|
|
|
|---|---|
|
Morn... E alla M3 utrustade med diff broms ??? Om inte hur vet jag om min har det eller ej..? Har kollat lite under bilen men inte mycket.. Längst ränder vinner... | |
| Diffbroms brukar enkelt förklaras med två svarta spår i asfalten! Alla m3:0r ska ha diffbroms original. Annars kan man testa att trampa loss bakhjulen och se om båda spinner eller bara ett. Ett annat sätt är att palla upp bakvagnen och se om båda hjulen snurrar om man vrider på ett hjul. | |
|
Snurrar åt samma håll alltså... Alla M3 (E30 och E36) hade 25% lamelldiff från fabrik. E46:an har ju nån sorts Torse-diff. Ett steg tillbaka enligt mitt sätt att se på saken. Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
Petter |
E46 har en diff från GKN med upp till 100% spärrverkan. Inte en tillbakagång enligt mig utan ett bättre sätt att få ner effekten i vägbanan. Bättre driv helt enkelt. mvh |
|
En torse-diff är inte 100% konsekvent. Det är däremot en hård lamelldiff. Den bromsar inte hjulen vid motorbroms tex vilket en lamelldiff gör. Den varierar ju i "spärrverkan" oxå och det gör den inkonsekvent. Nu har jag (tyvärr) inte provar nån E46 M3 än, men på pappret tycker jag lamelldiffen är bättre just för att den är konsekvent (mest konsekvent är ju en svetsad diff (eller spole) men det är inte så praktiskt...). Detta gäller inte om man kör som folk... Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
Petter |
Observera att GKN diffen ej är av exakt samma konstrultion som Thorsen diffen. Helt klart är att bilen har bra driv på halt underlag för att vara 2WD. mvh |
|
Ok. Har inte hittat så mycket informativt om nya diffen, men det jag läst har fört tankarna till Torse (heter den Thorsen? Där ser man...). Det är helt klart att en diffbrom (oavsett typ) är helt ovärdeligt vid halt väglag. Frågan är snarare hur de uppför sej på torr asfalt när man vill styra med gasen. jag är alltså inte ute efter att få ner kraften i backen, snarare tvärt om... Det jag sett av E46 M3 verkar ju lovande, dock. :-) Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Ok, tack alla.... Hur kommer det sig att rondeller e så roliga när det regnar...???? hahaha.... Längst ränder vinner... |
|
|
Med en diffbroms är de ännu roligare när det är torrt! :-D Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.