AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.217

Skiljer det på nav/spindelled mellan Std och M3?

ro
133
roblon
320dT M -06
Som rubriken lyder så undrar jag om det är några skillnader på nav/spindelled på en vanlig 3-serie och en M3? Någon som har en aning om hur det ligger till?

Frågan gäller egentligen både E36 och E46, och anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att montera E36 M3 bromsar på en E46 328.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Jag ställer samma fråga.

Kan man ha original M3 E46 bromsar rakt av, på en original 323 e46:a ?
och passar original M3 E46 fjädrar/dämpare tilsammas med original 323 E46 spindel m.m.. ??
Vore lite bra att veta innan man börjar meka.

/Richard
Jag kan tyvärr inte svara på frågan om bromsarna. Men jag vet att fjädrar och stötdämpare ifrån en E46 M3 även passar i andra E46 modeller om man använder topp lagringen fram ifrån en E46 M3. Diametern på stötdämparen fram är densamma som monteras i styrspindeln.

/RS2
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Okey, vad bra... man får tacka så mycke för det "positiva" svaret.

behöver man fråga om M3 E46 chassiet är någe bra eller? de borde ju va bättre än en 323 med sänkfjädrar i alla fall :-)
Men ja tänkte att de kanske är bättre att köpa ställbara Koni eller nått annat?

jaja, de löser sig nog... tack igen.

/Richard
Richard,

Jag har mina E46 M3 stötdämpare och fjädrar liggandes i något hörn i garaget om du är intresserad. De är kompletta med topplagring fram och stötdämparfäste bak. Så det behövs inga fjäderspännare utan är bara att montera. Jag tog av dem på min E46 M3 efter ca 1500 mil för att montera ett ställbart chassi kit så de är väl näst intill nya. Stötdämparna är Sachs och fjädrarna lär sänka ca 25-15 mm beroende på vilken bil man monterar dem på och utrustning. Självklart är de inte lika bra som ett par ställbara Koni men det är väl en prisfråga och många vill kanske ha ett par bättre stötdämpare än original men också ha kvar lite komfort.

/RS2
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Dåså, då forsätter jag i denna tråd!

Är det mycket jobb om man ska byta bromsar till M3-e46 bromsar på en 330Ci årsmodell 2001? [mer än ett vanligt byte?]

Eller passar dom rakt av. Bara skivor/belägg/ok som behövs? eller måste slangarna bytas också? Och kanske något mer?

Tacksam för snabbt svar!
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej igen.

jag "tror" att M3 bromsarna ska passa rakt av. Men jag vet inte säkert. Men kommer snart få reda på vad exakt som skiljer.
Jag har nu M3 E46 broms-ok, skivor och skyddsplåtar (icke monterat). Annars så är det samma slangar "bak" på 323 som på M3. Men andra slangar fram. Dom har jag beställt. Men jag kanske får se om jag gjort bort mig totalt om det inte passar.
Annars så är en stor besvikelse att M3 bromsarna är så små. Dom är ju knappt större än dom som sitter på original. Men skivorna e rejält större. Men ändå. Det är ju inga "flashiga" 4-kolvsok eller nått.
Men jag antar att dom är bättre än 323 originalbromsarna i alla fall.

Jag får väll återkomma med resultat senare om det passar.

/Richard
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Vore kanon om du återkom med resultatet!

För jag är i de skedet då jag nästan köper skivor/ok/slangar

och nu skyddsplåten(tack för tipset). Men väntar tills du är klar och ser om det funkar...

När tror du att du får ditt gjort? inom 1 vecka eller så?
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged

det skulle ta ca 1 vecka innan slangarna kommer så. inom 2 veckor kanske...

/Richard
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Härligt, då väntar jag febrilt :)

du kan ju maila mig när duu har monterat, och ta gärna bilder om du har tid/lust :)

djstiiiv@hotmail.com
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Hejsan richard, imorrn har det gått två veckor ;)

har du fått på bromsarna, eller ska jag springa ner till affären och köpa ett par "vanliga"(standard), fast då slitsade?

Någon som har en aning om vad det är för praktisk skillnad på greenstuff och redstuff belägg...Kan jag köra med redstuff på gatan (brukar köra lite hårdare än "normalt" folk)
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej,
nej jag har inte kommit så långt... jag håller på å renoverar bromsarna lite. har slipat ner dom lite och ska måla dom röda. så jag ska bara få hem den färgen som jag beställt och sen måla och så ska de torka. sen kan jag se om det passar... hehe....

så... en vecka till kanske, eller två.... :-)

/richard
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
haha, okay, då orkar jag inte vänta. Får bli standard då...

Någon annan(eller du?) som vet det jag frågade ang green/redstuff
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
ja vet inte skillnaden på just "red" mot "green" -stuff men den ena är väll extremare än den andra, har en annan materialblandning i själva massan i belägget. och själva grejjen med värre belägg är väll att desto bättre dom tar desto fortare slits dom.
så den praktiska skillnaden är väll mer hur fort du vill byta dina "nya" belägg och bromsskivor.. :-) hehe

men ja kanske ska tillägga att jag inte har någon praktisk erfarenhet av andra belägg än original så...

/richard

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hallå igen.

vad tiden går snabbt... två veckor sa jag, hehe.... men i alla fall. nu har jag bytt dom. frambromsarna i alla fall. och det var inte det lättaste. dom passade INTE rakt av kan jag säga i alla fall.
Kan hända att dom gör det på en 330 eller 328 men inte på en 323 i alla fall.
Om du har planer på att byta till M3 bromsar på din E46a så se till att ha en stor svarv och fräs till hands.
här kan ni se lite dåliga bilder som jag tagit med min mobil.
Länk

/Richard

Lyfter denna tråd lite;

Har du bromsarna på plats nu?

//Calle
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Hur kan de va 15 svar på en tråd där svaret helt enkelt är NEJ.

A L L A E36 har samma spindel UTOM M3.

Ska man ha M3 bromsar fram måste man byta hela spindeln.

Jävligt enkelt.. 1 svar, end of discussion.
Magican:

L Ä S T R Å D E N E N G Å N G T I L L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.