ. Jag tror jag skiter i det tills vidare. Motorn påverkas inte på något sätt av det. |
|
Kom just ihåg en av anledningarna att jag tvekat med bytet. Jag demonstrerade problemet för en polare i vintras; han jobbar med motorstyrning, själv ägare av en nyare bmw så jag tänkte att han borde veta. Jag frågade förutsättningslöst "vad är det som låter så här?". Han menade att det var de hydrauliska ventillyftarna som lät på det viset innan oljetrycket var uppe. Kanske har han rätt. Jag är oerhört skeptisk till den förklaringen eftersom jag haft en gammal volvo med 30k mil på nacken som uppvisade exakt samma ljud. I det fallet var det startmotorn. Jag har också en gammal saab 2.3 16-ventilare med hydrauliska ventillyftare så jag vet vilken typ av ljud det kan bli av det precis efter start. Bara så vi är på det klara med ljudet på bmwn: jag pratar alltså om ett skarpt metalliskt rasslande, skrapande ljud som ligger ganska högt i frekvensspektrumet, med en antydan till efterklang. Det varar ca en sekund, sedan är det helt borta. Ventilslammer skulle jag beskriva som ett mera stumt slamrande/tickande, markant vid start och sedan knappt hörbart men ändå där. Det senare har jag inte märkt av med bmwn, kanske för att det är så tydligt med saaben. |
|
marw |
Ja exakt samma ljud här som du har beskrivit. Vara ganska exakt en sekund efter motorstart. Har fått bekräftat att det är startmotor.. Måste bytas ut om man vill ha det åtgärdat. Inget som skadar bil på något sätt. Vanligt fel. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.