AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.825

Hur lång körkortsindragning efter 200 km/h på motorväg?

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Antag att jag sent en sommarkväll, vid 23-tiden närmare bestämt, får ett ryck och gasar mig upp till 200 km/h på E6:an i höjd med Falkenberg. Det är nästintill ingen trafik på vägen bortsett från några långtradare. Hur lång körkortsindragning och hur höga böter skulle jag få om jag blev stoppad av polisen för detta? Misstänker att indragningstiden kan variera beroende på om man åkt fast tidigare, men i mitt fall har jag inte gjort det.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle tro att du får 2000 kr i böter (vilket är max) och 6-9 månader utan körkort. Såvida du inte åtalas för vårdslöshet i trafik vilket kan ge helt andra straff.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Masten//

Don't:)

------
Länk
Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Masten! Berätta hur det gick när du vet;-)
/A
Jag tror som Acey. Normaltiden för 81- för fort på 50-110 sträcka är 8 månader.
jäklar, ja skulle aldrig stanna =S

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag misstänkte att det var något åt det hållet beträffande indragningstid. Om jag nu - helt hypotetiskt! - skulle göra detta så skulle det i alla fall vara en engångsföreteelse (åtminstone på svenska vägar...). Tackar för svaren!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag åkte fast för 200 km/h på 90-väg sommaren 2002. Fick 2000 kr i böter och 8 mån på cykel :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eller också byter du upp dig till en M i stället, så att det inte tar så lång tid att komma upp i 200.....
Hur är det Caspar brukar säga, "en dag utan att man har kört i 200"......

;-)

/B
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Så maxstraffet är 8 månader cykel och 2000 kr i böter?
Kan polisen mäta hastighet vid möte?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Max bötesbelopp är 2000kr. Spärrtiden vet jag inte om den har någon maxgräns.
Nej, polisen kan inte mäta hastighet vid möte!
LexCom:

Vad jag har hört så är MC-poliser utrustade med ett sådant vapen som gör det möjligt att möta farten vid möte.
Mo
176
Moe
Cykel
Vad händer om man kör utan körtkort under de åtta månaderna då och blir stoppad ?

Starre: Vilken teknik används då om jag får fråga?
Den måste vara grymt nogrannt kalibrerad för att med hög nogrannhet kunna mäta en mötande bils hastighet samtidigt som den tar hänsyn till fordonet den färdas på:s hastighet.

Jag har ALDRIG hört talas om en sådan metod, Och varför monteras den inte i polisbilar som de onekligen finns fler av samt är verksamma året om?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Moe,
"Länsstyrelsen ser ganska allvarligt på detta. Om polismyndigheten omedelbart underrättar länsstyrelsen om den olovliga körningen (sker inte alltid) förlängs återkallelsetiden. Om körkortet hinner lämnas tillbaka efter den första återkallelsen återkallas det på nytt efter det att du godkänt ett bötesföreläggande eller dömts av domstol för olovlig körning. En enstaka olovlig körning under återkallelsetiden brukar ge ca ett halvt års återkallelse" Källa: trafikjuristen.se
Det gäller att inte bli av med körkortet i över ett år, då måste man ta om kortet, oavsett om man har prövotid eller ej.

Möter man polisen i 200 km/h så stannar ju inte jag iaf, det ska vara mycket pulver i den polisbilen om han ska hinna i fatt innan jag har hunnit undan.

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.