AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
588

E30 = Byte tank

Ska byta tank på min e30 325-88 är det någt särskilt att tänka på vid detta arbete? Tänkte så jag inte klantar mig med detta
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
efter jag lossat avgassystemet fick jag lossa hela kardanen (från "klumpen" till växellådan)
vilket va jäkligt jobbig, trångt o jäkligt. sendan lirkade jag ner kardanen jämte kat:en på något skumt sätt... det tog mig 6 timmar att byta tanken.. någon här på forumet sa att han hade gjort det på 2.. och det fattade inte jag hur han lyckats med....

lycka till
Man löser det genom att ta ned diffklumpen innan man tar ned kardanen. Då kan du dra kardanen bakåt. Dela kardanen också så blir den enklare att hantera, märk upp delarna så det är enkelt att hitta tillbaks till samma läge bara.

Vad som gäller i övrigt för tankbyte har bland annat jag skrivit om här på forumet några gånger tidigare, så prova att söka.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Anton:
varför sa du inte det till mig när jag skulle byta min? ;)
puh vad jag fick slita... hahah
ho
86
hovang
318is -90
Jag ska ta ner min tank snart för att byta alla slangar och montera ett soppadräneringskors tänkte jag .. Hmm .. :-\

Enligt min servicebok (Den Stora Röda) så ska man helst inte dela kardanen. Om man ändå gör det så skulle man va noga me att fetta in den med rätt fett innan man monterar tillbaka den.
Hovang: Tänkvärt! Det verkar dock fungera med vanligt kullagerfett från SKF som smörjfett också..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.