|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle byta olja på min 530 -93 och när jag tog bort oljefiltret såg jag i botten av behållaren att det verkade sitt nånting löst, och det gjorde det :( det var en plast plugg med några fjädrar och en gummipckning, det verkade vara nån sorts reglering av olje trycket (det e vad jag tror) har varit i kontak med BMW och denna plugg säljer de inte löst utan man måste byta hela behållaren där man har filtret.... för 1700kr inte kul för en plasgrej som max skulle kosta 50kr.... Nu till min fråga vad har denna plast plugg för funktion? Nån annan som haft samma problem? Tacksam för all hjälp!!!! Mvh/Andres | |
|
Troligen backventilen som hindrar att oljan rinner ur filterbehållaren tillbaka ner i tråget mvh MW-Guru |
|
|
Alternarivt kan det vara filtersammanställningens 'pressure relief valve' som låter ofiltrerad olja gå vidare till smörjställena utan filtrering om filtret är för smutsigt och tätt. mvh MW-Guru |
|
|
Tack för svaren MW-Guru Är det farligt att köra utan denna plastdetalj? kan motorn ta skada av det? Mvh/Andres |
|
|
Om backventilen läcker olja tillbaka till tråget så innebär det att innan den trycksätter systemet efter start (börjar ge flöde i kanalerna) så måste den först fylla filterbehållaren. Om det är så så kommer du att se det på att oljetryckslampan lyser en stund efter start. Man vill ju ha upp tryck och flöde så fort det går med tanke på att saker och ting i cylindertoppen behöver olja snabbt exvis kamaxel och ventiltryckare. När filtret ät för skitigt strömmar som bekant ofiltrerad olja direkt till motorns huvudoljekanal, detta är ju inte alls speciellt lämpligt!!! Exakt vad som händer om denna tryckvakt är trasig vet jag inte. Min rekommendation blir att om du är rädd om motorn, byt filterkannister omedelbart. Jag har själv bytt på min bil eftersom backventilen var sliten. Resultat: oljetryckslampan slocknar efter ca 1 s till skillnad från före byte 6-7 s. mvh MW-Guru |
|
|
Tja igen Nu har jag beställt en ny oljekanister.... 1730kr på bmw i Solna. Då blir bilen hel igen snart :) Tack för svaren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.